Nauczyciel współorganizujący kształcenie, który potocznie określany jest pojęciem „nauczyciela wspomagającego” jest specjalistą, którego celem pracy jest współorganizowanie kształcenia dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą uzyskać uczniowie:

·         niedosłyszący i niesłyszący;

·         niepełnosprawni ruchowo;

·         niewidomi;

·         upośledzeni intelektualnie (w różnym stopniu);

·         z objawami autyzmu lub zespołem Aspergera;

·         z niepełnosprawnościami sprzężonymi (posiadający co najmniej dwa rodzaje niepełnosprawności);

·         z zaburzeniami zachowania (np. antyspołeczni lub nadmiernie agresywni). 

Zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309) kształcenie to może być prowadzone w formie nauki odpowiednio w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, placówkach z oddziałami integracyjnymi lub w oddziałach specjalnych.

W zależności od rodzaju niepełnosprawności przedszkole organizuje kształcenie i wychowanie dostosowane do potrzeb ucznia. Umożliwia naukę w dostępnym dla niego zakresie oraz organizuje zajęcia usprawniające zaburzone funkcje: rewalidację oraz specjalistyczną pomoc zgodną z potrzebami ucznia, wskazanymi przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną w orzeczeniu.

 Nauczyciel współorganizujący kształcenie monitoruje pracę ucznia ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Dostosowuje materiał edukacyjny do jego możliwości oraz wspiera nauczyciela prowadzącego dany przedmiot w codziennej pracy edukacyjnej i wychowawczej. Do zadań nauczycieli współorganizujących należy również stworzenie odpowiednich sytuacji społecznych sprzyjających nawiązaniu prawidłowych relacji uczniów niepełnosprawnych z pełnosprawnymi rówieśnikami. Nauczyciel nawiązuje więź ze wszystkimi dziećmi w grupie, w której jest uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Przebywa z nimi na zajęciach i  zna mocne oraz słabe strony grupy.

W naszym przedszkolu zatrudnionych jest 3 nauczycieli współorganizujących kształcenie, którzy zawsze służą wsparciem i pomocą.

Poniżej zamieszczane są artykuły pisane przez nasz zespół poszerzające wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej. Mamy nadzieję, że poruszane tematy będą dla Państwa ciekawe.

Zapraszamy do lektury.

Zespół nauczycieli współorganizujących kształcenie

Samorządowe Przedszkole w Iłży

Autyzm

Metoda integracji sensorycznej