Co dają dzieciom zajęcia z języka angielskiego?
Historyjki, piosenki i rymowanki
Historyjki, piosenki i rymowanki są niezbędne dla emocjonalnego i intelektualnego rozwoju dzieci: rozwijają wyobraźnię, kreatywność, koncentrację i logiczne myślenie. Jednocześnie pozwalają na pokazanie nauczanego słownictwa i struktur w kontekście oraz w naturalny sposób uczą melodii języka. Dlatego też historyjki, piosenki i rymowanki są podstawą kursu. Piosenki i rymowanki osadzają poznane słownictwo w strukturach gramatycznych, utrwalają poznany materiał językowy i odnoszą się do fabuły historyjki. Ponadto uczniowie poznają piosenki na rozpoczęcie i zakończenie lekcji, zawierające zwroty powitalne.
Rozwijanie umiejętności językowych
Umiejętności językowe budowane są stopniowo i systematycznie, w sposób dostosowany do wieku i możliwości uczniów. Ćwiczone są umiejętności służące komunikacji, tj. słuchanie i mówienie, a przygotowanie do pisania odbywa się poprzez ćwiczenia rozwijające małą motorykę.
Słuchanie
Poprzez słuchanie historyjek, piosenek, rymowanek i krótkich dialogów dzieci rozwijają zarówno umiejętność ogólnego rozumienia znaczenia tekstu, jak i wynajdywania szczegółowych informacji. Głównym materiałem do słuchania są historyjki. Rozmaitość piosenek, historyjek, rymowanek i dialogów pozwala uczniom osłuchać się z rytmem, akcentem i intonacją języka angielskiego.
Mówienie
Biorąc udział w grach, odgrywając dialogi i wykonując spersonalizowane ćwiczenia, dzieci uczą się odpowiednich struktur i słownictwa oraz doskonalą naturalną, zrozumiałą wymowę. Wykorzystując zwroty z języka codziennego, dzieci starają się komunikować podczas zajęć w języku angielskim. Uczniowie posługują się także językiem angielskim w naturalny sposób, biorąc udział w grach i zabawach.
Przygotowanie do umiejętności pisania
Dzieci przygotowują się do pisania poprzez rysowanie po śladzie, kolorowanie, przerysowywanie, precyzyjne kończenie rysunków.
Rozwijanie umiejętności pozajęzykowych
Takie jak: percepcja słuchowa, spostrzegawczość wzrokowa, orientacja przestrzenna, koordynacja wzrokowo-ruchowa, tj. zręczność i precyzja, motoryka duża i mała, rozróżnianie prawej i lewej strony, wskazywanie kierunków, orientacja na kartce papieru, umiejętności szeregowania i klasyfikowania, koncentracja, pamięć i umiejętność pracy w grupie.
Potrzeba ruchu
Dzieci charakteryzuje duża potrzeba ruchu, dlatego prowadzone są ćwiczenia wymagające zaangażowania nie tylko intelektualnego, ale także fizycznego, a dzieci mają możliwość spożytkowania swojej energii, jednocześnie utrwalając poznane słowa czy zwroty w języku angielskim.
Integracja treści
Zajęcia łączą naukę języka angielskiego z wybranymi zagadnieniami z innych obszarów wychowania przedszkolnego. W ich trakcie dzieci uczą się np. rozróżniać kolory, jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię, gdzie mieszkają zwierzęta, jak dbać o zdrowie i higienę, jakie są zasady wspólnej zabawy, itd.
Społeczny obszar rozwoju dzieci
jest bardzo istotny, dlatego historyjki promują postawy prospołeczne, zwłaszcza współdziałanie, dochodzenie do porozumienia i twórcze rozwiązywanie problemów przy zachowaniu postawy wzajemnego szacunku.
Każde zajęcia są zaplanowane w taki sposób, aby zachęcić dzieci do aktywnego udziału w lekcji i współpracy z rówieśnikami. Dzieci poznają także zasady kulturalnego zachowania, w tym zwroty grzecznościowe.
Wspomaganie rozwoju poznawczego w zakresie aktywności matematycznej realizowane jest w wielu ćwiczeniach rozwijających umiejętności liczenia, wymagających od dziecka znajdowania różnic, klasyfikowania, łączenia części obrazków i układania elementów w kolejności.
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym:
- Uczestniczenie w zabawach muzycznych, ruchowych i teatralnych.
- Rozumienie ogólnego sensu krótkich historyjek, wspieranych obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami.
- Rozumienie prostych poleceń i reagowanie na nie.
- Śpiewanie piosenek w grupie.
Umiejętności pozajęzykowe:
- Używanie zwrotów grzecznościowych podczas powitania i pożegnania.
- Odpowiadanie na pytania, objaśnianie kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych.
- Obdarzanie uwagą innych dzieci i osób dorosłych.
- Komunikowanie się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych.
- Respektowanie i tworzenie zasad zabawy w grupie, współdziałanie w zabawie.
- Podawanie swojego imienia.
- Śpiewanie piosenek.
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.