„Gdy coś powiesz – zapomni,
Gdy coś pokażesz – zapamięta,
Gdy pozwolisz działać – zrozumie”
Godziny pracy pedagoga w naszym przedszkolu:
mgr Marzena Grudniewska
Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek w godz. 8:00 – 10:00
Zadaniem pedagoga jest:
-
pogłębianie oraz uzupełnianie działań dydaktyczno- wychowawczych prowadzonych przez wychowawców w placówce,
-
rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci,
-
prowadzenie działań diagnostycznych, określanie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy pedagogicznej,
-
organizowanie różnych form pomocy pedagogicznej dla rodziców, dzieci oraz nauczycieli,
-
współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną,
-
połączenie działań służących wspomaganiu rozwoju dzieci z deficytami rozwojowymi.
Cele terapii pedagogicznej:
-
stymulowanie rozwoju dziecka – jest to cel nadrzędny,
-
wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach,
-
eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji.
Pedagog prowadzi zajęcia terapeutyczne, które mają na celu wspomaganie rozwoju dziecka adekwatnie do jego potrzeb oraz poziomu funkcjonowania. Zajęcia prowadzone są w indywidualnym kontakcie z dzieckiem lub w małym zespole. Zajęcia te różnią się w zależności od rodzaju zaburzeń i potrzeb dziecka. Zawsze związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, stymulacją rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, rozwijaniem sprawności manualnej, grafomotoryki. Pedagog stosuje dodatkowe pomoce dydaktyczne w celu wyjaśnienia oraz ułatwienia w zrozumieniu przedstawianych treści przez nauczycieli, podejmuje dodatkowe ćwiczenia pomagające opanować nowe umiejętności.
W pracy z dziećmi kieruje się zgodnie z zasadami:
-
poglądowości, dajemy dziecku możliwość wszechstronnego poznawania otaczającej rzeczywistości, czyli za pomocą wszystkich zmysłów;
-
indywidualizacji – czyli dostosowania zadań od psychofizycznych potrzeb dziecka, biorąc pod uwagę jego potrzeby , możliwości i tempo pracy;
-
zasada stopniowania trudności – wychodzimy od tego co łatwe, co dziecko zna, aby wzmocnić w nim wiarę we własne siły. To mobilizuje dziecko do przezwyciężania niepowodzeń;
-
systematyczności;
-
trwałości wiedzy – wielokrotnego powtarzania nabytej wiedzy i umiejętności
-
współpracy z rodzicami- w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.