Raport z ewaluacji koncepcji pracy Samorządowego Przedszkola w Iłży w roku szkolnym 2018/2019
Przedmiot ewaluacji:
Ekspresja muzyczna i regionalna w różnych formach działalności dzieci
Twórczość artystyczna w wieku przedszkolnym wiąże się z działaniem zabawowym. Tworzenie czegoś bawi dziecko , a pomysły zjawiają się przypadkowo. W taki sposób dzieci rozwijają twórczość muzyczną. Zajęcia umuzykalniające mogą być okazją do rozwijania tej twórczości. Twórczość małych dzieci świadczy o potrzebie poznawania świata i jest wyrazem ich wrażeń i przeżyć. Tworzą w oparciu o konkretne wyobrażenia jakie już posiadają. Trudno jest wywołać u dzieci przychylną atmosferę do wspólnego i spontanicznego działania. Przy pomocy stosowania różnych form i metod rozwijających muzyczną twórczość dzieci pozwalamy na spontaniczne działanie swoim głosem, ruchem, muzyką. Prowadzimy improwizacje wokalne i instrumentalne, rytmiczne i taneczne, swobodne śpiewanie na powitanie, wierszyków, rymowanek, aktualnych opowiadań. Zachęcamy do słuchania i rozpoznawania dźwięków z otoczenia, słuchania muzyki dziecięcej, rozrywkowej i poważnej które pomagają w rozwijaniu twórczości każdego dziecka.
W kształtowaniu postawy patriotycznej u dzieci ważne jest poznawanie kultury własnego regionu i miejscowości. Związek z własnym regionem jest sprawą bardzo istotną w ukształtowaniu w dziecku poczucia własnej tożsamości. Lepsze poznanie i zrozumienie swoich korzeni wpływa na kształtowanie osobowości dziecka otwartego na otaczającą ją rzeczywistość. Uświadomienie dziecku, ze jego naturalne środowisko: rodzina, społeczność lokalna, ojczyzna są wielką wartością i daje poczucie bezpieczeństwa. Dziecko stopniowo poznaje obyczaje i tradycje, poczynając od własnej rodziny, poprzez region aż do początków usystematyzowanej wiedzy historycznej o Polsce. Rozwija swoją tożsamość lokalna i narodową. U dzieci rozwijany zainteresowania tym, co odległe, nieznane i tajemnicze, poprzez legendy o życiu ludzi w tamtych czasach na terenach naszej miejscowości oraz najbliższej okolicy. Rodzice jako pierwsi mają możliwość wprowadzenia dziecka w piękny świat tradycji i kultury naszego regionu. Od nich w dużym stopniu zależy, czy obudzą w dziecku szacunek i miłość do otaczającego ją środowiska i regionalnej tradycji.
Ewaluację przeprowadzono w okresie wrzesień 2018 -czerwiec 2019r.
Celem ewaluacji było doskonalenie działań przedszkola w rozwijaniu ekspresji muzycznej i regionalnej w różnych formach działalności.
Pytania kluczowe
1.Jaką wiedzę i umiejętności zdobyły dzieci w zakresie ekspresji muzycznej i edukacji regionalnej?
2.Czy założone cele programu zostały zrealizowane?
3.Jakie efekty przyniósł realizowany program dla przedszkola, rodziców i środowiska lokalnego?
4.Jak oceniają nauczyciele rozwój ekspresji muzycznej i regionalnej u dzieci?
5.Jaka jest opinia rodziców na temat muzykalności dzieci i edukacji regionalnej?
Wykorzystano metody i narzędzia badawcze:
- kwestionariusz ankiety dla rodziców,
-kwestionariusz ankiety dla nauczycieli,
- arkusz diagnostyczny grupy ,,Edukacja muzyczna’’
- arkusz diagnostyczny grupy ,,Edukacja regionalna’
- analiza dokumentów: koncepcja pracy przedszkola ,roczny plan pracy, plany miesięczne, dzienniki, karty obserwacji, arkusze diagnozy pedagogicznej, protokoły zebrań z rodzicami
Analiza ankiety dla rodziców
W bieżącym roku szkolnym ankietę wypełniło 73 rodziców dzieci 5-6- letnich. Ankietowani udzielili odpowiedzi na 9 pytań.
Na pierwsze pytanie ,,Czy zostali Państwo zapoznani z programem ,,Ekspresja muzyczna i edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci’’ realizowanym przez nasze przedszkole ?
,,Tak’’59 osób czyli 80,8%
,,Nie’’14 osób czyli 19,2 %
Na drugie pytanie ,,Czy widzicie Państwo potrzebę zaznajamiania Waszych dzieci z historią i tradycjami naszej okolicy i Ojczyzny? Jeżeli tak , to dlaczego? Jeżeli nie, to dlaczego?
,,Tak’’73 osoby czyli 100%
Rodzice uzasadnili swoje wypowiedzi następująco:
Należy rozpocząć od historii naszych okolic bo to dla dziecka to jest ,,Mała Ojczyzna’’, którą dziecko zna najlepiej i nią się interesuje będzie chciało wiedzieć więcej poprzez poznawanie tradycji i historii swojego regionu.
Dajemy dziecku możliwość pielęgnowania zwyczajów i tradycji miedzy pokoleniami.
Dzieci wyrabiają w sobie postawę wartości społecznych, moralnych i ekonomicznych.
Dzieci zaspokajają swoją ciekawość przez zdobywanie wiedzy o przeszłości i przodkach naszej okolicy, miasta i kraju.
Dzieci wyrażają swój szacunek i miłość do swojego regionu
Na trzecie pytanie ,,Czy Państwa dziecko posiada informacje o rodzinnej miejscowości? (np. podaje nazwę miejsca zamieszkania, rozpoznaje herb Iłży).
,,Tak’’ 71 osób czyli 97,2 %
,,Nie;’’2 osoby czyli 2,8 %
Na czwarte pytanie ,,Czy Państwa dziecko posiada informacje na temat kraju w jakim żyje? (np. podaje nazwę państwa w jakim żyje oraz jego stolicę).
,,Tak’’73 osoby czyli 100%
Na piąte pytanie ,,Czy Państwa zdaniem realizacja treści programu wpłynęła na kształtowanie postawy lokalnej patriotycznej dziecka?
,,Tak’’ 73 osoby czyli 100%
Na szóste pytanie ,,Czy Państwa dziecko chętnie angażuje się w przygotowywanie uroczystości o charakterze rodzinnym?
,,Tak’’ 71 osób czyli 97.2%
,,Nie’’ 2 osoby czyli 2.8 %
Na siódme pytanie ,,Czy Wasze dziecko chętnie uczestniczy w spacerach , wycieczkach i procesach (przygotowania przetworów, lepienie z gliny, piasku itp.)organizowanych w przedszkolu i związanych z poznawaniem okolicy oraz tradycji regionalnych ?
,,Tak’’71 osób czyli 97,2 %
,,Nie’’ 2 osoby czyli 2,8 5
Na pytanie ósme ,,Czy Wasze dziecko zbiera pamiątki regionalne?
,,Tak’’ 57 osób czyli 78 %
,,Nie’’ 16 osób czyli 22 %
Na pytanie dziewiąte ,,Czy uczestniczą Państwo w imprezach regionalnych (np. Festiwal Józefa Myszki, Jarmark Sztuki Ludowej)?
,,Tak’’ 59 osób czyli 80,8 %
,,Nie’’ 14 czyli 19,2 %
Analiza ankiet dla nauczycieli
W bieżącym roku szkolnym ankietę wypełniło16 nauczycieli, którzy odpowiedzieli na 8 pytań.
Na pytanie pierwsze ,,Czy w roku szkolnym2018/2019 realizowała Pani program ,,Ekspresja muzyczna i edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci?
,,Tak’’ 16 osób czyli 100 %
Na pytanie drugie ,,Czy widzi Pani potrzebę zaznajamiania z historią, muzyką i tradycjami naszego regionu i Ojczyzny?
,,Tak’’ 16 osób czyli 100 %
Na pytanie trzecie ,,Czy dzieci posiadają informacje o rodzinnej miejscowości? (np. podają nazwę miejsca zamieszkania, rozpoznają herb Iłży)?
,,Tak’’ 16 osób czyli 100 %
Na pytanie czwarte ,,Czy Pani dzieci posiadają informacje na temat kraju w jakim żyją?
,,Tak’’ 76 osób czyli 100 %
Na pytanie piąte ,,Czy Pani zdaniem realizacja treści programu wpłynęła znacząco na kształtowanie właściwej postawy lokalnej, patriotycznej i muzycznej dzieci?
,,Tak’’16 osób czyli 100%N
Na pytanie szóste ,,Czy Pani dzieci chętnie angażują się w przygotowanie uroczystości i konkursów o charakterze rodzinnym oraz regionalnym?
,,Tak’’ 16 osób czyli 100%
Na pytanie siódme ,,Czy dzieci chętnie uczestniczą w spacerach, wycieczkach i procesach ( przygotowywania przetworów, lepienie z gliny, piasku ) organizowanych w przedszkolu i związanych z poznaniem okolicy oraz tradycji regionalnych?
,,Tak’’ 16 czyli 100 %
Na pytanie ósme ,,Czy założone cele zostały przez Panią osiągnięte?
,,Tak’’ 16 osób czyli 100 %
Sondaż diagnostyczny grupy ,,Edukacja regionalna’’
W sondażu uczestniczyło142 dzieci 5-6-letnich u których sprawdzano następujące umiejętności:
- Zna i podaje imiona najbliższych osób w rodzinie: rodziców, rodzeństwa, dziadków. ( umiejętność opanowana 139 osób czyli 97,8%, umiejętność nieopanowana 3 osoby czyli 2,2%)
- Podaje nazwę miejscowości w której mieszka. (umiejętność opanowana 132 osoby czyli 92,9%, umiejętność nieopanowana 10 osób czyli 7.1%)
- Rozpoznaje herb Iłży. (umiejętność opanowana 130 osób czyli 91,5%, umiejętność nieopanowana 12 osób czyli 3,5 %)
- Podaje nazwę rzeki płynącej przez Iłżę. ( umiejętność opanowana 111 osób czyli 78,1%, umiejętność nieopanowana 31 osób czyli 21,9%)
- Rozpoznaje symbole narodowe: flagę , godło.(umiejętność opanowana 132 osoby czyli 92,9%, umiejętność nieopanowana 10 osób czyli 7,1%)
- Podaje słowa pierwszej zwrotki hymnu. (umiejętność opanowana 116 osób czyli 81,6%, umiejętność nieopanowana 26 osób czyli 18,4%)
- Nazywa kraj, w którym mieszka.(umiejętność opanowana 139 osób czyli 97,8%, umiejętność nieopanowana 3 osoby czyli 2,2%)
- Zna nazwę stolicy Polski.(umiejętność opanowana 137 osób czyli 96,4%, umiejętność nieopanowana 5 osób czyli 3,6%)
Sondaż diagnostyczny grupy ,,Ekspresja muzyczna’’
W sondażu uczestniczyło 142 dzieci u których sprawdzano następujące umiejętności:
- Zna podstawowe elementy utworów muzycznych (melodia, rytm, tempo). (umiejętność opanowana 108 osób czyli 76%, umiejętność nieopanowana 34 osoby czyli 24%)
-Zna i rozpoznaje podstawowe instrumenty muzyczne. (umiejętność opanowana 130 osób czyli 91,5%, umiejętność nieopanowana 12 osób czyli 8,5%)
- Zna podstawowe gatunki muzyczne. ( umiejętność opanowana 106 osób czyli 74,6%, umiejętność nieopanowana 36 osób czyli 25,4%)
- Zna regionalne instytucje promujące działalność kulturalną. ((umiejętność opanowana 108 osób czyli 76%. Umiejętność nieopanowana 34 osoby czyli 24%)
- Gra na instrumentach melodycznych i perkusyjnych. ( umiejętność opanowana 114 0sób czyli 80,2%, umiejętność nieopanowana 28 osób czyli 19, 8%)
- Śpiewa hymn Polski i eksponuje swoją twórczość muzyczną poza terenem przedszkola. (umiejętność opanowana 101 osób czyli 71,1%, umiejętność nieopanowana, 41 osób czyli 28,9%)
- Chętnie uczy się nowych piosenek oraz wykorzystuje je do improwizacji i inscenizacji.( umiejętność opanowana 125 osób czyli 88%, umiejętność nieopanowana 17 osób czyli 12%)
- Potrafi słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno- ruchowej.( umiejętność opanowana 109 osób czyli 76.7%, umiejętność nieopanowana 33 osoby czyli 23,3%)
Opis zbierania danych
Analiza zebranego materiału badawczego z ankiet pozwala stwierdzić, ze wszystkie nauczycielki realizowały program ,,Ekspresja muzyczna i edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci’’. Wszyscy nauczyciele jak i rodzice widzą potrzebę zaznajamiania dzieci z historią, muzyką i tradycjami naszego regionu, ponieważ najbliższa miejscowość, miasto, to ,,Mała Ojczyzna’’ w której żyjemy. Kształtujemy u dzieci zachowania prospołeczne, uczymy tolerancji i szacunku do naszych przodków. Nauczyciele przekazują dzieciom legendy, opowiadania, wiersze, piosenki i tańce, które kształtują postawę lokalną i patriotyczną. Zwiedzają zabytki naszego miasta i jego architekturę oglądają wystawy w muzeum przybliżające twórczość artystów naszego regionu . Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach artystycznych tj. składają kwiaty z krepiny a udziałem kwiaciarki p. Rozalii Siwiec. Wykonują palmy wielkanocne, lepią dzbanki, talerzyki, ptaszki. Biorą udział w zajęciach kulinarnych : przygotowywanie sałatki owocowej, robienie zdrowych kanapek, przygotowywanie kompotów, pieczenie pierników. Nauczyciele przygotowują dzieci do obchodów uroczystości rodzinnych ( Jasełka. Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty). Uczestniczą w obchodach Iłżeckich Dni Kultury . Biorą udział w konkursach o tematyce regionalnej ( Akademia Pana Jana o Laur Złotej Kaczki) w konkursach plastycznych, muzycznych i recytatorskich.
Po analizie zebranego materiału badawczego z ankiet od rodziców można stwierdzić, że 97,2,% rodziców zaznajamia swoje dzieci z nazwą swojej miejscowości, miasta i okolicy. 100% dzieci zna nazwę państwa i jego stolicę. Rodzice uczestniczą z dziećmi w imprezach regionalnych tj. Festiwal Józefa Myszki, Jarmark Sztuki Ludowej, na których kupują pamiątki regionalne. Rodzice w 100% wyrazili swoją opinię, że realizacja programu ,,Ekspresja muzyczna i regionalna w różnych formach działalności dzieci’’ w znacznym stopniu wpłynęła na kształtowanie postawy lokalnej i patriotycznej dzieci.
Wszyscy ankietowani nauczyciele zauważają, że po zrealizowaniu programu ,,Ekspresja muzyczna i regionalna w różnych formach działalności dzieci’ ’nastąpił znaczny przyrost wiedzy o naszym mieście, regionie i ojczyźnie. Średnia procentowa uzyskanych wiadomości z edukacji regionalnej to 91%. Wzrosły umiejętności wokalne, muzyczne i taneczne dzieci. Średnia procentowa uzyskanych umiejętności w zakresie edukacji muzycznej to 79,3%. Wśród dzieci daje się zauważyć talenty muzyczne i plastyczne. Dowodem tego były występy dzieci w konkursie ,,Mini talent show’’, udział dzieci w VI Powiatowym Konkursie Piosenki Przedszkolnej pt. ,,Powitanie Lata’’ oraz udział w konkursach plastycznych organizowanych w naszym przedszkolu i w Miejskiej Bibliotece Publicznej.
Podsumowując analizę dokumentów dotyczących rozwijania ekspresji muzycznej i edukacji regionalnej w przedszkolu w oparciu o roczny plan pracy, koncepcję pracy przedszkola, dzienniki zajęć, obserwacje zajęć, obserwacje dzieci, arkusze diagnozy pedagogicznej, protokoły zebrań z rodzicami można stwierdzić, że w przedszkolu prowadzone są działania skierowane na rozwój ekspresji muzycznej i regionalnej u dzieci. Realizowane działania pedagogiczne są udokumentowane w miesięcznych planach i zapisach w dzienniku a zdobyte wiadomości i umiejętności w arkuszach obserwacyjnych i arkuszach diagnozy pedagogicznej.
Mocne strony
W przedszkolu prowadzone są różnorodne formy pracy umożliwiające rozwój aktywności muzycznej, regionalnej i patriotycznej.
Kształtowane są właściwe postawy moralne i patriotyczne do swojej miejscowości, regionu i Ojczyzny.
W roku szkolnym 2018/2019 w przedszkolu zrealizowano następujące działania rozwijające aktywność muzyczną, regionalną i patriotyczną:
- wycieczka na Mauzoleum poległych żołnierzy,
- korowód do pomnika Obrońców Ziemi Iłżeckiej z okazji 100 rocznicy odzyskania niepodległości,
- spotkanie z lokalną artystką – kwiaciarką p. Rozalią Siwiec,
- teatrzyk ,,Elementarz małego patrioty’’,
- obchody Dnia Flagi,
- wycieczka do muzeum: oglądanie wystawy dziejów miasta, zbiorów ceramiki ludowej oraz komnaty barokowej,
- spotkanie z zespołem ludowym ,,Jaskółka’’,
- wróżby i zabawy andrzejkowe przy muzyce,
- spotkanie z Mikołajem,
- oglądanie Jasełek w wykonaniu 6-latków.
- Dzień Babci i Dziadka,
- Bal Walentynowo – karnawałowy,
- tradycja ,,Tłustego czwartku’’
- konkurs piosenki przedszkolnej ,,Mini talent show’’,
- konkurs z udziałem rodziców ,,Niezwykły instrument muzyczny’’
- udział w VI powiatowym konkursie piosenki przedszkolnej
,,Powitanie lata’’
- Festyn Rodzinny – Dzień Mamy i Taty.
- udział w korowodzie z racji obchodów Iłżeckich Dni Kultury, prezentacja przygotowanych układów tanecznych.
Wnioski jako dalsze kierunki rozwoju przedszkola
1. Staranne planowanie przebiegu spotkań z rodzicami w celu optymalnego przekazu informacji.
2. Organizowanie spotkań z udziałem historyka, garncarza, muzyka.
3. Organizowanie akademii z okazji świąt państwowych.
4. Organizowanie koncertów muzycznych dla dzieci.
Zespół ewaluacyjny
mgr Danuta Dryjańska –lider
Alicja Derlatka
mgr Cecylia Gut
mgr Grażyna Wiktorowska
mgr Katarzyna Zaborska