RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

W SAMORZĄDOWYM  PRZEDSZKOLU W IŁŻY

ROK SZKOLNY 2016/2017

 

Przedmiot ewaluacji: Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.  Kształtowanie postawy patrioty.

 

RAPORT  KOŃCOWY

 

   Przeprowadzona w Samorządowym Przedszkolu w Iłży  w roku szkolnym 2016/2017 ewaluacja wewnętrzna dotyczyła  wymagania   „ Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości. Kształtowanie postawy patrioty.’’

 

Cel ewaluacji:  Budowanie systemowych rozwiązań  zapewniających kształtowanie  postaw patriotycznych.

Czas realizacji :  wrzesień-grudzień 2016.

Przedmiot ewaluacji:  Ocena i doskonalenie działań podejmowanych przez przedszkole.

Pytania kluczowe (badawcze):

1.W jaki sposób przedszkole pozyskuje informacje na temat podejmowanych działań ?

2.Na ile podejmowane działania prowadzone są w sposób systemowy ?

3.W jakim zakresie przedszkole współpracuje z rodzicami na rzecz kształtowania postaw ?

4.Jakie metody i formy pracy stosują nauczyciele ?

Kryteria ewaluacji:

1.Przedszkole podejmuje systematyczne działania na rzecz kształtowania postaw patriotycznych.

2.Przedszkole systematycznie uczestniczy w ważnych lokalnych wydarzeniach.

3.Przedszkole systematycznie organizuje uroczystości związane z tradycjami i ważnymi świętami państwowymi i lokalnymi.

4.Przedszkole promuje w środowisku lokalnym podejmowane działania.

5.Działania przedszkola sprzyjają utrwalaniu postawy odpowiedzialności i szacunku do własnego regionu/kraju.

Wykorzystano metody i narzędzia badawcze:

-sondaż diagnostyczny ( ankieta dla nauczycieli i rodziców),

-wywiad z dyrektorem i z dziećmi,       

-obserwacja,                                                                   

-analiza dokumentów (Statut, Koncepcja pracy przedszkola, Roczny plan pracy przedszkola, Program wychowawczy, Program  profilaktyczny, Program edukacji zdrowotnej, Program edukacji ekologicznej, Procedury, miesięczne plany pracy, dzienniki zajęć, karty obserwacji     i diagnozy, zeszyty współpracy z rodzicami, protokoły Rady Pedagogicznej, Kalendarz imprez  i uroczystości, kronika przedszkolna, strona internetowa przedszkola).     

                                          

   Na podstawie ankiet skierowanych do rodziców i nauczycieli, wywiadu z p. Dyrektor przedszkola oraz wywiadu z dziećmi , a także analizy dokumentów można stwierdzić, że przedszkole kształtuje u dzieci postawy i wychowuje je do wartości.

 

Opis ewaluacji

                                                                     

Celem ewaluowanego przedsięwzięcia było pozyskanie użytecznych informacji,

na temat kształtowania postaw patriotycznych i  społecznych u wychowanków.

 

Do pozyskania  informacji wykorzystano m.in. sondaż diagnostyczny.

               Sondażem  diagnostycznym objęto 12 nauczycieli, dyrektora Samorządowego Przedszkola w Iłży,  rodziców i dzieci. Odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszach  ankiet przyczyniły się do uzyskania informacji na wyżej  postawione pytania badawcze.

 

ANALIZA ANKIETY DLA RODZICÓW

   W bieżącym roku szkolnym ankietę wypełniło 156  rodziców dzieci ze wszystkich grup przedszkolnych. Ankietowani udzielili odpowiedzi na 10 pytań.

Pierwsze pytanie w kwestionariuszu brzmiało: „Czy zna Pan/Pani program wychowawczy przedszkola i obowiązujące w nim zasady ?” rodzice odpowiedzieli:

-,,tak” 152 osoby , czyli  97,43 % ankietowanych ,

-,,nie”  4 osoby, czyli 2,57%.

Na  drugie pytanie, które brzmiało: „Czy akceptuje  Pan/Pani   zasady wychowawcze obowiązujące w  przedszkolu ?” rodzice odpowiedzieli w następujący sposób:

- ,, tak” 156 osób, czyli   100 % rodziców.

Żaden z respondentów nie udzielił odpowiedzi przeczącej.

 

Na trzecie pytanie, które brzmiało: ,,Czy  Pani/Pana dziecko czuje się bezpiecznie  w przedszkolu ?” , rodzice odpowiedzieli w następujący sposób:

- ,,tak” 156 osób, czyli  100% ankietowanych.

Żaden z respondentów nie udzielił odpowiedzi  przeczącej.

Na pytanie czwarte ,które brzmiało: ,,Czy Pani/Pana dziecko wie , jakich zachowań  oczekuje się od niego w przedszkolu ? ’’ rodzice odpowiedzieli:

-  ,, zdecydowanie tak”  83 ankietowanych, czyli  53,89 % ;

 - ,,raczej tak”  71 osób, czyli  46,11 % .

Dwie osoby nie udzieliły  odpowiedzi.

 

Na pytanie piąte  rodzice odpowiedzieli  następująco :

Lp.

Czy zdaniem Państwa przedszkole kształtuje u dzieci :

Liczba odpowiedzi

      %

 1.

Poczucie sprawiedliwości

      152

    97,43

 2.

Postawę patriotyczną

      148

    94,87

 3.

Postawę prozdrowotną

      149

    94,90

 4.

Postawę proekologiczną

      146

    93,59

 5.

Postawę dbałości o bezpieczeństwo własne i innych

      154

    98,72

 6.

Postawę odpowiedzialności za działania własne i innych

      151

    96,79

 7.

Postawę tolerancji

      152

    97,43

 8.

Wpaja szacunek dla ludzi , uczy przestrzegania norm społecznych

      153

    98,08

 

Na pytanie  szóste; ,, Czy wychowawca lub inny nauczyciel informuje Panią/Pana o zachowaniu dziecka w przedszkolu?” rodzice odpowiedzieli :

-,,tak’’ 156 osób , czyli 100 % 

Żaden z respondentów nie udzielił odpowiedzi przeczącej.

Odpowiedzi na pytanie siódme przedstawiają się następująco :

Lp.

Czy nauczyciele w grupie Pani/Pana dziecka uczą właściwych zachowań:

Liczba odpowiedzi

      %

 1.

Podają przykłady dobrych zachowań

       149

    95,51

 2.

Uczą zasad bezpieczeństwa

       155

    99,36

 3.

Mówią, co należy i czego nie należy robić

       154

    98,72

 4.

Uczą, jak należy zachować się w razie zagrożenia

       145

    92,95

 5.

Uczą szacunku dla innych, koleżeńskości

       156

     100

 6.

Zwracają uwagę na kulturalne zachowanie się

       149

    95,51

 7.

Uczą dbałości o zdrowie

       150

    96,15

 8.

Kształtują postawę patriotyczną

       141

    90,38

 9.

Uczą rozróżniania dobra od zła

       146

    93,59

 

Na pytanie ósme: ,,Czy przedszkole umożliwia kształtowanie właściwych postaw poprzez wycieczki , spotkania , uroczystości , współpracę ze środowiskiem lokalnym , udział   w akcjach charytatywnych ?” 156 rodziców , czyli 100% ankietowanych odpowiedziało twierdząco.

 

Na  pytanie dziewiąte: „Czy w przedszkolu podejmowane są działania wychowawcze , mające na celu eliminowanie zagrożeń i wzmacnianie pozytywnych  zachowań ? ’’ 156 rodziców , czyli 100% ankietowanych odpowiedziało: „tak”.

Pytanie dziesiąte brzmiało: „Czy przedszkole wspiera Państwa w działaniach wychowawczych?”                                                            

Rodzice odpowiedzieli:

- „tak” 102 osoby , czyli 65,38 %

- „raczej tak ’’  53 osoby , czyli 33,97 %

-„nie”  1 osoba ,czyli  0,65 %

 

ANALIZA ANKIETY DLA NAUCZYCIELI

 

Ankietę wypełniło  12 nauczycieli.

Pierwsze pytanie zamieszczone w ankiecie brzmiało: ,, W jaki sposób diagnozuje Pani zachowanie dzieci ?’’ Nauczyciele odpowiedzieli następująco :

-obserwuję zachowanie dzieci podczas zajęć, uroczystości, wycieczek, spacerów, zabaw- 12, czyli -100%

-uzupełniam karty obserwacji- 10, czyli 83,33%

-uzupełniam karty diagnozy-3 , czyli 25 % (wychowawcy dzieci 6-letnich)

-podsumowuję pracę wychowawczą ,wyciągam wnioski- 12 , czyli 100%

Na pytanie drugie : „Czy Pani zdaniem dzieci wiedzą , jakich zachowań się od nich      oczekuje ?’’ respondenci odpowiedzieli następująco:

-„zdecydowanie tak’’ -11 osób, czyli  91,67%

-„raczej tak’’ -1 osoba, czyli 8,33%

Odpowiedzi na pytanie  trzecie  przedstawia tabela.

Lp.

W jaki sposób kształtuje Pani postawy u dzieci ?

Liczba odpowiedzi

     %

 1.

Realizuję program wychowawczy, profilaktyczny, zdrowotny i  ekologiczny obowiązujący w przedszkolu

        12

    100

 2.

Realizuję programy dodatkowe prozdrowotne i proekologiczne

        11

   91,66

 3.

Planuję tematy kompleksowe poświęcone wartościom

        12

    100

 4.

Realizuję zadania wychowawcze w czasie całego pobytu dziecka w przedszkolu

        11

   91,66

 5.

Ustalam wspólnie z dziećmi Kodeks Przedszkolaka

      12

    100

 6.

Współpracuję  ze środowiskiem lokalnym (wycieczki, uroczystości, spotkania z policjantem, pielęgniarką, udział w akcjach charytatywnych)

        12

    100

 7.

Wykorzystuję literaturę dziecięcą

        12

    100

 8.

Inne -zabawy dydaktyczne, scenki dramowe , przykład osobisty

 

 

 

Na czwarte  pytanie, które brzmiało: ,,Jakie metody stosuje Pani w pracy z dziećmi ?’’ nauczyciele odpowiedzieli:

- podające ,oparte  na słowie- 12   ,czyli 100%

-problemowe- dyskusja, burza mózgów, metoda sytuacyjna-9 ,czyli 75%

-eksponujące ,oparte na obserwacji- inscenizacje, drama ,impresje ruchowe i muzyczne- 12, tj.100%

-praktyczne(działanie ) – 12, czyli 100%

-inne- aktywizujące

 

Pytanie piąte dotyczyło form pracy stosowanych przez nauczycieli. Ankietowani odpowiedzieli następująco:

-indywidualna- 12 osób, czyli 100%

-grupowa- 12 osób, czyli 100%

-zbiorowa- 12 osób, czyli 100%.

 

Na pytanie szóste: „ W jaki sposób rodzice otrzymują informacje o kształtowaniu właściwych postaw u dzieci ?’’ nauczyciele odpowiedzieli

-zebrania grupowe i kontakty indywidualne-12 osób, czyli 100%

-tablica informacyjna- 11osób, czyli91,66%

-strona internetowa przedszkola- 11, czyli 91,66%

-inne- informacje pisemne, ksero z artykułami

 

Na pytanie siódme : „Czy podejmuje Pani działania wychowawcze, mające na celu eliminowanie zagrożeń i wzmacnianie właściwych zachowań ?’’ 12 nauczycieli , czyli 100% odpowiedziało twierdząco.

 

Odpowiedzi na pytanie ósme przedstawiają się następująco:                   

Lp.

W jaki sposób reaguje Pani na zachowania niepożądane wychowawczo?

Liczba odpowiedzi

     %

 1.

Upomnienia słowne

        11

    91,66

 2.

Odwołanie się do zawartego Kodeksu Grupowego

        12

    100

 3.

Wprowadzenie „Tablicy motywacyjnej’’

          7

    58,33

 4.

Rozmowa z dzieckiem

        12

    100

 5.

Odsunięcie od zabawy

        11

    91,66

 6.

Stosowanie systemu nagród i kar

          9

    75

 7.

Scenki dramowe

         7

    58,33

 8.

Skłonienie dziecka do autorefleksji

       11

    91,66

 9.

Brak nagrody

         9

    75

10.

Rozmowa z rodzicem

       11

    91,66

 

 

Na pytanie dziewiąte : „ W jaki sposób wzmacnia Pani właściwe zachowania dzieci ?”ankietowani  podali następujące odpowiedzi:

-pochwala na forum grupy- 12 osób , tj.100%

-nagradzanie w różnych formach-naklejki, serduszka, pieczątki -12 osób, tj.100%

-przydzielanie różnych funkcji ulubionych przez dziecko- 11 osób, tj.91,66%

-pochwała przed rodzicem- 12 osób, tj.100%

-bezpośredni przykład z literatury-11  osób, 91,66%

-inne: pochwała do pani dyrektor i Rady Pedagogicznej.

 

Odpowiedzi na pytanie dziesiąte są następujące:

Lp.

W jaki sposób włącza Pani rodziców do realizacji zadań wychowawczych?

Liczba odpowiedzi

      %                                                                

 1.

Informuję o zachowaniu dziecka

        12

    100

 2.

Wspólnie z rodzicami ustalam front oddziaływania wychowawczego

        12

    100

 3.

Zapoznaję z programem wychowawczym przedszkola

        11

    91,66

 4.

Zachęcam do stosowania pozytywnych wzmocnień

          8

    66,66

 5.

Prowadzę zajęcia otwarte, umożliwiające obserwowanie zachowań dziecka

          3

    25

 6.

Zebrania grupowe, kontakty indywidualne, konsultacje

        11

    91,66

 7.

Przekazuję artykuły z zakresu pedagogii i psychologii

         5

    41,66

 8.

Proponuję zadania do wykonania z dzieckiem w domu (prace plastyczne na konkursy, przygotowanie wierszy na uroczystości

        11

    91,66

 

 

 

 

 

Opis zbierania danych.


   Analiza zebranego materiału badawczego z ankiet pozwala stwierdzić, że wszystkie  nauczycielki natychmiast reagują na niepożądane zachowania dzieci. Zachowania takie są eliminowane  lub minimalizowane. Podstawowymi formami w tym zakresie są kodeksy postępowania dziecka w grupie, indywidualne rozmowy z dziećmi i rodzicami. Każdy z nauczycieli stosuje system kar i nagród polegający przede wszystkim na wzmacnianiu zachowań pożądanych.

Rodzice są na bieżąco informowani o niewłaściwych zachowaniach dzieci. W sytuacjach trudniejszych, gdy nie skutkuje ustalony wspólny front oddziaływania na dziecko nauczyciele podejmują współpracę z poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną celem wsparcia dziecka i  rodzica w eliminowaniu niepożądanych zachowań dziecka. Nauczyciele w tym celu  stosują np. rozmowę uświadamiającą złe zachowanie, odwołanie się do zawartych umów, pokazanie jak należy się zachować. Wzmacniają właściwe zachowanie poprzez nagrody, pochwały, brawa, przykład dla innych dzieci, przedstawienie dobrych przykładów z literatury. Każde   z tych wzmocnień cechuje stanowczość i konsekwencja. Nauczyciele wspólnie z rodzicami ustalają front  oddziaływania  wychowawczego.

 

Uogólniając powyższe dane,  100% ankietowanych rodziców stwierdza, że  w przedszkolu podejmowane są różnorodne działania, mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań dzieci. W opinii rodziców najbardziej skuteczne są rozmowy, objaśnienia, perswazje stosowane w różnych sytuacjach mogących zagrażać dzieciom a nauczyciele na niepożądane zachowania dzieci reagują szybko, stanowczo  i  konsekwentnie.

 Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że w przedszkolu stosuje się procedury diagnozowania zachowań dzieci.  Nauczyciele stosują systemy motywacyjne, mające na celu wzmacnianie właściwych zachowań oraz eliminowanie negatywnych. Rodzice znają sposoby wzmacniania pożądanych zachowań dzieci i również je stosują.

 

   Analiza dokumentów dotyczyła Statutu, Koncepcji pracy przedszkola, Programu wychowawczego, Programu profilaktycznego, Programu zdrowotnego, Programu ekologicznego, Rocznego planu pracy przedszkola,  miesięcznych planów pracy, dzienników zajęć, kart obserwacji i diagnozy dzieci,  protokołów Rady Pedagogicznej,  zeszytów kontaktów z  rodzicami, kroniki przedszkolnej i strony internetowej przedszkola.

 

Sondaż diagnostyczny – wywiad z dyrektorem

 

Chcąc się dowiedzieć, jakie działania wychowawcze i profilaktyczne podejmuje placówka w kwestii bezpieczeństwa i respektowania norm społecznych oraz kształtowania właściwych postaw przeprowadzono  wywiad z dyrektorem Samorządowego Przedszkola w Iłży.  Pozyskany materiał informacyjny jednoznacznie wskazuje, że placówka  wymaga stosowania norm społecznych, kształtuje właściwe postawy i dba o bezpieczeństwo swoich wychowanków

Dyrektor placówki udzieliła obszernych informacji, oto co mówi na ten temat:

  • Dzieci  są chwalone i nagradzane.
  • Organizowane są w grupach spotkania w przedstawicielami służby zdrowia i  policji.
  • Organizowane są również  teatrzyki, pogadanki, imprezy przedszkolne, dzięki którym  przedszkolaki uczą się jak być miłym, grzecznym i tolerancyjnym względem siebie, etc.
  • Serdeczność i troska o dzieci to domena naszej placówki przedszkolnej.
  • Jesienią dzieci poznają zasady bezpiecznego poruszania się po drogach . 
  • Wzajemne relacje pomiędzy wszystkimi grupami tworzącymi społeczność przedszkolną oparte są na wzajemnym szacunku  i zaufaniu .
  • W grupach zawierane  są kontrakty, które pozwalają na zachowywanie się dzieci zgodnie przyjętymi zasadami i normami.
  • Przedszkolaki są  zapoznawane z ,,Prawami  dziecka’’ oraz ,,Kodeksem Przedszkolaka”.
  • U dzieci nie zaobserwowano agresywnych , niezgodnych z ogólnie przyjętymi zasadami zachowań.
  • W salach znajdują się tablice z symbolami narodowymi, dzieci uczestniczą w uroczystościach przedszkolnych i lokalnych.
  • W placówce  realizowane są programy: zdrowotny, ekologiczny, profilaktyczny, wychowawczy, które kształtują u wychowanków właściwe postawy.

 

   Z wypowiedzi p. dyrektor jednoznacznie wynika, że Samorządowe Przedszkole w Iłży jest miejscem, gdzie dba się o  przestrzeganie  norm społecznych i kształtowanie właściwych postaw, zarówno przez pracowników, jak i rodziców i dzieci. W holu placówki w widocznym miejscu umieszczone są Prawa Dziecka. W salach są  Kodeksy Przedszkolaka oraz tablice   z symbolami narodowymi i lokalnymi. W placówce jest również Kącik regionalny. Na tablicy informacyjnej dla rodziców umieszczane są ogłoszenia o uroczystościach i świętach.

 

Sondaż diagnostyczny – wywiad z losowo wybranymi dziećmi z pięciu grup ( 5 i 6 latków).

Ilość ankietowanych: 15

 

Czy znasz zasady „Dobrego Przedszkolaka”?

 

Wszystkie odpowiedzi brzmiały „tak” (…Nie wolno biegać, nie bić kolegów, trzeba słuchać pani, nie dokuczać innym, nie krzyczeć, być koleżeńskim, nie wyrywać zabawek kolegom”).

Czy potrafisz określić właściwe zachowania na spacerze?

 

Wszystkie odpowiedzi brzmiały „tak” („… nie krzyczeć, trzymać się za rękę w parze, nie zaczepiać psów, nie zrywać kwiatów, nie szurać butami, nie odchodzić od grupy, nie wychodzić na jezdnię, być grzecznym”…)

 

Czy potrafisz określić właściwe zachowania w czasie posiłku?

 

Wszystkie odpowiedzi brzmiały „tak” („ nie wolno pluć kanapką, nie rozmawiać przy jedzeniu, nie mlaskać, nie mówić z pełną buzią, nie śmiać się przy jedzeniu, nie wolno bawić się jedzeniem, nie rzucać jedzeniem, jeść łyżką i widelcem a nie rękami”).

 

Czy potrafisz określić właściwe zachowania w czasie zajęć?

 

Wszystkie odpowiedzi brzmiały „tak” („trzeba być cicho- słuchać pani,  trzeba zgłaszać się do odpowiedzi, nie biegać w czasie zajęcia, nie chodzić do ubikacji w czasie zajęcia, nie wstawać bez pozwolenia, trzeba czekać na swoją kolej przy odpowiedzi, nie wygłupiać się, nie gadać”)

 

Czy jest coś czego boisz się w przedszkolu?

 

  „Nie boję się niczego’’

 

Co to znaczy być grzecznym i dlaczego?

 

„To znaczy przestrzegać określonych zasad w grupie, dobrze się zachowywać,  żeby dostać np.” czerwone serce”, trzeba pomagać innym i być posłusznym żeby mieć pochwały, słuchać pani a w domu rodziców, trzeba być grzecznym żeby dostawać przyjemności, nagrody, dobrze się zachowywać, odkładać zabawki na wyznaczone miejsce po skończonej zabawie…)

 

Czego nie wolno robić w przedszkolu?

 

„Nie wolno bić kolegów, biegać w sali zabaw, wchodzić na kaloryfer, nie przepychać się, nie wolno wchodzić w niedozwolone miejsca np. zaplecze, nie wolno wyrywać zabawek kolegom, nie wolno wychodzić z sali bez pytania i z przedszkola…)  

 

Co trzeba robić, żeby być zdrowym ?                                                      

 

„Trzeba jeść owoce, myć ręce, myć zęby, ćwiczyć, nie jeść niezdrowych rzeczy…”        

 

Czy wiesz, co to są symbole narodowe?                                                

          

„To flaga biało-czerwona i orzeł, Polska’’

 

Dzieci stwierdziły jednogłośnie, że w przedszkolu czują się bezpiecznie.

 

   Zebrane informacje potwierdzają, że dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje.  W trakcie rozmowy dzieci wymieniły zasady, które poznały w przedszkolu, np. należy zachować się grzecznie, nie można krzyczeć, nie można bić kolegów i koleżanek, nie biegać po sali, itp. Wywiad grupowy wśród dzieci pokazuje, że dzieci rozumieją i potrafią określić właściwe zachowania. Uzasadnienia dzieci, dotyczące respektowania norm społecznych wskazują na wysoki poziom świadomości w tym zakresie. Również podczas obserwacji zajęć oraz obserwacji dzieci na placu zabaw nie zauważono, aby przejawiały one zachowania rażąco odbiegające od norm.

Sporadyczne zachowania dzieci wskazują jednak, że nie zawsze są przestrzegane ustalone zasady zwłaszcza w czasie zabaw. Przedszkolaki wiedzą, jak dbać o zdrowie i środowisko.  Dzieci znają symbole narodowe, kojarzą je ze swoim krajem. Potrafią wymienić nazwę swojej miejscowości i niektóre zabytki. Znają legendy o Warszawie, Krakowie, Iłży.

 

Analiza dokumentów

 

   W placówce przestrzegane są normy społeczne. Znajomość przepisów prawa wewnątrz -przedszkolnego wśród pracowników jest wysoka i wynosi 100%. W statucie przedszkola dokładnie  określone są prawa i obowiązki dziecka. W Programie wychowawczym są szczegółowo określone wartości oraz formy ich realizacji(Kultura bycia, Zdrowie, Bezpieczeństwo, Współżycie we wspólnocie/Koleżeńskość, Cudza własność, Środowisko naturalne, Rodzina, Ojczyzna, Wartości moralne).Znajduje się w nim również system motywacji i obszerny wykaz literatury, uczącej dzieci wartości. Koncepcja pracy przedszkola określa szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym, rodzicami oraz kierunki rozwoju na określone lata. W bieżącym roku szkolnym zwracana jest uwaga na kształtowanie aktywności twórczej i poczucia estetyki. W programie edukacji zdrowotnej realizowanym  w placówce wydzielono 4 odrębne moduły: Zdrowie, Bezpieczeństwo, Higiena, Aktywność ruchowa z profilaktyką wad postawy. Jednym z celów tego programu jest kształtowanie u dzieci czynnych  postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych. Program ekologiczny ma na celu zbliżenie dzieci do świata przyrody, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt oraz umożliwienie podejmowania działań ekologicznych we własnym otoczeniu. W miesięcznych planach pracy  znajdują się bloki tematyczne m.in. „Witamy w przedszkolu’’, „Uliczne sygnały’’, „Nasze rodziny”,  „Urządzenia elektryczne’’, „ Zdrowie naszym skarbem’’, „Dbamy o Ziemię”, „Polska-mój dom”, „Mój dom, moja miejscowość’’, których realizacja przyczynia się do kształtowania właściwych postaw społecznych i patriotycznych. Zapisy w dziennikach zajęć potwierdzają realizację tematów kompleksowych. W programie profilaktycznym znajdują się również treści, związane z kształtowaniem postaw u przedszkolaków. W listopadzie  realizowano Ogólnopolski Program Edukacji Zdrowotnej „Akademia Aqua Fresh’’, którego celem jest konieczność dbania o higienę jamy ustnej. Dzieci myją zęby w przedszkolu codziennie, kształtują tym samym postawę dbałości o zdrowie i  profilaktykę stomatologiczną.

 

   Nauczyciele stwierdzają, że diagnoza zachowań dzieci w przedszkolu prowadzona jest       w sposób ciągły i metodyczny. Analizują informacje zwrotne od rodziców (np. rozmów), co ma zawsze potwierdzenie w postaci notatek w „zeszycie kontaktów z rodzicami”. Zachowania dzieci są diagnozowane  także podczas bieżących obserwacji zajęć.

Powyższe informacje  potwierdzają rodzice uczestniczący w badaniu. Ich zdaniem nauczyciele diagnozują dzieci, a każde niepokojące zachowania  zawsze konsultują z nimi.

 

   Analiza wyników obserwacji i diagnozy wykazała pozytywne zachowania społeczne dzieci. Nauczycielki w naszym przedszkolu podejmują szereg działań, by dzieci rozumiały i respektowały normy społeczne. Najczęstsze formy to:  omawianie i przypominanie grupowego Kodeksu Przedszkolaka; czytanie literatury dla dzieci o zachowaniach społecznych; wyjazd dzieci do teatru w Radomiu, a także oglądanie w przedszkolu teatrzyków o przesłaniu moralnym  ( „ Czerwony Kapturek’’, „O Franku Bałwanku”), bieżące rozmowy i pogadanki z dziećmi; spotkania z ciekawymi ludźmi m.in.  z policjantem, strażakiem, praca indywidualna, spacery i wycieczki, zabawy, prace użyteczne, tablice demonstracyjne a przede wszystkim codzienna realizacja tematów kompleksowych na zajęciach zorganizowanych i w każdej nadarzającej się chwili dnia.  Działania te miały potwierdzenie w dziennikach zajęć np. realizacja przez nauczycielki tematów: „Dobre  i złe zachowania”, „Jesteśmy życzliwi dla siebie” oraz na stronie internetowej i kronice przedszkolnej. Wyniki obserwacji i diagnozy były przedstawiane i omawiane na Radzie Pedagogicznej. Nauczyciele konsultują się w sprawach wychowawczych w ramach spotkań Zespołu wychowawców.

 

    W przedszkolu podejmowane są różnorodne działania mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań dzieci. W opinii rodziców nauczyciele na niepożądane zachowania dzieci reagują szybko i konsekwentnie. Rodzice są informowani      o niepożądanych zachowaniach dzieci. Każdy z nauczycieli stosuje system kar i nagród. Nauczyciele w celu zapobiegania niewłaściwym zachowaniom dzieci stosują np. rozmowę uświadamiającą złe zachowanie, odwołanie się do zawartych umów, ukazują  jak należy się właściwie zachować na przykładzie postaci z literatury dziecięcej. Wzmacniają właściwe zachowanie poprzez nagrody, pochwały, brawa, przykład dla innych dzieci, przedstawianie dobrych przykładów z literatury.

Wszystkie te działania mają potwierdzenie wśród ankietowanych rodziców, którzy w 100% stwierdzili, że pracownicy przedszkola zwracają należytą uwagę na zachowania dzieci.

 

Analiza dokumentów:

 

   Dzienniki zajęć, plany miesięczne, zeszyty kontaktów z rodzicami, kronika przedszkolna, śledzenie na bieżąco tablic informacyjnych, strony internetowej przedszkola – galerii zdjęć, sprawozdań z pracy dydaktyczno-wychowawczej, potwierdzają opinie nauczycieli, rodziców, dyrektora placówki o organizowaniu w przedszkolu licznych uroczystości, imprez grupowych i ogólnoprzedszkolnych. Oto one: Dzień Przedszkolaka, Dzień Chłopaka, Dzień Edukacji Narodowej, Pasowanie na przedszkolaka, Dzień Niepodległości, Dzień Pluszowego Misia, , Mikołaj, Jasełka, spotkanie z policjantem i inne. Współpracujemy również ze środowiskiem lokalnym. Młodzież z Publicznego Gimnazjum Gminnego w ramach wolontariatu spędza czas, bawiąc się wspólnie z przedszkolakami. Umiejętności naszych wychowanków prezentowane są na szerszym forum m.in. w Domu kultury i PGG –„Jasełka’’. Na początku roku ułożony jest „Kalendarz imprez i uroczystości” wewnątrz przedszkolnych i środowiskowych. Popularyzujemy również, wśród rodziców spotkania adaptacyjne i zajęcia otwarte. Organizujemy wycieczki (do Marcul, do Państwowej Straży Pożarnej w Radomiu, do teatru) i wyjścia edukacyjne (do biblioteki, na mauzoleum z okazji Święta Niepodległości, do Domu Kultury, do Muzeum Regionalnego w Iłży).Przedszkolaki biorą udział w akcjach charytatywnych „Góra Grosza’’, zbiórka dla szpitala onkologicznego w Kielcach, wolontariusze z naszego przedszkola kwestują na rzecz WOŚP. 

 

Dokumentację takiej współpracy potwierdzają zapisy w dziennikach zajęć poszczególnych grup.

 Najważniejszą jednak dla nauczycieli i placówki współpracą jest kooperacja z rodzicami dzieci. Zebrania ogólne, grupowe, konsultacje pedagogiczne, kontakty indywidualne podczas przyprowadzania lub zabierania dziecka z przedszkola, zajęcia otwarte to czas na budowanie dobrych relacji z rodzicami. Partnerski dialog, wzajemne zaufanie i życzliwość przyczyniają się do zapewnienia warunków prawidłowego rozwoju i odnoszenia sukcesów przez przedszkolaków. Bardzo ważnymi działaniami podczas współpracy z rodzicami jest okazywanie im wsparcia i prowadzenie pedagogizacji. Fakty takich działań można znaleźć w zeszytach kontaktów z rodzicami.

Akcje charytatywne, proekologiczne i prozdrowotne to kolejne działania promujące placówkę w najbliższym środowisku społecznym.

 

Analiza dokumentów a szczególnie galeria zdjęć na stronie internetowej, kronika, dyplomy i podziękowania grupowe i indywidualne dla dzieci poświadczają, że nasze przedszkolaki lubią takie formy działań promocyjnych. Z praktyki wiemy, że dzieci są wesołe, zaangażowane w podjęte działania, bezpośrednio i bez zakłopotania nawiązują kontakty z zaproszonymi gośćmi oraz podczas wycieczek, wyjść czy też w czasie współpracy z innymi. 

 

         Podsumowując analizę dokumentów dotyczącą aspektu promowania placówki w środowisku lokalnym  pragnę podkreślić szerokie, spójne i wszechstronne działania poszczególnych nauczycieli oraz działania placówki jako całości, permanentnie zmierzające do zwiększenia popularności wartości wychowania przedszkolnego w środowisku społecznym naszego miasta.

 

Wnioski i zalecenia.                                 

Ewaluacja wewnętrzna pomogła zebrać użyteczne informacje  z różnych niezależnych od siebie źródeł, to jest: od dyrektora, nauczycieli, rodziców i dzieci. Należy upowszechnić pozyskane informacje wśród rodziców oraz w środowisku lokalnym. Przyczyniła się też do refleksji i wyciągnięcia wniosków i praktycznych zaleceń. Niżej prezentujemy nasze mocne strony oraz zalecenia.

 

Mocne strony:

 

1.    W przedszkolu kształtowane są u dzieci właściwe postawy – prozdrowotna ,patriotyczna, proekologiczna, postawa dbałości o bezpieczeństwo własne i innych oraz odpowiedzialności za działania własne i innych.

2.    Nauczyciele diagnozują dzieci. Analizują wyniki diagnoz i obserwacji. Informują rodziców o poziomie rozwoju dziecka najczęściej poprzez kontakty indywidualne, konsultacje,  zebrania i zajęcia otwarte.

 

3.    Działania wychowawcze podejmowane przez nauczycieli są rozległe i spójne – sprzyjają kształtowaniu postaw społecznych  i wychowują do wartości.

 

4. Są sformułowane i stosowane oraz ulegają modyfikacji : Program wychowawczy, profilaktyczny, ekologiczny, zdrowotny oraz procedury postępowania w sytuacjach negatywnych zachowań, jak i w sytuacjach zagrożeń.

 

5.  Znajomość i przestrzeganie przepisów oraz regulaminów związanych z bezpieczeństwem sprawia, że nie ma w przedszkolu wypadków.

 

 6. W placówce respektuje się normy społeczne. Badania na grupie  przedszkolaków  pokazują, że czują się one bezpiecznie w przedszkolu, chętnie do niego przychodzą  i  dobrze się tu czują. Wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje, znają zasady dobrego zachowania w przedszkolu, określają właściwe zachowania. Wskazuje to na wysoki poziom świadomości naszych wychowanków w tym zakresie.

 

7. Kadra pedagogiczna jest pod tym względem dobrze wykwalifikowana. Natychmiast reaguje na niepożądane zachowania dzieci. Podstawowymi formami w tym zakresie są kodeksy postępowania dziecka w grupie, indywidualne rozmowy z dziećmi i rodzicami. Każdy nauczycieli stosuje system kar i nagród polegający przede wszystkim na wzmacnianiu zachowań pozytywnych. Rodzice są na bieżąco informowani o niewłaściwych zachowaniach dzieci. W sytuacjach trudniejszych, gdy nie skutkuje ustalony front oddziaływania, nauczyciele podejmują współpracę z poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną celem wsparcia dziecka i rodzica. Wzmocnienia właściwych zachowań cechuje stanowczość i konsekwencja.

 

8. Nauczyciele zapobiegają bądź likwidują zachowania niepożądane oraz tworzą warunki sprzyjające wyzwalaniu zachowań pozytywnych, zgodnych z przyjętymi normami społecznymi. Zdobyte kompetencje i wiedzę przenoszą na działania praktyczne. W swojej  pracy wykorzystują różnorodne metody i formy pracy, dostosowując je do możliwości i potrzeb rozwojowych wychowanków.  

  

 Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunkach rozwoju przedszkola:

 

1.Staranne planowanie przebiegu spotkań z rodzicami w celu optymalnego przekazu informacji.         

2.Zwiększenie udziału rodziców w zajęciach otwartych.  

3.Zorganizowanie szkoleń dla rodziców z zakresu kształtowania prawidłowych postaw u dzieci.                                 

4.Organizowanie w placówce akademii z okazji świąt państwowych.

 

 Raport sporządził zespół ewaluacyjny:


mgr Bożena Miaz - koordynaror

mgr Teresa Szymela

mgr Danuta Dryjańska

mgr Cecylia Gut

mgr Grażyna Wiktorowska

Alicja Derlatka

 

                                                                                

Raport  z ewaluacji wewnętrznej został przedstawiony na Radzie Pedagogicznej w dniu 8 lutego 2017 roku.

                                                                           

 

 

RAPORT KOŃCOWY
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA W IŁŻY
W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

 

Członkowie zespołu przeprowadzili ewaluację w oparciu o wcześniej opracowany harmonogram pracy i projekt ewaluacji.

 

 

 

       I.  PRZEDMIOT I CELE EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

 

Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej był :

 

„Twórczy przedszkolak”

 

Celem ewaluacji wewnętrznej było:

 

Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności: literackiej, teatralnej, plastycznej, muzycznej.

 

    II. INFORMACJE DOTYCZĄCE EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

 

1. Wskazanie źródeł informacji, o jakości pracy w obszarach objętych

 

ewaluacją:

 

rodzice /65 /;

 

nauczyciele - wychowawcy /12 /;

 

2. Opis metod i narzędzi badawczych wykorzystanych przy ewaluacji:

 

a/ zastosowano następujące metody i techniki badawcze:

 

badanie ankietowe nauczycieli;

 

badanie ankietowe rodziców;

 

analiza dokumentów- , dzienniki zajęć, miesięczne plany pracy, karty obserwacji dzieci, arkusze diagnostyczne, roczny plan pracy przedszkola.

 

obserwacja wyposażenia sal przedszkolnych;

 

b/ dla potrzeb przeprowadzenia badań za pomocą wyżej wymienionych metod i technik opracowano następujące narzędzia badawcze:

 

kwestionariusze ankiet:

 

 kwestionariusz ankiety dla nauczycieli – wychowawców;

 

 kwestionariusz ankiety dla rodziców;

 

 III.  PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

 

A. Opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli.

 

B. Opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców.

 

C. Analiza dokumentów.

 

Przeprowadzona analiza najważniejszych dokumentów przedszkola pokazuje, że
w przedszkolu zapewnione są warunki sprzyjające aktywności twórczej dzieci.

 

Po przeanalizowaniu planów pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi można
zauważyć, że:

 

 cele i treści programowe są zgodne z „Podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego”;

 

 treści kształcenia i wychowania dostosowane są do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci;

 

 nauczycielki stosują metody i formy pracy sprzyjające aktywności twórczej dzieci;

 

Zapisy w dziennikach zajęć potwierdzają, że nauczycielki prowadząc pracę wychowawczo-dydaktyczną z dziećmi:

 

 przestrzegają zaproponowane w podstawie programowej proporcje zagospodarowania czasu przebywania dzieci w przedszkolu, stwarzając dzieciom dużo czasu na samorzutną zabawę i działalność, podczas których mogą realizować własne pomysły i rozwijać zainteresowania;

 

 organizują różnorodne zabawy mające na celu kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwienie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych;

 

 w każdym dzienniku odnotowane są informacje o organizowanych przez nauczyciela oraz podejmowanych przez dzieci czynnościach wpływających na kształtowanie aktywności twórczej dziecka: udział w wybranych konkursach, teatrzyki w przedszkolu i wyjazdy do teatru, oglądanie wystawy sztuki ludowej, udział w akcjach organizowanych przez środowisko.

 

Z analizy dokumentów wynika, iż w roku szkolnym 2016/17 na bieżąco diagnozowano zachowania dzieci pod kątem ich aktywności twórczej poprzez obserwację i monitoring,
a także systematycznie wpisywano informacje w arkuszach rozwoju dzieci lub w arkuszach do badania gotowości szkolnej dzieci.

 


IV.  ANALZA DANYCH ZEBRANYCH Z ANKIET

 

Ankieta dla nauczycieli – wychowawców.

 

         Z informacji uzyskanych w toku badania od nauczycieli wynika, że w zdecydowanej większości dzieci chętnie i aktywnie uczestniczą w proponowanych w przedszkolu formach aktywności twórczej.

 

Ad.1.

 W pierwszym pytaniu : „Czy dzieci chętnie biorą udział w różnych rodzajach zajęć?”. Wszystkie nauczycielki stwierdziły, iż ulubione zajęcia dzieci to: zajęcia plastyczne, muzyczne, rytmiczno – taneczne, teatralne.

 

Ad.2.

 W pytaniu drugim: „W jaki sposób stwarza Pani dzieciom warunki do podejmowania działalności artystycznej?”. Z ankiety wynika, iż nauczycielki w szerokim zakresie wspierają aktywność twórczą dzieci. By dostarczyć wychowankom bodźców do różnorodnej działalności nauczycielki we wszystkich grupach wiekowych stosują ciekawe metody i formy pracy, organizują inscenizacje, przedstawienia, teatrzyki, wyjazdy do teatru, ekspozycje prac dzieci, w salach są tworzone kąciki plastyczne i teatralne, oglądanie wystawy sztuki ludowej, udział w konkursach i akcjach organizowanych przez środowisko.

 

Ad. 3.

 W pytaniu trzecim: „Proszę wymienić stosowane metody pracy z dziećmi preferowane przez Panią?”. Analiza przeprowadzonej wśród nauczycielek ankiety wykazała wszechstronność metod i form pracy z dziećmi stosowanych w przedszkolu. Nauczycielki preferują metody łączące różne rodzaje aktywności podczas zajęć. Wykorzystują metody aktywizujące takie jak: metoda aktywnego słuchania muzyki wg. B. Strauss, burza mózgów, drama, pantomima, teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, pedagogika zabawy Klanza, elementy bajkoterapii, muzykoterapii. Warto wymienić, iż nauczycielki podkreśliły wagę metod czynnych, słownych i oglądowych.

 

Ad.4.

 Na czwarte pytanie: „Proszę wymienić stosowane formy pracy z dziećmi preferowane przez Panią?”. Jak wskazują informacje uzyskane od nauczycielek formami pracy najczęściej stosowanymi w celu aktywizowania dzieci są: praca z całą grupą, praca w małych zespołach, praca indywidualna z dzieckiem.

 

Ad.5.

 W pytaniu piątym: „ Czy uważa Pani, że przedszkole stwarza okazję dzieciom do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz społeczności lokalnej?”. Nauczycielki zgodnie stwierdziły, iż przedszkole stwarza okazje dzieciom do aktywnego uczestnictwa
w działaniach na rzecz społeczności lokalnej. Jako przykład podały :

 - konkursy plastyczne: „Mój bajkowy przyjaciel Miś Uszatek” zorganizowany przez MGBP w Iłży, „Akademia Pana Jana” zorganizowany przez Muzeum Regionalne w Iłży,

- Wojewódzki Konkurs Literacki „Przyroda w polskich wierszach” zorganizowany przez Samorządowe Przedszkole w Skaryszewie,

 - uroczystości przedszkolne: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Festyn Rodzinny, 

-  występy artystyczne dzieci z okazji Iłżeckich Dni Kultury,

 - wycieczki do Radomia na spektakle pt.”Lokomotywa Pana Tuwima”, „Księga Dżungli”

 - akcje charytatywne: „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”

 - akcje ekologiczne: „Dzień Ziemi”

 -współpraca z innymi instytucjami: Dom Kultury w Iłży, MGBP w Iłży, Muzeum Regionalne w Iłży, Samorządowe Przedszkole w Skaryszewie, PGG w Iłży.

 

Ad. 6.

 Pytanie szóste: „ Pani zdaniem baza przedszkola uwzględnia potrzeby i zainteresowania dzieci oraz sprzyja rozwijaniu aktywności twórczej dzieci. Jeśli nie, proszę wskazać w co warto wyposażyć nasze przedszkole?”. Wszystkie nauczycielki uznały, iż ich zdaniem przedszkole uwzględnia potrzeby i zainteresowania dzieci oraz sprzyja rozwijaniu ich aktywności twórczej. Jednocześnie nadmieniły, iż warto byłoby wyposażyć nasze przedszkole w nowe instrumenty muzyczne.

 

Ankieta dla rodziców

 

     W badaniu brało udział 65 rodziców. Zostali oni poproszeni o odpowiedź na kilka pytań. Ich odpowiedzi z pewnością poszerzą nasze spojrzenie na badane zagadnie i pomogą nam wyciągnąć wnioski.

 

Ad.1.

 Pytanie pierwsze: „Czy Pana/Pani zdaniem przedszkole stwarza warunki do poszerzenia aktywności własnej dziecka?”:

 Tak – 65

 Nie – 0

 Nie wiem – 0

 Jak wynika z zebranych danych 100% ankietowanych udzieliło odpowiedzi – Tak.

 

Ad.2. 

 Pytanie drugie: „Jakie formy aktywności dziecka organizowane są w przedszkolu przez nauczycieli? (można zaznaczyć kilka)”

 odp. a) – zabawy muzyczno- taneczne( taniec, śpiew) – 100% ankietowanych,

 odp. b) – teatrzyki, inscenizacje – 99% ankietowanych,

 odp. c) – zabawy plastyczne( rysowanie, malowanie, wycinanie, itp.) – 100% ankietowanych,

 odp. d) – czytanie, oglądanie książek – 95% ankietowanych,

 odp. e) – występy artystyczne w przedszkolu – 95% ankietowanych,

 odp. f) – wyjazdy do teatru – 91% ankietowanych.

 

Z danych otrzymanych od rodziców wynika, że w/w formy aktywności są organizowane
w przedszkolu przez nauczycielki.

 

Ad. 3.

 Pytanie trzecie: „Jakie formy aktywności Pana/Pani dziecko lubi najbardziej?
(można zaznaczyć kilka)”

 odp. a) – zabawy muzyczno- taneczne( taniec, śpiew) – 100% ankietowanych,

 odp. b) – teatrzyki, inscenizacje – 91% ankietowanych,

 odp. c) – zabawy plastyczne( rysowanie, malowanie, wycinanie, itp.) – 97% ankietowanych,

 odp. d) – czytanie, oglądanie książek – 91% ankietowanych,

 odp. e) – występy artystyczne w przedszkolu – 96% ankietowanych,

 odp. f) – wyjazdy do teatru – 94% ankietowanych.

 

Z danych otrzymanych od rodziców wynika, że dzieci najbardziej lubią zabawy muzyczno- taneczne oraz zajęcia plastyczne.

 

Ad. 4.

  Pytaniu czwarte: „Proszę zaznaczyć w jaki sposób Pana/Pani dziecko prezentowało swoją aktywność w bieżącym roku szkolnym?”

 odp. a) – konkursy- 62% ankietowanych,

 odp. b) – występy – 95% ankietowanych,

 odp. c) – ekspozycje prac -100% ankietowanych,

 odp. d) – inne -0 % ankietowanych,

 odp. e) – nie prezentowało – 0% ankietowanych

 

Z danych otrzymanych od rodziców wynika, że wszystkie dzieci prezentowały swą aktywność w bieżącym roku szkolnym.

 

Ad.5.

 Pytanie piąte: „Czy zauważa Pan/Pani u swojego dziecka przyrost  umiejętności związany
z jego edukacją przedszkolną?”

 odp. a) tak – 100% ankietowanych,

 odp. b) nie - 0% ankietowanych,

 odp. c) trudno powiedzieć – 0 % ankietowanych.

 

Jak wynika z zebranych danych 100% rodziców zauważyło przyrost umiejętności dzieci związany z ich edukacją przedszkolną.

 

Ad.6.

 Pytanie szóste: „Skąd czerpie Pani/Pan informacje dotyczące aktywności dziecka
w przedszkolu?”.

 odp. a) – od nauczycieli w kontaktach indywidualnych – 100% ankietowanych,

 odp. b) – z ogłoszeń na tablicy – 85% ankietowanych,

 odp. c) – z zebrań grupowych – 80 % ankietowanych,

 odp. d) – od dzieci w rozmowach własnych – 79% ankietowanych,

 odp. e) – ze strony internetowej przedszkola – 74% ankietowanych,

 odp. f) – z innych źródeł – 0% ankietowanych.

 

Z danych wynika, że najczęściej rodzice otrzymują informacje dotyczące aktywności dziecka w przedszkolu od nauczycieli w kontaktach indywidualnych.

 

   Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe.

 

1.  Jakie działania podejmują nauczyciele w celu wyzwalania aktywności twórczej dzieci? ?”.

 

 Z ankiety wynika, iż nauczycielki w szerokim zakresie wspierają aktywność twórczą dzieci. By dostarczyć wychowankom bodźców do różnorodnej działalności artystycznej nauczycielki we wszystkich grupach wiekowych:

 - stosują ciekawe metody i formy pracy m.in.  wykorzystują metody aktywizujące takie jak: metoda aktywnego słuchania muzyki wg. B. Strauss, burza mózgów, drama, pantomima, teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, pedagogika zabawy Klanza, elementy bajkoterapii, muzykoterapii. Warto wymienić, iż nauczycielki podkreśliły wagę metod czynnych, słownych i oglądowych.

 -  tworzenie atrakcyjnych kącików tematycznych takich jak: kąciki plastyczne
i teatralne,  

 - udział w konkursach:

  • plastycznych – „Wielkanoc tuż, tuż..”, „ W harmonii z przyrodą”
  • Konkurs Recytatorski, III Przegląd Wiersza Logopedycznego,

 -   organizowanie inscenizacji, uroczystości, przedstawień:  wystawienie bajki
pt. „Czerwony Kapturek” Jasełka, montaż słowno – muzyczny „Witaj wiosenko”, „Zielony Kapturek i siedmiu krasnoludków”,

 -  teatrzyki w przedszkolu w wykonaniu aktorów: „Uratujemy Krainę Baśni” ,”Bakterie
i wirusy”, „Człowiek Orkiestra” – prezentacja dzieciom instrumentów perkusyjnych, dętych i klawiszowych,

 -  wyjazdy do teatru : oglądanie spektaklu pt.”Lokomotywa Pana Tuwima”
w wykonaniu aktorów Narodowego Teatru Edukacji z Wrocławia, spektaklu pt.”Księga Dżungli” w wykonaniu aktorów „Panteatr” z Wrocławia,

 - prezentacja prac plastycznych w przedszkolu, działalność dzieci jest różnorodna - od prac plastycznych (rysowanie, malowanie, wydzieranie, naklejanie, wycinanie) po prace przestrzenne.

 

2.  Jakie formy aktywności preferowane są przez dzieci?

 

Jak wynika z ankiet przeprowadzonych z rodzicami, dzieci najbardziej lubią: zabawy muzyczno – taneczne ( taniec, śpiew), zabawy plastyczne (rysowanie, malowanie, wycinanie, itp.) , występy artystyczne w przedszkolu.

Zdaniem nauczycieli dzieci w większości chętnie biorą udział we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole.

Stopień aktywności dziecka w przedszkolu zależy nie tylko od indywidualnego temperamentu wychowanka, duży wpływ na tę aktywność ma postawa i styl pracy nauczyciela. Aby dzieci potrafiły aktywnie działać na rzecz własnego rozwoju nauczyciele muszą efektywnie zachęcać je do udziału w zajęciach oraz przedsięwzięciach organizowanych na terenie placówki.

 

3.  Czy analiza zapisów w dzienniku – metody i formy pracy nauczycieli sprzyjają kształtowaniu aktywności twórczej dzieci?

 W każdym dzienniku odnotowane są informacje o organizowanych przez nauczyciela oraz podejmowanych przez dzieci czynnościach wpływających na kształtowanie aktywności twórczej dziecka: udział w wybranych konkursach, teatrzyki w przedszkolu i wyjazdy do teatru, oglądanie wystawy sztuki ludowej, udział w akcjach organizowanych przez środowisko. By dostarczyć wychowankom bodźców do różnorodnej działalności nauczycielki we wszystkich grupach wiekowych stosują ciekawe metody i formy pracy.

 

4. Czy dzieci uczestniczą w działaniach na rzecz społeczności lokalnej?

 Dzieci bardzo często biorą udział w występach, przedstawieniach demonstrując to czego się nauczyły:

 - uroczystości przedszkolne: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Festyn Rodzinny,  występy artystyczne dzieci z okazji Iłżeckich Dni Kultury,

 

Ponadto w tym roku szkolnym wzięły udział w następujących konkursach:

 -konkursy plastyczne: „Mój bajkowy przyjaciel Miś Uszatek” zorganizowany przez MGBP
w Iłży, „Akademia Pana Jana” zorganizowany przez Muzeum Regionalne w Iłży,

 - Wojewódzki Konkurs Literacki „Przyroda w polskich wierszach” zorganizowany przez Samorządowe Przedszkole w Skaryszewie,

 - akcje charytatywne: „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”, ”Góra Grosza”

 - akcje ekologiczne: „Dzień Ziemi”

 - współpraca z innymi instytucjami: Dom Kultury w Iłży, MGBP w Iłży, Muzeum Regionalne w Iłży, Samorządowe Przedszkole w Skaryszewie, PGG w Iłży.

 

5. Czy wyposażenie przedszkola uwzględnia potrzeby i zainteresowania dzieci oraz sprzyja rozwijaniu ich aktywności twórczej?

 

Wszystkie nauczycielki uznały, iż ich zdaniem przedszkole uwzględnia potrzeby
i zainteresowania dzieci oraz sprzyja rozwijaniu ich aktywności twórczej. Jednocześnie nadmieniły, iż warto byłoby wyposażyć nasze przedszkole w nowe instrumenty muzyczne .


    V.  OSTATECZNE REZULTATY EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ I WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY

 

Informacje zebrane w wyniku przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej pomogły nam dowiedzieć się czy i w jakim stopniu nasi wychowankowie są aktywni twórczo. Na ile nasze przedszkole stwarza dzieciom warunki do rozwijania aktywności twórczej w różnorodnych formach działalności. Ponadto dzięki uzyskanym informacjom dostałyśmy również szansę zdobycia informacji na temat tego, nad czym jeszcze musimy popracować, co musimy jeszcze poprawić a nawet zmienić. Analiza zebranego materiału pozwala na sformułowanie następujących wniosków:

 

 1. Nauczyciele stosują aktywizujące metody pracy, a zadania stawiane dzieciom są na miarę możliwości rozwojowych.

2. Przedszkole i nauczycielki stwarzają sytuacje sprzyjające wyzwalaniu aktywności twórczej dzieci.

 3. Rodzice zauważają u swojego dziecka przyrost umiejętności związany z edukacją przedszkolną.

 4. Przedszkole stwarza okazje dzieciom do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz społeczności lokalnej.

 5. Baza przedszkola uwzględnia potrzeby i zainteresowania dzieci oraz sprzyja rozwijaniu ich aktywności twórczej.

 

 VI.   REKOMENDACJE, KTÓRE NALEŻY UWZGLĘDNIĆ W PLANOWANIU  DZIAŁAŃ ORAZ DALSZYCH  KIERUNKÓW ROZWOJU PRZEDSZKOLA

 

Po dokładniejszej analizie uzyskanych informacji doszliśmy do wniosku, że w dalszej działalności naszego przedszkola będziemy starali się utrzymywać, a nawet podnosić dotychczasowy poziom naszej pracy w zakresie wspierania aktywności twórczej dzieci
w różnorodnych formach działalności.

 

Działania, jakie należy podjąć to:

  dalsze wzbogacanie placówki o pomoce dydaktyczne( instrumenty muzyczne);

  zachęcać rodziców do aktywizowania dzieci poprzez wspólne zabawy, udział
w konkursach;

  w dalszym ciągu stosować aktywizujące metody pracy poszerzając ich krąg o najnowsze osiągnięcia wiedzy pedagogicznej z tej dziedziny;

  podjąć próbę zorganizowania dodatkowych zajęć teatralnych;

 

VII.  FORMY/ SPOSOBY/ UPOWSZECHNIANIA RAPORTU

 

Pełny tekst Raportu napisany w formacie opisowym, przedstawiony i omówiony będzie podczas Rady Pedagogicznej.

 

VIII.  ZAŁĄCZNIKI

 

Załącznik nr 1:  Ankieta dla nauczycieli – wychowawców;

 

Załącznik nr 2: Ankieta dla rodziców;

 


 

Ewaluację przygotował, przeprowadził oraz opracował zespół w składzie:


Koordynator zespołu:

                                   Grażyna Wiktorowska

 

Członkowie zespołu:

 

                                    Alicja Derlatka

                                    Danuta Dryjańska

                                     Cecylia Gut

 

 

 

Załącznik nr 1

 

ANKIETA DLA NAUCZYCIELI

 

Grupa wiekowa dzieci, z którymi  prowadzi Pani zajęcia

 

………………………………………………………………

1. Proszę ustosunkować się do poniższego stwierdzenia:

 

„Dzieci chętnie biorą udział w różnych rodzajach zajęć”

 

                                                           

a) zajęcia plastyczne         TAK       NIE       TRUDNO POWIEDZIEĆ

b )zajęcia muzyczne          TAK      NIE        TRUDNO POWIEDZIEĆ

c) formy teatralne              TAK      NIE        TRUDNO POWIEDZIEĆ

d) zajęcia rytmiczno-taneczne    TAK   NIE    TRUDNO POWIEDZIEĆ

e) zajęcia językowe            TAK     NIE    TRUDNO POWIEDZIEĆ

2. W jaki sposób stwarza Pani dzieciom warunki do podejmowania działalności artystycznej?

a) stosowanie ciekawych metod i form pracy

b) tworzenie kącików plastycznych

c) tworzenie kącików teatralnych

d) ekspozycja prac dzieci

e) organizowanie inscenizacji, uroczystości, przedstawień

f) udział w wybranych konkursach, wystawach organizowanych w przedszkolu

g) udział w konkursach, akcjach organizowanych przez środowisko

h) teatrzyki w przedszkolu

i) wyjazdy do teatru

j) wystawy i pokazy sztuki ludowej

3. Proszę wymienić stosowane metody pracy z dziećmi preferowane przez Panią?

a) metoda aktywnego słuchania muzyki wg. B. Strauss

b) burza mózgów

c) drama

d) pantomima

e) teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy

f) pedagogika zabawy Klanza

g) elementy bajkoterapii, muzykoterapii

h) metody czynne

i) metody słowne

j) metody oglądowe

k) inne …………………………………………………………………………..

4. Proszę wymienić stosowane formy pracy z dziećmi preferowane przez Panią?

a) praca z całą grupą

b) praca w małych zespołach

c) praca indywidualna z dzieckiem

5. Czy uważa Pani, że przedszkole stwarza okazję dzieciom do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz społeczności lokalnej?

a) konkursy plastyczne

b) uroczystości przedszkolne

c) wycieczki

d) akcje charytatywne

e) akcje ekologiczne

f) współpraca z innymi instytucjami

6. Pani zdaniem baza przedszkola uwzględnia potrzeby i zainteresowania  dzieci oraz sprzyja rozwijaniu aktywności twórczej dzieci. Jeśli nie proszę wskazać w co warto wyposażyć  nasze przedszkole?

a) tak

b) nie

 

………………………………………………………………………………………..

 

 

 


Załącznik nr 2

 

AKIETA DLA RODZICÓW

 

Zwracamy się z prośbą o wypełnienie ankiety.

 1. Czy Pana/Pani  zdaniem przedszkole stwarza warunki do poszerzenia aktywności własnej dziecka

a)tak

b) nie

c) nie wiem

2. Jakie formy aktywności dziecka organizowane są w przedszkolu przez nauczycieli?  (można zaznaczyć kilka)

a) zabawy muzyczno-taneczne (taniec, śpiew)

b) teatrzyki, inscenizacje

c) zabawy plastyczne (rysowanie, malowanie, wycinanie, itp.)

d) czytanie, oglądanie książek

e)występy artystyczne w przedszkolu

f) wyjazdy do teatru

3. Jakie formy aktywności  Pana/Pani  dziecko lubi najbardziej? (można zaznaczyć kilka)

a) zabawy muzyczno-taneczne (taniec, śpiew)

b) teatrzyki, inscenizacje

c) zabawy plastyczne (rysowanie, malowanie, wycinanie, itp.)

d) czytanie, oglądanie książek

e) występy artystyczne w przedszkolu

f) wyjazdy do teatru

4. Proszę zaznaczyć w jaki sposób Pana/Pani dziecko prezentowało swoją aktywność w bieżącym roku szkolnym?

a) konkursy

b) występy

c) ekspozycje prac

d) inne……………………………………………………………………………

e) nie prezentowało

5. Czy zauważa Pan/Pani u swojego dziecka przyrost umiejętności związany z jego edukacją przedszkolną?

a) tak

b) nie

c) trudno powiedzieć

6. Skąd czerpie Pan/Pani informacje dotyczące aktywności dziecka w przedszkolu?

a) od nauczycieli w kontaktach indywidualnych

b) z ogłoszeń na tablicy

c) z zebrań grupowych

d) od dzieci w rozmowach własnych

e) ze strony internetowej przedszkola

f) z innych źródeł………………………