RAPORT Z EWALUACJI
PROBLEMOWEJ
SAMORZADOWE PRZEDSZKOLE W IŁŻY
Iłża
Kuratorium Oswiaty w Warszawie

 

Wstep

Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji zewnetrznej przeprowadzonej w przedszkolu przez wizytatorów
do spraw ewaluacji. Raport z ewaluacji problemowej dotyczy jednego lub kilku z przedstawionych poni¿ej
wymagan panstwa.
Ewaluacja zewnetrzna polega na zbieraniu i analizowaniu informacji na temat funkcjonowania przedszkola
w obszarach wyznaczonych przez wymagania panstwa:
1. Przedszkole realizuje koncepcje pracy ukierunkowana na rozwój dzieci.
2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci sa zorganizowane w sposób sprzyjajacy uczeniu sie
3. Dzieci nabywaja wiadomosci i umiejetnosci okreslone w podstawie programowej.
4. Dzieci sa aktywne.
5. Kształtowane sa postawy i respektowane normy społeczne.
6. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzglednieniem ich indywidualnej sytuacji
7. Nauczyciele współpracuja w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
8. Promowana jest wartosc wychowania przedszkolnego.
9. Rodzice sa partnerami przedszkola.
10. Wykorzystywane sa zasoby przedszkola i srodowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzglednia wnioski z analizy badan zewnetrznych i wewnetrznych.
12. Zarzadzanie przedszkolem słu¿y jego rozwojowi.
Ewaluacja ma tak¿e na celu ustalenie, czy przedszkole spełnia badane wymagania zawarte w rozporzadzeniu
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6.08.2015 r. Przedszkole mo¿e spełniac wymagania na poziomie
podstawowym i podejmowac działania z wysokiego poziomu wymagania.

 

Opis metodologii


Badanie zostało zrealizowane w dniach 24 - 27 listopada 2015 roku przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji,
w skład którego weszły: Maria Dominika Osko, Joanna Trzepałka. Badaniem objeto 20 dzieci (wywiad grupowy),
73 rodziców (ankieta i wywiad grupowy) i 11 nauczycieli (ankieta i wywiad grupowy). Przeprowadzono wywiad
indywidualny z dyrektorem placówki, z przedstawicielem samorzadu lokalnego, grupowy z pracownikami
niepedagogicznymi, a tak¿e obserwacje zajec i placówki. Na podstawie zebranych danych został sporzadzony
raport, który obejmuje dwa wymagania wobec przedszkola: Kształtowane sa postawy i respektowane normy
społeczne; Zarzadzanie przedszkolem słu¿y jego rozwojowi.
Wyjasnienie skrótów dla narzedzi:
OP - Arkusz obserwacji przedszkola
OZ - Arkusz obserwacji zajec w przedszkolu
AD - Kwestionariusz ankiety dla dyrektora/dyrektorki przedszkola
AN - Kwestionariusz ankiety dla nauczycieli
AR - Kwestionariusz ankiety dla rodziców
APW - Kwestionariusz ankiety poewaluacyjnej dla wizytatora
SSRZD - Scenariusz swobodnych rozmów z dziecmi
WN - Scenariusz wywiadu grupowego z nauczycielami
WR - Scenariusz wywiadu grupowego z rodzicami
WD - Scenariusz wywiadu z dyrektorem/dyrektorka przedszkola
WPN - Scenariusz wywiadu z pracownikami niepedagogicznymi
WPOP - Scenariusz wywiadu z przedstawicielem organu prowadzacego
WPOP - Scenariusz wywiadu z przedstawicielem organu prowadzacego

 

Obraz placówki


Samorzadowe Przedszkole w Ił¿y jest placówka publiczna, prowadzona przez Burmistrza Ił¿y.
Miesci sie w zadbanym, wolnostojacym, jednopietrowym budynku, poło¿onym w centrum osiedla
mieszkaniowego. Przyjazne dla dzieci srodowisko tworzy zagospodarowany ogród z placem zabaw,
wyposa¿onym w atestowane urzadzenia. Teren jest ogrodzony i bezpieczny dla dzieci.
Przedszkole dysponuje 180 miejscami dla dzieci. Jest czynne w godzinach od 630 do 1630. Uczeszczaja
do niego dzieci w wieku 2,5 – 6 lat. Placówka posiada 7 przestronnych, kolorowych i nasłonecznionych sal,
wyposa¿onych w nowoczesne meble, pomoce dydaktyczne, zabawki oraz sprzet audio. Znajduja sie w nich
kaciki tematyczne i relaksacyjne. W placówce jest pokój do zajec indywidualnych ze specjalistami (logopeda,
terapeuta). Zaplecze gospodarcze jest zmodernizowane i wyposa¿one w nowoczesny sprzet. W przedszkolu
pracuje doswiadczona i wykwalifikowana kadra pedagogiczna i niepedagogiczna.
Dzieki miłej, serdecznej i domowej atmosferze stworzonej przez wszystkich pracowników, dzieci łatwo
odnajduja sie w grupach rówiesniczych i chetnie uczestnicza w ró¿nych formach aktywnosci oferowanych przez
placówke. Wszystkie grupy przedszkolne maja swoje nazwy oraz odpowiednie do nich jednakowe stroje.
Przedszkole podejmuje szereg działan o charakterze prozdrowotnym, proekologicznym, promuje zdrowy styl
¿ycia i zdrowe od¿ywianie (w ka¿dej grupie ustalono "Dzien z owocami"). W oparciu o program wychowawczy
wdra¿ane sa normy zachowan dzieci w grupie oraz ujednolicane oddziaływania wychowawcze.
Wychowankowie odnosza sukcesy w konkursach wewnatrzprzedszkolnych, gminnych i powiatowych. Otrzymuja
nagrody, wyró¿nienia i podziekowania. Przez 4 kolejne lata placówka zajmowała 3 razy I miejsce i 1 raz II
miejsce w Powiatowym Konkursie Literackim. Dzieci corocznie wystepuja z programem taneczno-muzycznym
przed społecznoscia lokalna podczas Ił¿eckich Dni Kultury.
Wychodzac naprzeciw potrzebom dzieci i rodziców, przedszkole zapewnia rozszerzona oferte edukacyjna
w postaci prowadzenia zajec dodatkowych: rytmiki oraz jezyka angielskiego (w grupach dzieci 3 i 4-letnich).
Organizowanych jest wiele uroczystosci, spotkan z ciekawymi ludzmi oraz wycieczek. W przedszkolu szczególna
uwage zwraca sie na kształtowanie własciwych postaw społecznych oraz wychowanie w duchu tolerancji
i empatii. Podejmowane sa profilaktyczne działania antydyskryminacyjne oraz przeciwdziałajace zagro¿eniom.
Placówka scisle współpracuje ze srodowiskiem rodzinnym, wspierajac je, organizujac zajecia otwarte oraz
uroczystosci i imprezy (m.in. festyny rodzinne).
Rodzice aktywnie uczestnicza w podejmowaniu decyzji dotyczacych zarówno działan organizacyjnych, jak
i realizacji procesu wspomagania i rozwoju dzieci.
Nauczyciele podnosza swoje kwalifikacje i umiejetnosci, uczestniczac w ró¿nych formach doskonalenia
zawodowego, współpracuja ze soba w sytuacjach codziennych, planuja prace placówki i czuja sie
współodpowiedzialni za wizerunek przedszkola.
Dyrektor dba o kształtowanie własciwych relacji miedzy wszystkimi członkami społecznosci przedszkolnej
poprzez spotkania integracyjne, rozmowy, podejmowanie inicjatyw i realizowanie przedsiewziec.
Placówka jest zarzadzana w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy maja satysfakcje ze swojej pracy.

 

Informacja o placówce


Nazwa placówki SAMORZADOWE PRZEDSZKOLE W IŁŻY
Patron
Typ placówki Przedszkole
Miejscowosc Ił¿a
Ulica os.Stanisława Sztaszica
Numer 14
Kod pocztowy 27-100
Urzad pocztowy Ił¿a
Telefon 486162686
Fax 486162686
Www spilza.superszkola.pl
Regon 67012871200000
Publicznosc publiczna
Kategoria uczniów Dzieci lub młodzie¿
Charakter brak specyfiki
Uczniowie, wychow., słuchacze 172
Oddziały 8
Nauczyciele pełnozatrudnieni 11.00
Nauczyciele niepełnozat. (stos.pracy) 1.00
Nauczyciele niepełnozat._(w etatach) 0.00
Srednia liczba uczacych sie w oddziale 21.5
Liczba uczniów przypadajacych na jednego
pełnozatrudnionego nauczyciela 15.64
Województwo MAZOWIECKIE
Powiat radomski
Gmina Ił¿a
Typ gminy gmina miejsko-wiejska

 

Obszary badawcze umożliwiajace opisanie działan szkoły


w zakresie wymagan
Kształtowane sa postawy i respektowane normy społeczne
Poziom podstawowy:
Relacje miedzy wszystkimi członkami przedszkolnej społecznosci sa oparte na wzajemnym szacunku i
zaufaniu. Dzieci w przedszkolu czuja sie bezpiecznie.
Dzieci wiedza, jakich zachowan sie od nich oczekuje.
Podejmuje sie działania wychowawcze majace na celu eliminowanie zagro¿en oraz wzmacnianie
własciwych zachowan.
W przedszkolu kształtuje sie postawe odpowiedzialnosci dzieci za działania własne i działania
podejmowane w grupie.
Podejmowane działania wychowawcze sa monitorowane i modyfikowane w razie potrzeb.
W przedszkolu sa realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujace cała społecznosc przedszkola.
Poziom wysoki:
W przedszkolu, wspólnie z rodzicami, analizuje sie podejmowane działania wychowawcze, w tym majace na
celu eliminowanie zagro¿en oraz wzmacnianie własciwych zachowan. Ocenia sie ich skutecznosc oraz
modyfikuje w razie potrzeb.
Dzieci wykazuja sie odpowiedzialnoscia w działaniu i relacjach społecznych.
Zarzadzanie przedszkolem słu¿y jego rozwojowi
Poziom podstawowy:
Zarzadzanie przedszkolem zapewnia warunki do rozwoju dzieci.
Zarzadzanie przedszkolem sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli oraz doskonaleniu
zawodowemu.
Ewaluacja wewnetrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami.
W procesie zarzadzania, w oparciu o wnioski wynikajace z nadzoru pedagogicznego, podejmuje sie
działania słu¿ace rozwojowi przedszkola.
Poziom wysoki:
Zarzadzanie przedszkolem sprzyja udziałowi nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz rodziców w
procesie podejmowania decyzji dotyczacych przedszkola.
Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniajace przedszkolu wspomaganie zewnetrzne odpowiednio do
jego potrzeb.
Zarzadzanie przedszkolem sprzyja wykorzystywaniu aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych

 

Wnioski


1. Wspólne działania rodziców i wychowawców oraz pracowników niepedagogicznych tworza poczucie
bezpieczenstwa fizycznego i psychicznego oraz klimat sprzyjajacy rozwojowi dzieci.
2. Realizowane przez przedszkole działania wychowawcze w pełni odpowiadaja dzieciom i ich rodzicom.
Dzieci potrafia zachowac sie zgodnie z zasadami jakie sa im przekazywane.
3. Dyrektor placówki podejmuje szereg działan, które wpłyneły na poprawe warunków rozwoju dzieci.
Zapewnia nauczycielom mo¿liwosc indywidualnej i zespołowej pracy oraz doskonalenie adekwatne
do ich potrzeb.
4. W procesie zarzadzania placówka podejmuje sie działania słu¿ace rozwojowi przedszkola, które
wynikaja z wniosków z nadzoru pedagogicznego, a wspomaganie zewnetrzne zapewniane przez
ró¿norodne instytucje, otrzymane dzieki działaniom dyrektora, jest odpowiednie do jego potrzeb.

 

Wyniki ewaluacji

Wymaganie:


Kształtowane sa postawy i respektowane normy społeczne
Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania:
W przedszkolu relacje miedzy wszystkimi grupami, tworzacymi przedszkolna społecznosc, oparte sa
na jasno sprecyzowanych zasadach i przez nich akceptowane, dzieki którym dzieci czuja sie
bezpiecznie pod wzgledem fizycznym i emocjonalnym. W placówce widoczna jest spójnosc działan
wychowawczych w zakresie eliminowania zagro¿en oraz wzmacniania własciwych zachowan.
Podejmowane działania wychowawcze i dydaktyczne kształtujace u dzieci odpowiedzialnosc
w działaniu i relacjach społecznych przynosza oczekiwane efekty i w pełni odpowiadaja
oczekiwaniom rodziców.
Przedszkole spełnia wymagania na poziomie podstawowym i podejmuje działania z wysokiego
poziomu wymagan.
Obszar badania: Relacje miedzy wszystkimi członkami przedszkolnej społecznosci sa oparte
na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Dzieci w przedszkolu czuja sie bezpiecznie.
W przedszkolu zapewnia sie wszystkim dzieciom poczucie bezpieczenstwa fizycznego
i psychicznego m.in. poprzez:
l własciwa opieke nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i sta¿ystów (pomagajacych
przy karmieniu, ubieraniu, wyjsciu do toalety, na spacer itp.);
l przestronne, jasne i czyste sale z wyodrebnionymi miejscami do ró¿norodnej aktywnosci
i odpoczynku, łazienki przystosowane do potrzeb ka¿dego dziecka;
l wyposa¿enie przedszkola (sprzety dostosowane do wieku i wzrostu dzieci i zabawki posiadajace atesty
i certyfikaty, obudowane grzejniki w salach);
l ogrodzony teren przedszkola z zamykana furtka i drzwiami do budynku, otwierane domofonem;
l bezpieczne urzadzenia na placu zabaw;
l atmosfere panujaca w przedszkolu (Tab. 1).
Podobnego zdania sa rodzice stwierdzajac, ¿e ich dziecko czuje sie w przedszkolu bezpiecznie (Wykres 1j).
Podczas obserwacji zajec i zabaw, nauczyciele w ka¿dej sytuacji dbali o fizyczne bezpieczenstwo wszystkich
dzieci i tworzyli atmosfere emocjonalnego ich bezpieczenstwa. Nie zaobserwowano niebezpiecznych zachowan
dzieci.
Według wszystkich respondentów relacje miedzy rodzicami, dziecmi i innymi pracownikami sa serdeczne, życzliwe i partnerskie, oparte na szacunku i wzajemnym zaufaniu. Rodzice i ich dzieci czuja sie w przedszkolu
swobodnie. Rodzice otrzymuja wsparcie i pomoc ze strony przedszkola w ró¿nych sytuacjach dotyczacych np.
spraw wychowawczych, zdrowia, poruszania sie w systemie edukacyjnym (6-latek w szkole). Współdecyduja
w sprawach przedszkola, integruja sie, słu¿a pomoca. Właczaja sie w organizowane przez przedszkole
przedsiewziecia (festyn, udział w przedstawieniach, konkursach, itp.) oraz akcje charytatywne (Dar Serca dla
dzieci ze szpitali onkologicznych, WOSP, zbieranie plastikowych nakretek, Góra grosza itp.). Spotykaja sie
na zebraniach, uroczystosciach przedszkolnych, wyjazdach oraz zabawach w ogrodzie dla młodszych dzieci.
Pracownicy niepedagogiczni słu¿a pomoca rodzicom i ich dzieciom w sytuacjach codziennych (np. nauka
czynnosci samoobsługowych). Dzieci bardzo dobrze mówia o swoich paniach. W placówce wszyscy sie znaja,
nikt nie jest anonimowy. Ze wzgledu na panujaca tu atmosfere dzieci czasami niechetnie je opuszczaja,
"zarzucajac" rodzicom, ¿e za wczesnie je odbieraja.

 

Typ pytania: Pytanie otwarte
Tresc pytania: Czy pomieszczenia, w których przebywaja dzieci (sale, korytarz, łazienka) sa urzadzone tak, by
były bezpieczne dla dzieci? Czy plac zabaw jest miejscem bezpiecznym dla dzieci (jaki jest stan techniczny
urzadzen)? [OP] (8644)


Tab.1
Numer Analiza
1 Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne warunki. Sale
sa słoneczne, pełne dostosowanych do wieku,
posiadajacych wymagane atesty, kolorowych zabawek.
Przy salach znajduja sie przystosowane dla
najmłodszych, łazienki. Przedszkole posiada własny,
du¿y, ogrodzony, bezpieczny, wyposa¿ony w du¿a liczbe
ró¿norodnych urzadzen plac zabaw, umo¿liwiajacy
prowadzenie zajec kilku grup równoczesnie. Wszystkie
wymagane przeglady techniczne, kontrole organów
zewnetrznych (sanepid, stra¿ po¿arna) odbywaja sie
regularnie i terminowo. W przedszkolu znajduja sie
urzadzenia zapewniajace bezpieczenstwo w razie
nagłych wypadków: gasnice, hydranty. Wyjscia
ewakuacyjne sa prawidłowo oznakowane. Dzieci zostaja
systematycznie zapoznawane z zasadami
bezpieczenstwa obowiazujacymi podczas pobytu w sali
oraz na placu zabaw. O bezpieczenstwie swiadczy tak¿e
m.in. przebywanie dzieci pod stała opieka
wychowawców, odbieranie dzieci bezposrednio z sali
przez rodziców lub upowa¿nione przez nich pełnoletnie i
trzezwe osoby. Dzieci lubia chodzic do przedszkola, czuja
sie w przedszkolu dobrze, brak jest w przedszkolu
niebezpiecznych zdarzen.
Obszar badania: Dzieci wiedza, jakich zachowan sie od nich oczekuje.
Zdaniem 97,3 % ankietowanych rodziców, dzieci wiedza jakich zachowan w przedszkolu sie od nich
oczekuje (Wykres 1j). Podczas wywiadu dzieci powiedziały, ¿e wiedza jak powinien zachowywac sie ka¿dy
przedszkolak (co wolno, a czego nie wolno robic):
l trzeba sie grzecznie zachowywac;
l zgodnie razem sie bawic;
l pocieszac maluszka gdy płacze;
l nie wolno krzyczec, gwizdac, bic sie, szczypac, biegac;
l nie wolno rozkrecac mocno wody w kranie i chlapac ja;
l niewolno smiac sie z drugiego.
Z obserwacji zajec wynika, ¿e wiedza dzieci co do oczekiwanych zachowan jest spójna z oczekiwaniami nauczycieli (Tab. 1). Dzieci potrafia wysłuchac instrukcji do zadania lub zabawy, bawia sie wspólnie, pomagaja
sobie nawzajem oraz potrafia sie wyciszyc. Nie zaobserwowano zachowan niezgodnych z ogólnymi normami
społecznymi.

 

Typ pytania: Pytanie otwarte
Tresc pytania: Czy dzieci potrafia zachowac sie zgodnie z zasadami jakie sa im przekazywane? Prosze o
uzasadnienie. [WPN] (8384)


Tab.1
Numer Tresc odpowiedzi Cytaty
1 potrafia zachowac sie zgodnie z zasadami "przestrzegaja ustalonego wspólnie Kodeksu grupowego"
2 wiedza, co im wolno, a czego nie "podczas zajec, na spacerze, w kinie, teatrze, tak aby
nikomu nie stała sie krzywda"
3 nauczycielki motywuja do własciwych zachowan, dzieci
sa nagradzane
"otrzymuja słoneczka, buzki, czerwone serduszka, ustne
pochwały przy rodzicach, grupie"

 

Obszar badania: Podejmuje sie działania wychowawcze majace na celu eliminowanie
zagro¿en oraz wzmacnianie własciwych zachowan.
W przedszkolu widoczna jest spójnosc działan wychowawczych nauczycieli w zakresie eliminowania
zagro¿en oraz wzmacniania własciwych zachowan. Nauczyciele poprzez scisła współprace z rodzicami
ustalaja „wspólny front oddziaływan wychowawczych”, odwołuja sie do obowiazujacych w przedszkolu procedur
postepowania z dzieckiem sprawiajacym trudnosci wychowawcze i przejawiajacym agresje. Reaguja we
wszystkich sytuacjach, w których sa łamane normy, na niewłasciwe zachowania dzieci w celu ich eliminowania
lub minimalizowania. Wykorzystuja stymulujace programy wychowawcze i profilaktyczne, współpracuja tak¿e
z poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Poprzez rozmowy z dziecmi, przedstawiaja nastepstwa niewłasciwego
zachowania, skłaniaja je do autorefleksji, przypominaja obowiazujace zasady, własnym przykładem kształtuja
wsród dzieci postawe odpowiedzialnosci za działania własne. Wzmacniaja tak¿e pozytywne zachowania poprzez:
l stosowanie umownego systemu nagród, np. przydzielanie funkcji dy¿urnego, tzw. „głaski”, ustne
pochwały na forum grupy i przy rodzicach, nagradzanie brawami, naklejkami (słoneczka, buzki,
czerwone serduszka);
l podkreslanie pozytywnego zachowania i ich wpływu na innych;
l prowadzenie zajec bioterapeutycznych;
l właczanie pracowników niepedagogicznych w pomoc dzieciom podczas: posiłków, spacerów, zabaw
na swie¿ym powietrzu, przedstawien, imprez i uroczystosci oraz korzystania z toalety.
Obszar badania: W przedszkolu kształtuje sie postawe odpowiedzialnosci dzieci za działania
własne i działania podejmowane w grupie.
Zebrane informacje wskazuja na powszechnosc działan nauczycieli w zachecaniu dzieci
do podejmowania decyzji i brania odpowiedzialnosci za nie. Nauczyciele w ka¿dej sytuacji, stwarzaja
dzieciom mo¿liwosc dokonywania wyboru i podejmowania decyzji dotyczacych: inicjatyw w sytuacjach nowych,
nieznanych, współdecydowania o sposobie wykonania danej czynnosci (np. techniki wykonania pracy
plastycznej), szukania kompromisu w sprawach spornych, wyboru z kim i jakimi zabawkami sie bawic, uło¿enia
rzeczy na półkach indywidualnych, organizowania swobodnej działalnosci stosownie do swoich mo¿liwosci
rozwojowych. Nauczyciele ucza dzieci przestrzegania przyjetych w placówce zasad (Tab. 1).

Typ pytania: Pytanie otwarte
Tresc pytania: W jaki sposób kształtuja Panstwo odpowiedzialnosc dzieci za działania własne i działania
podejmowane w grupie? [WN] (9843)


Tab.1
Numer Tresc odpowiedzi Cytaty
1 Poprzez wspólnie z dziecmi tworzony Kodeks
Przedszkolaka, wykorzystywanie tablic
demonstracyjnych "Złe i dobre zachowanie", osobisty
przykład nauczyciela:
"uczy sie dzieci respektowania ustalonych norm
postepowania"
2 Poprzez udział w programach zdrowotnym i
ekologicznym:
"uczy sie dbałosci o zdrowie i zdrowe od¿ywianie,
dbałosci o przyrode i segregowania smieci"
3 Poprzez udział w teatrzykach: "uczy sie dzieci samodzielnosci, dokonywania oceny
swoich działan, kształtuje sie u dzieci odpornosc
emocjonalna, umiejetnosc radzenia sobie z
niepowodzeniami, pora¿kami, stresem, przyznania sie do
błedu, rozwiazywania problemu, da¿enie do
kompromisu, zwraca sie uwage na dbałosc o własnosc
osobista i grupowa (np. zabawki własne i przedszkolne)"
4 Podczas spacerów i wycieczek: "uczy sie dzieci przestrzegania zasad bezpieczenstwa"
Obszar badania: Podejmowane działania wychowawcze sa monitorowane i modyfikowane w
razie potrzeb.
Podejmowane w przedszkolu działania wychowawcze sa, zdaniem dyrektora i nauczycieli, w sposób
systemowy monitorowane, a wprowadzane zmiany przyczyniaja sie do rozwoju dzieci w procesie
dydaktyczno-wychowawczym. Procesy edukacyjne w przedszkolu monitorowane sa poprzez:
l obserwacje dzieci w ró¿nych sytuacjach edukacyjnych (zajecia, zabawy, wycieczki, spacery, imprezy
przedszkolne);
l indywidualne rozmowy z dzieckiem i jego rodzicami;
l obserwacje zajec otwartych dla rodziców;
l kontrole dokumentacji obowiazujacej nauczycieli (dzienniki, plany miesieczne, Indywidualne karty
pracy z dziecmi wymagajacymi wspomagania i z dziecmi zdolnymi);
l analize wytworów plastycznych prac;
l systematyczna współprace z poradnia psychologiczno-pedagogiczna i logopeda (wywiady, dyskusje).

Na podstawie prowadzonego monitorowania działan wychowawczych okreslono potrzeby m.in.: potrzebe
akceptacji, tolerancji, uznania i sukcesu, wzmacniania po¿adanych zachowan, przydzielania lubianych przez
dzieci funkcji (np. dy¿urnego), uzgadniania z rodzicami wspólnych oddziaływan wychowawczych w przedszkolu
i w domu, intensywniejszej pracy nad rozwijaniem czynnosci samoobsługowych, pomocy socjalnej (pomoc materialna dla dzieci). Zmodyfikowano tak¿e program wychowawczy (Tab. 1).
Typ pytania: Pytanie otwarte


Tresc pytania: Czy zaistniała potrzeba modyfikowania działan wychowawczych w odniesieniu do rozpoznanych
potrzeb? Jesli tak, prosimy o podanie przykładu. [WN] (8399)


Tab.1
Numer Tresc odpowiedzi Cytaty
1 Zmodyfikowano program wychowawczy "ustalono szczegółowe normy postepowania i
zachowania sie dzieci w poszczególnych pomieszczeniach
przedszkolnych (łazienka, sala zajec) oraz w czasie
spacerów, wycieczek, uroczystosci przedszkolnych",
"opracowano procedury postepowania z dzieckiem
sprawiajacym trudnosci wychowawcze i przejawiajacym
agresje", "udoskonalono system motywacji dzieci"
Obszar badania: W przedszkolu sa realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujace
cała społecznosc przedszkola.
W placówce prowadzi sie edukacje antydyskryminacyjna obejmujaca cała społecznosc przedszkolna.
Nauczyciele w ciagu ostatnich dwóch lat, podejmowali swiadome działania antydyskryminacyjne, adekwatne
do specyfiki placówki, uwzgledniajace m. in. status ekonomiczny, społeczny, niepełnosprawnosc, stan zdrowia,
religie (Wykres 1w). Mimo, i¿ w przedszkolu nie dostrzega sie przypadków dyskryminacji, wszystkie dzieci
objeto profilaktycznymi działaniami antydyskryminacyjnymi prowadzonymi w oparciu o program wychowawczy
m. in. poprzez:
l pogadanki oparte na historyjkach obrazkowych, wzorcach z literatury dzieciecej, przykładach z ¿ycia
codziennego;
l kształtowanie u wychowanków postawy tolerancji i akceptacji;
l anga¿owanie przedszkolaków w akcje charytatywne: „Góra grosza”, „WOSP”, zbiórka plastikowych
nakretek;
l realizowanie bloków tematycznych o prawach dziecka (zabawy integracyjne i kształcace empatie,
teatrzyki, zajecia i imprezy przedszkolne) (Wykres 1o).

 

W wymaganiu "Kształtowane sa postawy i respektowane normy społeczne" w odniesieniu do
poziomu wysokiego zebrano nastepujace dane swiadczace o działaniach szkoły/placówki:


Obszar badania: W przedszkolu, wspólnie z rodzicami, analizuje sie podejmowane działania
wychowawcze, w tym majace na celu eliminowanie zagro¿en oraz wzmacnianie własciwych
zachowan. Ocenia sie ich skutecznosc oraz modyfikuje w razie potrzeb.
W przedszkolu analizuje sie podejmowane działania wychowawcze oraz ocenia ich skutecznosc.
W opinii respondentów rodzice aktywnie i na co dzien współuczestnicza w tej analizie i ocenie (Tab. 1).
Rozmawiaja z nauczycielami na temat skutecznosci działan majacych na celu eliminowanie zagro¿en oraz
wzmacnianie własciwych zachowan. Akceptuja je i obecnie nie widza potrzeby modyfikacji w tym zakresie.
Jednoczesnie anga¿uja sie we współorganizacje wielu wydarzen przedszkolnych (swieta, imprezy, uroczystosci,
festyny, konkursy, akcje charytatywne).


Typ pytania: Pytanie otwarte
Tresc pytania: Prosze podac przykłady wspólnej pracy z rodzicami nad analiza działan wychowawczych. [AD]
(8415)


Tab.1
Numer Analiza Cytaty
1 Dobrze zorganizowana współpraca przedszkola z
rodzicami jest jednym z istotnych czynników osiagania
przez placówke dobrych wyników w pracy opiekunczej i
wychowawczej. W zwiazku z tym da¿y sie do uzyskania
zaufania rodziców poprzez okazywanie stałej troski o
rozwój i wychowanie dzieci, kieruje sie zasadami
pozytywnej motywacji i partnerstwa. Na zebraniu
ogólnym we wrzesniu analizowany i modyfikowany jest
program wychowawczy (rodzice maja okazje
wypowiadac sie na temat systemu nagród i kar,
motywacyjnego). Omawia sie z rodzicami wyniki
obserwacji pedagogicznej dzieci i ustala wspólne kierunki
działan wychowawczych. Przeprowadza sie indywidualne
rozmowy z rodzicami dzieci sprawiajacymi trudnosci
wychowawcze. Włacza sie rodziców do ewaluacji
wewnetrznej.
"Rodzice biora udział w planowaniu wycieczek
krajoznawczych, akcji charytatywnych, sa
współorganizatorami uroczystosci przedszkolnych,
wspólnie z dziecmi uczestnicza w konkursach,
dostarczaja materiały potrzebne do zajec, prowadza
zbiórki na rzecz przedszkola, obdarowuja placówke (np.
zabawkami), wykonuja drobne prace naprawcze,
odnawiaja sale, spotykaja sie z dziecmi jako
przedstawiciele ciekawych zawodów, filmuja
uroczystosci"

 

Obszar badania: Dzieci wykazuja sie odpowiedzialnoscia w działaniu i relacjach społecznych.
Dzieci w przedszkolu wykazuja sie odpowiedzialnoscia w działaniu i relacjach społecznych. Swiadczy
o tym ich zachowanie podczas obserwowanych zajec (w ró¿nych grupach wiekowych), podczas których chetnie
i z zainteresowaniem wykonywały zadania, były samodzielnie w doborze kole¿anek i kolegów do zabaw, które
same inicjowały, decydowały o sposobie spedzania czasu i odpoczywania. W wywiadzie przedszkolaki podały
czym sie opiekowały i komu ostatnio pomagały (Tab. 1). Przeprowadzone badanie jednoznacznie wskazuje,
¿e kształtowanie u dzieci odpowiedzialnosci w działaniu i relacjach społecznych przynosi oczekiwane efekty.
Typ pytania: Pytanie otwarte
Tresc pytania: Czy opiekowaliscie sie czyms (roslina, zwierzatkiem) w przedszkolu? Komu ostatnio
pomagaliscie? [SSRZD] (8332)
Tab.1
Numer Tresc odpowiedzi
1 opiekuja sie roslinkami w kaciku przyrody, ptaszkami i
łabedziami
2 w domu opiekuja sie zwierzetami (pieskiem, kotkiem),
rodzenstwem ( siostrą)

 

Wymaganie:
Zarzadzanie przedszkolem słu¿y jego rozwojowi
Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania:
Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniajace odpowiednie warunki pobytu oraz rozwoju
dzieci w przedszkolu. Zapewnia nauczycielom mo¿liwosc indywidualnej i zespołowej pracy oraz
doskonalenie zawodowe zgodne z potrzebami. Zauwa¿a sukcesy nauczycieli, ich zespołowa prace,
dba o profesjonalna komunikacje, upowszechnianie wiedzy na temat najlepszych praktyk
i najnowszych teorii, przydatnych w ich pracy. Anga¿uje wszystkich uczacych do przeprowadzania
ewaluacji wewnetrznej. Działania dyrektora zapewniły przedszkolu wspomaganie zewnetrzne
odpowiednie do jego potrzeb. Popiera wszelkie inicjatywy nauczycieli, które wpływaja
na podniesienie efektów pracy przedszkola.

Szkoła spełnia wymagania na poziomie podstawowym i podejmuje działania z wysokiego poziomu
wymagan.

Obszar badania: Zarzadzanie przedszkolem zapewnia warunki do rozwoju dzieci.
Działania dyrektora sa skuteczne w zapewnieniu warunków do rozwoju dzieci.

W poprzednim roku
szkolnym przeprowadzono bardzo du¿o remontów w budynku przedszkolnym. Mocna strona przedszkola
w opinii dyrektora, organu prowadzacego, nauczycieli sa przestronne sale usytuowane od południa, dzieki
czemu sa słoneczne i dobrze oswietlone. Zostały wyposa¿one w nowoczesne meble, kolorowe zabawki
z atestem i pomoce dydaktyczne. Sale sa przestronne, estetyczne, funkcjonalne, kolorowe. Zgodnie z pora roku
udekorowany jest dolny hol i szatnia, co stwarza atmosfere przytulnego domowego pomieszczenia.
Przeprowadzane sa bie¿ace remonty sal. W bezposrednim sasiedztwie sal znajduja sie łazienki, które sa
dostosowane do wzrostu dzieci w odpowiednim wieku. Przedszkole posiada du¿y dobrze wyposa¿ony plac
zabaw, a w nim sprzet do zabaw w ogrodzie: zje¿d¿alnie, koniki, stoliki ogrodowe, bujaki, zabawki do piasku.
Przedszkole wzbogacane jest w kaciki zainteresowan i zabaw, dostosowane do aktualnej tematyki i potrzeb.
W przedszkolnej kuchni znajduje sie czesciowo nowoczesny sprzet gastronomiczny, a du¿ym udogodnieniem dla
personelu jest winda spo¿ywcza, która dostarcza dzieciom ciepłe posiłki do sal. Szatnia dla dzieci miesci sie
na pierwszym poziomie, co bardzo ułatwia utrzymanie czystosci i porzadku na wy¿szych kondygnacjach. Dla
personelu został wygospodarowany pokój socjalny, w którym mieszcza sie indywidualne szafki dla ka¿dego
pracownika. Do dyspozycji nauczycieli jest biblioteka przedszkolna jak i pokój, w którym w ciszy i spokoju moga
przygotowac sie do zajec. Niedaleko przedszkola znajduje sie park, do którego czesto przedszkolaki chodza
na spacery. Dla dzieci z alergiami dostosowany jest jadłospis, który jest zamieszczony na stronie internetowej
przedszkola i na tablicy informacyjnej przedszkola. Przedszkole funkcjonuje według ustawowych zasad systemu
HACCP gwarantujacego bezpieczenstwo zdrowotne ¿ywnosci. Siedemdziesieciu rodziców sposród 73 bioracych udział w ankiecie uwa¿a, ¿e baza dydaktyczna i wyposa¿enie przedszkola sa bardzo dobre i odpowiednie. Trzech
jest odmiennego zdania (Wykres 1j). Wszyscy nauczyciele (Wykres 2j) uwa¿aja, ¿e warunki lokalowe
i wyposa¿enie przedszkola sa wystarczajace.

 

Obszar badania: Zarzadzanie przedszkolem sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy
nauczycieli oraz doskonaleniu zawodowemu.
Działania dyrektora sa skuteczne w zapewnianiu warunków do pracy indywidualnej i zespołowej
oraz doskonalenia zawodowego. Aby zachecic nauczycieli do efektywnej pracy indywidualnej i zespołowej
dyrektor:
l Akceptuje spontaniczna aktywnosc pracowników.
l Popiera ciekawe pomysły oraz udziela wsparcia w ich realizacji.
l Dzieli zadania w taki sposób, aby nauczyciel mógł wykonywac w pracy zespołowej to, co go
najbardziej interesuje i co najbardziej lubi.
l Okazuje zaufanie i zapewnia swobode działania.
l Stwarza odpowiednie warunki pracy i własciwa atmosfere.
l Umo¿liwia prace zespołom w godzinach i okolicznosciach wybranych oraz dogodnych dla nauczycieli.
l Udziela pochwał ustnych, tak¿e na forum rady.
l Zacheca do studiowania literatury fachowej, odwiedzania stron internetowych oraz portali
edukacyjnych.
l Wnioskuje o umo¿liwienie nauczycielom uczestnictwa w kursach doskonalacych oraz o przyznaje
nagrody.

Dyrektor uważa, ¿e ponad trzy czwarte nauczycieli uczestniczy w obserwacjach kole¿enskich, wspólnych
szkoleniach zespołów zadaniowych oraz szkoleniach rad pedagogicznych. Wszyscy nauczyciele (100%)
deklaruja, że w przedszkolu stworzono im mo¿liwosc pracy własnej, przygotowania do zajec oraz zapewniony
jest dostep do odpowiednich zasobów, przydatnych dla rozwoju zawodowego nauczycieli (Wykres 1j i 6j).
Przyznaja, że w przedszkolu maja miejsce inspirowane przez dyrekcje nastepujace sytuacje: zauwa¿anie
sukcesów nauczycieli i nagradzanie, zespołowa praca, dbanie o profesjonalna komunikacje, upowszechnianie
wiedzy na temat najlepszych praktyk i najnowszych teorii, przydatnych w pracy nauczyciela (Wykres 2j - 5j).
Najczesciej nauczyciele (100%) uczestniczyli w obserwacjach kole¿enskich, szkoleniach zespołu zadaniowego
oraz rady pedagogicznej. Rzadziej (54,5%) w szkoleniach internetowych.

Obszar badania: Ewaluacja wewnetrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami.
Wszyscy nauczyciele biora udział w przeprowadzaniu ewaluacji wewnetrznej. W opinii dyrektora oraz
wszystkich nauczycieli (Wykres 3j) w rok szkolnym 2014/2015 ewaluacji wewnetrznej poddano wymaganie
"Kształtowane sa postawy i respektowane normy społeczne. Zarzadzanie przedszkolem słu¿y jego rozwojowi",
zas w 2015/2016 roku "Przedszkole realizuje koncepcje pracy ukierunkowana na rozwój dzieci. Dzieci sa
aktywne. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzglednieniem ich indywidualnych sytuacji". Wszyscy
nauczyciele anga¿uja sie i uczestnicza w realizacji ewaluacji wewnetrznej (Wykres 1j, 2j) oraz deklaruja,
że przygotowywali narzedzia ewaluacji. Czesc (54,6%) uczacych wskazała, że przygotowywała raport.

Obszar badania: W procesie zarzadzania, w oparciu o wnioski wynikajace z nadzoru
pedagogicznego, podejmuje sie działania słu¿ace rozwojowi przedszkola.
Formułowane z nadzoru pedagogicznego wnioski słu¿a podejmowaniu działan wpływajacych
na rozwój przedszkola . Na podstawie wniosków podejmuje sie takie działania jak:
l doskonalenie pracy opiekunczo - wychowawczej w zakresie bezpieczenstwa dzieci,
l dokumentowanie rozwoju dziecka na przestrzeni całego pobytu w przedszkolu – co aktualnie dziecko
wie i potrafi, sprawdzanie czy miesci sie w typowym dla wieku wzorze rozwojowym,
l staranne planowanie przebiegu spotkan z rodzicami w celu optymalnego przekazu informacji (przepisy
prawa, bhp),
l doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli - udział w szkoleniach i konferencjach,
l zwiekszenie organizacji spotkan samokształceniowych w celu wymiany doswiadczen, wiedzy
i umiejetnosci zdobytych na ró¿nych formach doskonalenia i samodoskonalenia zawodowego.
l kontynuowanie działan majacych na celu podniesienie poziomu zdyscyplinowania w grupach.
l zwrócenie szczególnej uwagi na cwiczenia doskonalace mała motoryke i niwelujace wady wymowy.
l organizowanie wiekszej ilosci zajec dydaktycznych na swie¿ym powietrzu,
l poprawe estetyki w zakresie prowadzenia dokumentacji przez nauczyciela.
W opinii rodziców zaszło wiele pozytywnych zmian w tym i poprzednim roku szkolnym (Tab. 1). Zauwa¿alne sa
zmiany w kuchni, które ułatwiaja prace, zmniejszaja czas poswiecony na przygotowanie posiłków, poprawiaja
bezpieczenstwo, a nawet jakosc przygotowanych potraw.

Typ pytania: Pytanie otwarte
Tresc pytania: Na poczatek naszej rozmowy prosze podac najwa¿niejsze zmiany, które zaszły w Waszym
przedszkolu w tym lub poprzednim roku szkolnym. Jakie sa rezultaty tych zmian? [WPN] (10314)
Tab.1


Numer Tresc odpowiedzi
1 remont kuchni,
2 zakupione nowe sprzety: patelnia du¿a, szadkownica
elektryczna do surówe
3 remont podłóg na korytarzach,
4 zainstalowano nowe brodziki do mycia du¿ych garów,
5 wygospodarowano pomieszczenie socjalne na stołówke,
pokój nauczycielski,
6 zmontowano kabiny w toaletach dla dzieci,
7 zakupiono półki na przybory do mycia

W wymaganiu "Zarzadzanie przedszkolem słu¿y jego rozwojowi " w odniesieniu do poziomu
wysokiego zebrano nastepujace dane swiadczace o działaniach szkoły/placówki:
Obszar badania: Zarzadzanie przedszkolem sprzyja udziałowi nauczycieli i innych
pracowników przedszkola oraz rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczacych
przedszkola.
Dyrektor zacheca nauczycieli, pracowników oraz rodziców do uczestnictwa w procesie
podejmowania decyzji dotyczacych przedszkola. Stosowane w przedszkolu formy współpracy, takie jak:
zajecia otwarte i warsztaty, wspólne imprezy, zabawy, wycieczki, prace porzadkowe na terenie przedszkola
i ogrodu warunkuja spójnosc oddziaływan wychowawczych. Aby uczestnictwo rodziców w ¿yciu przedszkola było
coraz wieksze, włacza sie ich w sprawy ¿ycia placówki. Rodzice biora aktywny udział w procesie rozwoju
przedszkola oraz maja mo¿liwosc wyra¿ania własnych opinii i oczekiwan wobec placówki. Przedszkole zacheca
rodziców do współpracy przez: wpisywanie do ksiegi przedszkola zasłu¿onych rodziców, przekazywanie
rodzicom informacji o pracy przedszkola, zapraszanie do udziału w imprezach przedszkolnych, zało¿enie
skrzynki kontaktowej, do której rodzice wrzucaja informacje np.: "czego oczekuje od przedszkola, co sam moge
zaoferowac przedszkolu". Przedszkole organizuje równie¿ spotkania z rodzicami, prowadzi sonda¿e, wywiady
w celu zebrania opinii na temat pracy placówki. W anonimowych ankietach skierowanych do rodziców znajduja
sie pytania otwarte, w których moga przedstawic swoje opinie i sugestie dotyczace pracy przedszkola. Rodzice
biora udział w organizowaniu uroczystosci przedszkolnych m.in. „Pasowanie na przedszkolaka”, „Mikołajki”.
Uczestnicza w zajeciach otwartych, zgłaszaja potrzeby dotyczace ich dziecka. Dzieki temu w jadłospisach
uwzglednione sa diety i preferencje dzieci. Na prosbe rodziców zmieniono czas pracy oddziałów VII i VIII ze
wzgledu na dowóz dzieci. Po ka¿dej imprezie, w która właczaja sie rodzice, nauczyciele dziekuja im na forum,
co mobilizuje rodziców. Organizowane sa Festyny rodzinne. Rodzice przyznali, ¿e sa zachecani
do współdecydowania o sprawach przedszkola. Właczaja sie w organizacje np Festynu Rodzinnego
z konkursami, czytania bajek dzieciom w grupie. Jeden z rodziców wciela sie w osobe Swietego Mikołaja.
Uczestnicza w spotkaniach z policjantem, maja partnerskie relacje z dyrekcja, zachecajace do współpracy. Maja
wpływ na konkursy organizowane wewnatrz przedszkola, strone internetowa, wystepy dzieci w nowych strojach
na Iłżeckich Dniach Kultury. Nauczyciele wskazali, ¿e mieli wpływ na ró¿ne decyzje dotyczace pracy
przedszkola