SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE W IŁŻY
Procedura postępowania w przypadku zgłoszenia informacji o podłożeniu lub znalezieniu ładunku wybuchowego w budynku.
I. Alarmowanie
- 1. Osoba, która przyjęła zgłoszenie o podłożeniu ładunku wybuchowego albo zauważyła w obiekcie niewiadomego pochodzenia pakunek mogący być ładunkiem wybuchowym, jest obowiązana powiadomić:
- dyrektora przedszkola
- policję – tel. 997/112
- 2. Zawiadamiając policję, należy podać:
- treść rozmowy ze zgłaszającym o podłożeniu ładunku wybuchowego, którą należy przeprowadzić wg wskazówek załączonych do procedury,
- miejsce i opis zlokalizowanego przedmiotu, który może być ładunkiem wybuchowym,
- numer telefonu, z którego prowadzona jest rozmowa i swoje nazwisko,
- uzyskać od policji potwierdzenie przyjętego powyższego zdarzenia.
II. Akcja ewakuacyjna
- 1. Nie prowadzi się żadnej akcji poszukiwawczej „na własną rękę”.
- 2. Użytkownicy pomieszczeń powinni przed ich opuszczeniem dokonać sprawdzenia, czy znajdują się w nich:
- przedmioty, rzeczy, urządzenia, paczki itp., których wcześniej nie było i nie wnieśli ich użytkownicy pomieszczeń (a mogły być wniesione i pozostawione przez inne osoby, np. interesantów).
- 3. Zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy, urządzeń, których – w ocenie użytkowników obiektu – przedtem nie było, a zachodzi podejrzenie, iż mogą być to ładunki wybuchowe, nie wolno dotykać. O ich umiejscowieniu należy natychmiast powiadomić dyrektora przedszkola.
- 4. Akcję ewakuacyjną zarządza dyrektor przedszkola.
- 5. Należy postępować według procedury ewakuacyjnej.
- 6. Należy zachować spokój i opanowanie, aby nie dopuścić do powstania paniki.
III. Zasady ewakuacji osób z obiektu zagrożonego
- 1. Decyzję o ewakuacji zagrożonego obiektu podejmuje dyrektor przedszkola.
- 2. Przed ewakuacją należy w miarę możliwości otworzyć okna i drzwi pomieszczeń zagrożonych i sąsiednich, a urządzenia i odbiorniki wyłączyć z sieci zasilania.
- 3. Ewakuowane osoby przed opuszczeniem budynku powinny zabrać ze sobą rzeczy osobiste: torby, plecaki, ubrania itp., co pozwoli prowadzącym poszukiwanie uniknąć straty czasu na identyfikowanie pozostawionych przedmiotów tego rodzaju.
- 4. Klucze pozostawiane są w drzwiach.
- 5. Dyrektor informuje ewakuowanych o miejscu zbiórki po zakończeniu akcji.
- 6. Ewakuację prowadzi się w sposób zorganizowany, według opracowanych dróg ewakuacji.
- 7. Należy sprawdzić, czy wszyscy ewakuowani opuścili pomieszczenia.
- 8. W czasie ewakuacji nauczyciele pracujący w poszczególnych salach dziecięcych zapewniają właściwą organizację ruchu osób opuszczających budynek przedszkola.
- 9. Miejscem zbiórki osób ewakuowanych jest ogród przedszkolny lub boisko szkolne (w zależności od stopnia zagrożenia).
IV. Akcja rozpoznawczo-neutralizacyjna zlokalizowanych ładunków wybuchowych
- 1. Po przybyciu do obiektu policjanta lub policyjnej grupy interwencyjnej dyrektor przedszkola powinien przekazać im wszelkie informacje dotyczące zdarzenia oraz wskazać miejsca zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy, urządzeń obcego pochodzenia i punkty newralgiczne w obiekcie.
- 2. Policjant lub dowódca grupy policjantów przejmuje kierowanie akcją, a administrator obiektu winien udzielić mu wszechstronnej pomocy podczas jej prowadzenia.
- 3. Identyfikacją i rozpoznaniem zlokalizowanych przedmiotów, rzeczy, urządzeń obcych oraz neutralizowaniem ewentualnie podłożonych ładunków wybuchowych zajmują się uprawnione i wyspecjalizowane ogniwa organizacyjne policji, przy wykorzystaniu specjalistycznych środków technicznych.
V. Wskazówki do prowadzenia rozmowy ze zgłaszającym o podłożeniu bomby
- 1. Rozmowę prowadzić spokojnie i uprzejmie. Rozmówca (osoba odbierająca informację) powinien starać się podtrzymać rozmowę, przedłużając czas jej trwania.
- 2. W trakcie rozmowy należy dążyć do uzyskania możliwie jak największej ilości informacji o zgłaszającym i posiadanej przez niego wiedzy o terenie lub obiekcie zamachu oraz o podłożonym ładunku wybuchowym.
- 3. W tym celu należy zadawać następujące pytania:
- gdzie podłożono bombę,
- dlaczego bomba została podłożona,
- jak ona wygląda,
- kiedy nastąpi wybuch,
- jakie warunki muszą być spełnione by nie doszło do wybuchu bomby.
Pytania powyższe i inne uzależnione będą od konkretnej sytuacji.
Raport z odebrania groźby o podłożeniu ładunku wybuchowego
Przedszkole: ............................................................................................................................
Data …………………………… Godzina odebrania telefonu................................................
Telefon odebrany przez: ..........................................................................................................
Na numer telefonu:...................................................................................................................
Kiedy nastąpi wybuch? ...........................................................................................................
Gdzie jest bomba? ...................................................................................................................
Co powoduje wybuch?.............................................................................................................
Jaka to bomba? ........................................................................................................................
Dlaczego to robisz? .................................................................................................................
Kim jesteś? ..............................................................................................................................
Jak można się z tobą skontaktować? .......................................................................................
Dokładny tekst groźby.............................................................................................................
..................................................................................................................................................
Głos w telefonie:
Mężczyzna (…) Kobieta (... ) Dziecko (... ) Wiek (...)
Odurzony/pijany (... ) Akcent (…) Wada wymowy (...)
Inne (...)
Odgłosy w tle: Muzyka (…) Rozmowa (...) Dzieci (...)
Maszyny (…) Samolot (...) Klawiatura (...) Ulica (...)
Inne (...)
Uwagi:......................................................................................................................................
Sporządzone przez: .................................................................................................................
Data: ……………………………………….
Procedura postępowania w przypadku eksplozji:
- 1. Wydaj polecenie KRYJ SIĘ po zaobserwowaniu pierwszych oznak eksplozji.
- 2. Jeśli eksplozja wystąpiła na terenie budynku, natychmiast po przejściu fali uderzeniowej uruchom akcję OPUŚCIĆ BUDYNEK.
- 3. Powiadom właściwą komendę Straży Pożarnej.
- 4. Powiadom właściwą komendę policji.
- 5. Jeśli zostałeś przeszkolony zacznij gaszenie ognia do czasu przyjazdu straży pożarnej.
- 6. Podaj nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola. Nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić, zgłoś Straży Pożarnej i policji.
- 7. Powiadom właściwy zakład komunalny o uszkodzeniach lub podejrzeniu uszkodzeń instalacji.
- 8. Nie zezwalaj na powrót dzieci i pracowników do budynku przedszkola przed uzyskaniem takiego pozwolenia od Straży Pożarnej.
- 9. Uruchom wszelkie dodatkowe działania niezbędne do usunięcia szkód lub ogłoś powrót do normalnych zajęć.
Procedura postępowania w przypadku zagrożenia eksplozją:
- 1. Uruchom akcję OPUŚCIĆ BUDYNEK.
- 2. Przeprowadź ewakuację.
Procedura postępowania w przypadku skażenia chemicznego
- 1. Jeśli dojdzie do skażenia chemicznego powiadom służby ratownicze próbując określić rodzaj środka. Służby ratownicze mogą zarządzić ewakuację przedszkola.
- 2. Jeśli to konieczne, uruchom akcję OPUŚCIĆ BUDYNEK.
- 3. Każdy związek chemiczny, który może zagrozić dzieciom wewnątrz budynku z całą pewnością zagrozi im również na zewnątrz. Jeśli czas jest krytycznym czynnikiem, konieczna może się okazać ewakuacja. W takiej sytuacji kierunek ewakuacji powinien przecinać kierunek wiatru. Nigdy w takiej sytuacji nie przeprowadzaj ewakuacji z wiatrem ani pod wiatr.
- 4. Powiadom odpowiednią komendę straży pożarnej.
- 5. Powiadom właściwą komendę policji.
- 6. Powiadom Urząd Miejski w Iłży oraz Kuratorium Oświaty.
- 7. Nauczyciele podają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola. Nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić, zgłoś straży pożarnej i policji.
- 8. Nie pozwalaj dzieciom ani pracownikom powrócić do budynku ani na teren przedszkola, dopóki straż pożarna lub policja nie ogłosi, że zagrożenie minęło.
- 9. Po powrocie do przedszkola dokładnie wywietrz wszystkie pomieszczenia, otwierając wszystkie okna i drzwi.
Procedura postępowania na wypadek pożaru
Pożar w budynku przedszkola
- 1. Natychmiast uruchom akcję Opuść budynek.
- 2. Powiadom właściwą komendę Straży Pożarnej.
- 3. Powiadom właściwą komendę policji.
- 4. Zorganizuj gaszenie ognia od czasu przyjazdu Straży Pożarnej. (To zadanie powinno być wykonywane wyłącznie przez przeszkolone osoby. Nigdy nie ryzykuj zdrowia i życia pracowników. Zaleca się ewakuację).
- 5. Upewnij się, że wszystkie drogi dojazdowe są wolne dla pojazdów straży pożarnej.
- 6. Nauczyciele zgłaszają nazwiska brakujących dzieci dyrektorowi przedszkola. Nazwiska dzieci lub pracowników, których miejsca pobytu nie da się ustalić, zgłoś Straży Pożarnej i Policji.
- 7. Powiadom właściwy zakład komunalny o uszkodzeniach lub podejrzeniu uszkodzeń instalacji.
- 8. Powiadom Urząd Miejski w Iłży oraz Kuratorium Oświaty.
- 9. Nie pozwól dzieciom ani pracownikom powrócić do budynku, dopóki Straż Pożarna lub policja nie ogłosi, że zagrożenie minęło.
Ogień w pobliżu przedszkola
- 1. Oceń konieczność uruchomienia jakiejkolwiek akcji. Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie przerywaj zajęć w salach. Powiadom odpowiednią komendę Straży Pożarnej.
- 2. Jeśli ogień zagraża przedszkolu, przeprowadź ewakuację
Procedura postępowania w przypadku agresywnego intruza lub złodzieja na terenie placówki
- 1. Jeśli zauważysz podejrzaną osobę (agresywną) na terenie przedszkola powiadom dyrektora przedszkola.
- 2. Zadzwoń na numer 997 lub 112 – powiadom policję o zaistniałej sytuacji
i poproś o wsparcie.
- 3. Nauczyciele zamykają drzwi do sal dziecięcych. Dzieci przebywają w zamkniętych salach, aż do odwołania. Nauczyciel nadzoruje sytuację w grupie.
- 4. Powiadom organ prowadzący placówkę o zaistniałej sytuacji.
- 5. Należy podjąć wszelkie działania, mające na celu uchronienie dzieci
i pracowników przed agresywnym intruzem.
- 6. W kontakcie z osobą agresywną wysyłaj prawidłowe sygnały niewerbalne:
- Nie zbliżaj się nadmiernie. Zdenerwowana lub wystraszona osoba może poczuć się zagrożona przez kogoś, kto stoi zbyt blisko. Utrzymuj dystans od 0,5m do 1m.
- Unikaj: wpatrywania się w intruza, niebezpiecznych sygnałów takich, jak zaciśnięte pięści i podniesiony głos, unikaj oznak zdenerwowania.
- Pozostań przy nim do przyjazdu Policji lub Straży Miejskiej.
Procedura postępowania podczas napadu
- 1. Zachowanie pracowników podczas napadu ma wpływ na jego skutki oraz na przyszłe rozpoznanie i ujęcie napastników.
- 2. Należy poddać się woli napastnika wykonując polecenia bez zbędnej zwłoki.
- 3. Należy nie prowokować wzrostu agresji poprzez gwałtowne zachowanie, groźby lub protesty pod adresem napastnika.
- 4. Każdy z pracowników w miarę możliwości powinien obserwować napastników, w celu zapamiętania cech charakterystycznych umożliwiających identyfikację.
- 5. Zapamiętać strefy przemieszczeń i korytarzy w których poruszali się sprawcy celem wskazania przybyłym funkcjonariuszom policji do ewentualnego ujawnienia i zabezpieczenia śladów.
- 6. Jeżeli napastnik pozostawi jakiś przedmiot należy go zabezpieczyć, niepotrzebnie nie dotykać i wskazać policji, kiedy przybędzie.
- 7. Nie utrudniać napastnikowi ucieczki.
- 8. Nie podejmować dzwoniących telefonów, chyba że na polecenie napastnika.
Postępowanie pracowników poza strefą bezpośredniego zagrożenia po uzyskaniu wiadomości o napadzie:
- 1. Telefonicznie powiadomić jednostkę policji i utrzymywać z nią nieprzerwany kontakt do chwili opuszczenia budynku przez sprawców napadu.
- 2. Podjąć działania mające na celu zapewnienie spokoju i nie wywołania paniki.
Procedura postępowania w przypadku niebezpiecznej sytuacji
w bezpośrednim sąsiedztwie przedszkola
- 1. Zadzwoń na numer 997 lub 112 - powiadom policję o zaistniałej sytuacji i poproś o wsparcie.
- 2. Po otrzymaniu ostrzeżenia należy zamknąć i zabezpieczyć wszystkie drzwi zewnętrzne oraz okna.
- 3. Nauczyciele zamykają drzwi do sal dziecięcych i nadzorują sytuację w grupie.
- 4. W salach, które są wyposażone w rolety bądź w zasłony, należy je zaciągnąć.
- 5. Należy podjąć wszelkie działania, mające na celu uchronienie dzieci
i pracowników przed zranieniem odłamkami szkła, gdyby doszło do wybicia okien.
- 6. W obliczu zagrożenia wszystkie dzieci znajdujące się na zewnątrz budynku powinny powrócić do sal.
- 7. Prowadź dokładny zapis zdarzeń, rozmów i podjętych działań wraz z czasem ich wystąpienia.
- 8. Zapewnij pomoc przed medyczną, przygotuj apteczki pierwszej pomocy.
- 9. Dyrektor przedszkola współpracuje ze służbami porządkowymi w celu wyeliminowania zagrożenia.
- 10. Po zniwelowaniu niebezpiecznej sytuacji powróć do normalnych zajęć.
Procedura postępowanie nauczyciela (innych pracowników przedszkola) w przypadku zauważenia osoby obcej na terenie przedszkola
Przez osobę „obcą” na terenie przedszkola rozumie się osobę, która: - nie jest rodzicem dziecka - nie jest pracownikiem przedszkola - nie jest osobą zaproszoną przez dyrekcję przedszkola, bądź przez wychowawcę lub uprawnionego pracownika przedszkola i która swoim zachowaniem w wyraźny sposób narusza zasady i normy współżycia społecznego bądź też winny sposób stanowi zagrożenie dla porządku na terenie przedszkola oraz bezpieczeństwa dzieci lub innych osób przebywających na terenie przedszkola.
W przypadku obecności osoby obcej nauczyciel:
1. Ustala powody obecności oraz zachowanie osoby postronnej w przedszkolu poprzez obserwację i rozmowę z nią.
2. W przypadku powstania wątpliwości lub ujawnienia niepokojących zachowań z jej strony niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola i wspólnie z nim podejmuje mediacje w celu nakłonienia tej osoby do jasnego określenia celu swojego pobytu lub też opuszczenia terenu przedszkola.
3. W przypadkach drastycznych niezwłocznie powiadamia policję i jednocześnie podejmuje działania, mające na celu zabezpieczenie dzieci i pracowników przed skutkami tych zachowań.
Metody współpracy przedszkola z policją.
- W ramach długofalowej pracy profilaktyczno-wychowawczej przedszkole i policja utrzymują stałą, bieżącą współpracę w zakresie profilaktyki zagrożeń.
- Koordynatorami współpracy powinni być: nauczyciel oraz specjalista ds. nieletnich i patologii właściwej jednostki policji.
- Do współpracy z przedszkolem zobowiązany jest także dzielnicowy, w rejonie którego znajduje się przedszkole.
- Pracownicy przedszkola wyznaczeni do współpracy z policją, specjaliści ds. nieletnich i patologii oraz dzielnicowi powinni wspólnie ustalić wzajemnie zasady kontaktu, by móc na bieżąco wymieniać informacje i rozwiązywać problemy związane z bezpieczeństwem i dobrem dzieci.
W ramach współpracy policji z przedszkolem organizuje się:
- Spotkania nauczycieli, dyrektorów przedszkoli z zaproszonymi specjalistami ds. nieletnich i patologii, podejmujące tematykę zagrożeń przestępczością oraz demoralizacją dzieci w środowisku lokalnym.
- Spotkania tematyczne dzieci z udziałem policjantów m.in. na temat odpowiedzialności, zasad bezpieczeństwa, zachowań ryzykownych oraz sposobów unikania zagrożeń.
- Informowanie policji o zdarzeniach na terenie przedszkola wypełniających znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia dziecka oraz przejawach demoralizacji dzieci.
- Udzielanie przez policję pomocy przedszkolu w rozwiązywaniu trudnych, mogących mieć podłoże przestępcze problemów, które zaistniały na terenie przedszkola,
- Wspólny – przedszkola i policji – udział w lokalnych programach profilaktycznych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom oraz zapobieganiem demoralizacji i przestępczości nieletnich.
UWAGA:
- Policja powinna być wzywana do przedszkola w sytuacjach, o których mowa w Strategii albo gdy wyczerpane zostaną środki możliwe do zastosowania przez przedszkole w określonej sytuacji, w których obecność policji jest konieczna.
- Każda, dotycząca dzieci wizyta policjanta w przedszkolu, powinna być wcześniej zasygnalizowana dyrektorowi lub uzgodniona z innym pracownikiem przedszkola. Bezpieczeństwo dzieci przebywających w przedszkolu jest bardzo ważne, ponieważ bezpieczne dziecko to dziecko szczęśliwe, wesołe i ufne. Bezpieczeństwo dziecka to najważniejsza zasada w przedszkolu. Bezpieczne dziecko, to spokojny, pełen ufności rodzic, który powierza nam swoje dziecko. Bezpieczne dziecko to bezpieczny, spokojny nauczyciel i dyrektor .
Podczas nieobecności dyrektora jego zadania przejmuje osoba przez niego wyznaczona!