SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE W IŁŻY

  

Procedura postępowania w przypadku zgłoszenia informacji o podłożeniu lub znalezieniu ładunku wybuchowego w budynku.

 

 

I. Alarmowanie

 

  1. 1.        Osoba, która przyjęła zgłoszenie o podłożeniu ładunku wybuchowego albo zauważyła        w obiekcie niewiadomego pochodzenia pakunek mogący być ładunkiem wybuchowym, jest obowiązana powiadomić:

-        dyrektora przedszkola

-        policję – tel. 997/112

 

  1. 2.        Zawiadamiając policję, należy podać:

-        treść rozmowy ze zgłaszającym o podłożeniu ładunku wybuchowego, którą należy przeprowadzić wg wskazówek załączonych do procedury,

-        miejsce i opis zlokalizowanego przedmiotu, który może być ładunkiem wybuchowym,

-        numer telefonu, z którego prowadzona jest rozmowa i swoje nazwisko,

-        uzyskać od policji potwierdzenie przyjętego powyższego zdarzenia.

 

II. Akcja ewakuacyjna

 

  1. 1.        Nie prowadzi się żadnej akcji poszukiwawczej „na własną rękę”.

 

  1. 2.        Użytkownicy pomieszczeń powinni przed ich opuszczeniem dokonać sprawdzenia, czy znajdują się w nich:

-        przedmioty, rzeczy, urządzenia, paczki itp., których wcześniej nie było i nie wnieśli ich użytkownicy pomieszczeń (a mogły być wniesione i pozostawione przez inne osoby, np. interesantów).

 

  1. 3.        Zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy, urządzeń, których – w ocenie użytkowników obiektu – przedtem nie było, a zachodzi podejrzenie, iż mogą być to ładunki wybuchowe, nie wolno dotykać. O ich umiejscowieniu należy natychmiast powiadomić dyrektora przedszkola.

 

  1. 4.        Akcję ewakuacyjną zarządza dyrektor przedszkola.

 

  1. 5.        Należy postępować według procedury ewakuacyjnej.

 

  1. 6.        Należy zachować spokój i opanowanie, aby nie dopuścić do powstania paniki.

 

III. Zasady ewakuacji osób z obiektu zagrożonego

 

  1. 1.        Decyzję o ewakuacji zagrożonego obiektu podejmuje dyrektor przedszkola.

 

  1. 2.        Przed ewakuacją należy w miarę możliwości otworzyć okna i drzwi pomieszczeń zagrożonych i sąsiednich, a urządzenia i odbiorniki wyłączyć z sieci zasilania.

 

  1. 3.        Ewakuowane osoby przed opuszczeniem budynku powinny zabrać ze sobą rzeczy osobiste: torby, plecaki, ubrania itp., co pozwoli prowadzącym poszukiwanie uniknąć straty czasu na identyfikowanie pozostawionych przedmiotów tego rodzaju.

 

  1. 4.        Klucze pozostawiane są w drzwiach.

 

  1. 5.        Dyrektor informuje ewakuowanych o miejscu zbiórki po zakończeniu akcji.

 

  1. 6.        Ewakuację prowadzi się w sposób zorganizowany, według opracowanych dróg ewakuacji.

 

  1. 7.        Należy sprawdzić, czy wszyscy ewakuowani opuścili pomieszczenia.

 

  1. 8.        W czasie ewakuacji nauczyciele pracujący w poszczególnych salach dziecięcych zapewniają właściwą organizację ruchu osób opuszczających budynek przedszkola.

 

  1. 9.        Miejscem zbiórki osób ewakuowanych jest ogród przedszkolny lub boisko szkolne (w zależności od stopnia zagrożenia).

 

IV. Akcja rozpoznawczo-neutralizacyjna zlokalizowanych ładunków wybuchowych

 

  1. 1.        Po przybyciu do obiektu policjanta lub policyjnej grupy interwencyjnej dyrektor przedszkola powinien przekazać im wszelkie informacje dotyczące zdarzenia oraz wskazać miejsca zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy, urządzeń obcego pochodzenia      i punkty newralgiczne w obiekcie.

 

  1. 2.        Policjant lub dowódca grupy policjantów przejmuje kierowanie akcją,  a administrator obiektu winien udzielić mu wszechstronnej pomocy podczas jej prowadzenia.

 

  1. 3.        Identyfikacją i rozpoznaniem zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy, urządzeń obcych oraz neutralizowaniem ewentualnie podłożonych ładunków wybuchowych zajmują się uprawnione i wyspecjalizowane ogniwa organizacyjne policji, przy wykorzystaniu specjalistycznych środków technicznych.

 

V. Wskazówki do prowadzenia rozmowy ze zgłaszającym o podłożeniu bomby

 

  1. 1.        Rozmowę prowadzić spokojnie i uprzejmie. Rozmówca (osoba odbierająca informację) powinien starać się podtrzymać rozmowę, przedłużając czas jej trwania.

 

  1. 2.        W trakcie rozmowy należy dążyć do uzyskania możliwie jak największej ilości informacji o zgłaszającym i posiadanej przez niego wiedzy o terenie lub obiekcie zamachu oraz o podłożonym ładunku wybuchowym.

 

  1. 3.        W tym celu należy zadawać następujące pytania:

-          gdzie podłożono bombę,

-          dlaczego bomba została podłożona,

-          jak ona wygląda,

-          kiedy nastąpi wybuch,

-          jakie warunki muszą być spełnione by nie doszło do wybuchu bomby.

Pytania powyższe i inne uzależnione będą od konkretnej sytuacji.

 

Raport z odebrania groźby o podłożeniu ładunku wybuchowego

 

Przedszkole: ............................................................................................................................

Data …………………………… Godzina odebrania telefonu................................................

Telefon odebrany przez: ..........................................................................................................

Na numer telefonu:...................................................................................................................

Kiedy nastąpi wybuch? ...........................................................................................................

Gdzie jest bomba? ...................................................................................................................

Co powoduje wybuch?.............................................................................................................

Jaka to bomba? ........................................................................................................................

Dlaczego to robisz? .................................................................................................................

Kim jesteś? ..............................................................................................................................

Jak można się z tobą skontaktować? .......................................................................................

Dokładny tekst groźby.............................................................................................................

..................................................................................................................................................       

 

Głos w telefonie:

Mężczyzna (…)    Kobieta (... )    Dziecko (... )   Wiek (...)

 

Odurzony/pijany (... )   Akcent (…)   Wada wymowy (...)

Inne (...)

 

Odgłosy w tle: Muzyka (…)   Rozmowa (...)  Dzieci (...)

Maszyny (…)  Samolot  (...)   Klawiatura  (...)  Ulica (...)

Inne (...)

 

Uwagi:......................................................................................................................................

 

Sporządzone przez: .................................................................................................................

Data: ……………………………………….

 

Procedura postępowania w przypadku eksplozji:

 

  1. 1.         Wydaj polecenie KRYJ SIĘ po zaobserwowaniu pierwszych oznak eksplozji.

 

  1. 2.         Jeśli eksplozja wystąpiła na terenie budynku, natychmiast po przejściu fali uderzeniowej uruchom akcję OPUŚCIĆ BUDYNEK.

 

  1. 3.        Powiadom właściwą komendę Straży Pożarnej.

 

  1. 4.        Powiadom właściwą komendę policji.
  2. 5.        Jeśli zostałeś przeszkolony zacznij gaszenie ognia do czasu przyjazdu straży pożarnej.

 

  1. 6.        Podaj nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola. Nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić, zgłoś Straży Pożarnej i policji.

 

  1. 7.        Powiadom właściwy zakład komunalny o uszkodzeniach lub podejrzeniu uszkodzeń instalacji.

 

  1. 8.        Nie zezwalaj na powrót dzieci i pracowników do budynku przedszkola przed uzyskaniem takiego pozwolenia od Straży Pożarnej.

 

  1. 9.        Uruchom wszelkie dodatkowe działania niezbędne do usunięcia szkód lub ogłoś powrót do normalnych zajęć.

 

Procedura postępowania w przypadku zagrożenia eksplozją:

 

  1. 1.         Uruchom akcję OPUŚCIĆ BUDYNEK.

 

  1. 2.        Przeprowadź ewakuację.

 

 

Procedura postępowania w przypadku skażenia chemicznego

 

  1. 1.        Jeśli dojdzie do skażenia chemicznego powiadom służby ratownicze próbując określić rodzaj środka. Służby ratownicze mogą zarządzić ewakuację przedszkola.

 

  1. 2.         Jeśli to konieczne, uruchom akcję OPUŚCIĆ BUDYNEK.

 

  1. 3.        Każdy związek chemiczny, który może zagrozić dzieciom wewnątrz budynku  z całą pewnością zagrozi im również na zewnątrz. Jeśli czas jest krytycznym czynnikiem, konieczna może się okazać ewakuacja. W takiej sytuacji kierunek ewakuacji powinien przecinać kierunek wiatru. Nigdy w takiej sytuacji nie przeprowadzaj ewakuacji  z wiatrem ani pod wiatr.

 

  1. 4.        Powiadom odpowiednią komendę straży pożarnej.

 

  1. 5.        Powiadom właściwą komendę policji.

 

  1. 6.        Powiadom Urząd Miejski w Iłży oraz Kuratorium Oświaty.

 

  1. 7.        Nauczyciele podają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola. Nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić, zgłoś straży pożarnej  i policji.

 

  1. 8.        Nie pozwalaj dzieciom ani pracownikom powrócić do budynku ani na teren przedszkola, dopóki straż pożarna lub policja nie ogłosi, że zagrożenie minęło.

 

  1. 9.        Po powrocie do przedszkola dokładnie wywietrz wszystkie pomieszczenia, otwierając wszystkie okna i drzwi.

Procedura postępowania na wypadek pożaru

 

Pożar w budynku przedszkola

 

  1. 1.         Natychmiast uruchom akcję Opuść budynek.

 

  1. 2.        Powiadom właściwą komendę Straży Pożarnej.

 

  1. 3.        Powiadom właściwą komendę policji.

 

  1. 4.        Zorganizuj gaszenie ognia od czasu przyjazdu Straży Pożarnej. (To zadanie powinno być wykonywane wyłącznie przez przeszkolone osoby. Nigdy nie ryzykuj zdrowia i życia pracowników. Zaleca się ewakuację).

 

  1. 5.        Upewnij się, że wszystkie drogi dojazdowe są wolne dla pojazdów straży pożarnej.

 

  1. 6.        Nauczyciele zgłaszają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola. Nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić, zgłoś Straży Pożarnej i Policji.

 

  1. 7.        Powiadom właściwy zakład komunalny o uszkodzeniach lub podejrzeniu uszkodzeń instalacji.

 

  1. 8.        Powiadom Urząd Miejski w Iłży oraz Kuratorium Oświaty.

 

  1. 9.        Nie pozwól dzieciom ani pracownikom powrócić do budynku, dopóki Straż Pożarna lub policja nie ogłosi, że zagrożenie minęło.

 

Ogień w pobliżu przedszkola

 

  1. 1.        Oceń konieczność uruchomienia jakiejkolwiek akcji. Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie przerywaj zajęć w salach. Powiadom odpowiednią komendę Straży Pożarnej.

 

  1. 2.        Jeśli ogień zagraża przedszkolu, przeprowadź ewakuację

 

Procedura postępowania w przypadku agresywnego intruza lub złodzieja na terenie placówki

 

  1. 1.        Jeśli zauważysz podejrzaną osobę (agresywną) na terenie przedszkola powiadom dyrektora przedszkola.

 

  1. 2.         Zadzwoń na numer 997 lub 112 – powiadom policję o zaistniałej sytuacji
    i poproś o wsparcie.

 

  1. 3.        Nauczyciele zamykają drzwi do sal dziecięcych. Dzieci przebywają  w zamkniętych salach, aż do odwołania. Nauczyciel nadzoruje sytuację  w grupie.

 

  1. 4.        Powiadom organ prowadzący placówkę o zaistniałej sytuacji.

 

  1. 5.        Należy podjąć wszelkie działania, mające na celu uchronienie dzieci
    i pracowników przed agresywnym intruzem.

 

  1. 6.        W kontakcie z osobą agresywną wysyłaj prawidłowe sygnały niewerbalne:

-          Nie zbliżaj się nadmiernie. Zdenerwowana lub wystraszona osoba może poczuć się zagrożona przez kogoś, kto stoi zbyt blisko. Utrzymuj dystans od 0,5m do 1m.

-          Unikaj: wpatrywania się w intruza, niebezpiecznych sygnałów takich, jak zaciśnięte pięści i podniesiony głos, unikaj oznak zdenerwowania.

-          Pozostań przy nim do przyjazdu Policji lub Straży Miejskiej.

 

Procedura postępowania podczas napadu

 

  1. 1.        Zachowanie pracowników podczas napadu ma wpływ na jego skutki oraz na przyszłe rozpoznanie i ujęcie napastników.

 

  1. 2.        Należy poddać się woli napastnika wykonując polecenia bez zbędnej zwłoki.

 

  1. 3.        Należy nie prowokować wzrostu agresji poprzez gwałtowne zachowanie, groźby lub protesty pod adresem napastnika.

 

  1. 4.        Każdy z pracowników w miarę możliwości powinien obserwować napastników, w celu zapamiętania cech charakterystycznych umożliwiających identyfikację.
  2. 5.        Zapamiętać strefy przemieszczeń i korytarzy w których poruszali się sprawcy celem wskazania przybyłym funkcjonariuszom policji do ewentualnego ujawnienia i zabezpieczenia śladów.

 

  1. 6.        Jeżeli napastnik pozostawi jakiś przedmiot należy go zabezpieczyć, niepotrzebnie nie dotykać i wskazać policji, kiedy przybędzie.

 

  1. 7.        Nie utrudniać napastnikowi ucieczki.

 

  1. 8.        Nie podejmować dzwoniących telefonów, chyba że na polecenie napastnika.

 

Postępowanie pracowników poza strefą bezpośredniego zagrożenia po uzyskaniu wiadomości o napadzie:

 

  1. 1.        Telefonicznie powiadomić jednostkę policji i utrzymywać z nią nieprzerwany kontakt do chwili opuszczenia budynku przez sprawców napadu.

 

  1. 2.        Podjąć działania mające na celu zapewnienie spokoju i nie wywołania paniki.

 

 

Procedura postępowania w przypadku niebezpiecznej sytuacji
w bezpośrednim sąsiedztwie przedszkola

 

  1. 1.         Zadzwoń na numer 997 lub 112 - powiadom policję o zaistniałej sytuacji  i poproś o wsparcie.

 

  1. 2.        Po otrzymaniu ostrzeżenia należy zamknąć i zabezpieczyć  wszystkie drzwi zewnętrzne oraz okna.

 

  1. 3.        Nauczyciele zamykają drzwi do sal dziecięcych i nadzorują sytuację w grupie.

 

  1. 4.        W salach, które są wyposażone w rolety bądź w zasłony, należy je zaciągnąć.

 

  1. 5.        Należy podjąć wszelkie działania, mające na celu uchronienie dzieci
    i pracowników przed zranieniem odłamkami szkła, gdyby doszło do wybicia okien.

 

  1. 6.        W obliczu zagrożenia wszystkie dzieci znajdujące się na zewnątrz budynku powinny powrócić do sal.

 

  1. 7.        Prowadź dokładny zapis zdarzeń, rozmów i podjętych działań wraz z czasem ich wystąpienia.

 

  1. 8.        Zapewnij pomoc przed medyczną, przygotuj apteczki pierwszej pomocy.

 

  1. 9.        Dyrektor przedszkola współpracuje ze służbami porządkowymi w celu wyeliminowania zagrożenia.

 

  1. 10.    Po zniwelowaniu niebezpiecznej sytuacji powróć do normalnych zajęć.

 

Procedura postępowanie nauczyciela (innych pracowników przedszkola)  w przypadku zauważenia osoby obcej na terenie przedszkola

Przez osobę „obcą” na terenie przedszkola rozumie się osobę, która: - nie jest rodzicem dziecka - nie jest pracownikiem przedszkola - nie jest osobą zaproszoną przez dyrekcję przedszkola, bądź przez wychowawcę lub uprawnionego pracownika przedszkola i która swoim zachowaniem w wyraźny sposób narusza zasady i normy współżycia społecznego bądź też winny sposób stanowi zagrożenie dla porządku na terenie przedszkola oraz bezpieczeństwa dzieci lub innych osób przebywających na terenie przedszkola.

W przypadku obecności osoby obcej nauczyciel:

1. Ustala powody obecności oraz zachowanie osoby postronnej w przedszkolu poprzez  obserwację  i rozmowę z nią.

2. W przypadku powstania wątpliwości lub ujawnienia niepokojących zachowań z jej strony niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola i wspólnie z nim podejmuje mediacje w celu nakłonienia tej osoby do jasnego określenia celu swojego pobytu lub też opuszczenia terenu przedszkola.

3. W przypadkach drastycznych niezwłocznie powiadamia policję i jednocześnie podejmuje działania, mające na celu zabezpieczenie dzieci i pracowników przed skutkami tych zachowań.

Metody współpracy przedszkola z policją.

  • W ramach długofalowej pracy profilaktyczno-wychowawczej przedszkole i policja utrzymują stałą, bieżącą współpracę w zakresie profilaktyki zagrożeń.
  • Koordynatorami współpracy powinni być: nauczyciel oraz specjalista ds. nieletnich i patologii właściwej jednostki policji.
  • Do współpracy z przedszkolem zobowiązany jest także dzielnicowy, w rejonie którego znajduje się przedszkole.
  • Pracownicy przedszkola wyznaczeni do współpracy z policją, specjaliści ds. nieletnich  i patologii oraz dzielnicowi powinni wspólnie ustalić wzajemnie zasady kontaktu, by móc na bieżąco wymieniać informacje i rozwiązywać problemy związane             z bezpieczeństwem i dobrem dzieci.

W ramach współpracy policji z przedszkolem organizuje się:

  • Spotkania nauczycieli, dyrektorów przedszkoli z zaproszonymi specjalistami ds. nieletnich i patologii, podejmujące tematykę zagrożeń przestępczością oraz demoralizacją dzieci  w środowisku lokalnym.
  • Spotkania tematyczne dzieci z udziałem policjantów m.in. na temat odpowiedzialności, zasad bezpieczeństwa, zachowań ryzykownych oraz sposobów unikania zagrożeń.
  • Informowanie policji o zdarzeniach na terenie przedszkola wypełniających znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia dziecka oraz przejawach demoralizacji dzieci.
  • Udzielanie przez policję pomocy przedszkolu w rozwiązywaniu trudnych, mogących mieć podłoże przestępcze problemów, które zaistniały na terenie przedszkola,
  • Wspólny – przedszkola i policji – udział w lokalnych programach profilaktycznych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom oraz zapobieganiem demoralizacji i przestępczości nieletnich.

UWAGA:

  • Policja powinna być wzywana do przedszkola w sytuacjach, o których mowa  w Strategii albo gdy wyczerpane zostaną środki możliwe do zastosowania przez przedszkole w określonej sytuacji, w których obecność policji jest konieczna.
  • Każda, dotycząca dzieci wizyta policjanta w przedszkolu, powinna być wcześniej zasygnalizowana dyrektorowi lub uzgodniona z innym pracownikiem przedszkola. Bezpieczeństwo dzieci przebywających w przedszkolu jest bardzo ważne, ponieważ bezpieczne dziecko to dziecko szczęśliwe, wesołe i ufne. Bezpieczeństwo dziecka to najważniejsza zasada w przedszkolu. Bezpieczne dziecko, to spokojny, pełen ufności rodzic, który powierza nam swoje dziecko. Bezpieczne dziecko to bezpieczny, spokojny nauczyciel i dyrektor .

 

Podczas nieobecności dyrektora jego zadania przejmuje osoba przez niego wyznaczona!