Organizacja i efekty edukacji czytelniczej

Charakterystyka wymagania

Poziom podstawowy

 Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji. W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. Dzieci mają nabywać wiadomości i umiejętności, wykorzystując je w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

Poziom wysoki

Wdrażane wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć dzieci przyczyniają się do rozwijania ich umiejętności i zainteresowań. Modyfikowane w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego uwzględniają wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć dzieci oraz rozwój ich zainteresowań. Kryteria: powszechność działań, znajomość, analiza, stosowanie Pytania kluczowe /badawcze/:

  1. Czy n-le znają podstawę programową dla przedszkoli? 2.
  2.  Czy i w jaki sposób realizowane są założenia podstawy programowej, w danych obszarach edukacyjnych?
  3. W jaki sposób przedszkole kształtuje gotowość dziecka do nauki czytania i pisania?
  4.  Jakie działania podejmuje przedszkole w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci?
  5.  Jak często prowadzi się działania z dziećmi upowszechniające zainteresowanie czytelnictwem?
  6.  Jakie działania z rodzicami i jak często podejmuje przedszkole w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci?
  7. Jakie działania i jak często podejmuje przedszkole w środowisku lokalnym w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci?

 

Cele ewaluacji:

Realizacja podstawy programowej - działania przedszkola w zakresie rozbudzania czytelnictwa u dzieci oraz przygotowanie ich do nauki czytania.

Próba badawcza: /narzędzia - kwestionariusze ankiet/

100 % nauczycieli przedszkola

 

Uzasadnienie:

 

 Poziom wysoki

 Wdrażane wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć dzieci przyczyniają się do rozwijania ich umiejętności i zainteresowań. Modyfikowane w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego uwzględniają wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć dzieci oraz rozwój ich zainteresowań.

 

 

Ocena wyników:

 Dokonano analizy dokumentów – tj. dzienniki zajęć dydaktyczno – wychowawczych w poszczególnych grupach wiekowych, arkusze obserwacji cech rozwojowych dziecka dokumentacja współpracy z rodzicami /arkusze kontaktów indywidualnych/, plany miesięczne w poszczególnych grupach wiekowych, zestawienia wyników diagnozy przedszkolnej i gotowości szkolnej dziecka, jak również podsumowania wyników – badania ankietowego./załączniki/

Z przeprowadzonej analizy dokumentów wynika, że nauczyciele znają podstawę programową wychowania przedszkolnego, prowadzą zajęcia zgodnie z jej zaleceniami. W planach miesięcznych uwzględniają działania na rzecz rozwoju mowy dziecka oraz działania przygotowujące do nauki pisania i czytania. W przedszkolu podejmowanie są działania, mające na celu usprawniania narządów mowy, poprawności gramatycznej wypowiedzi wśród dzieci. Nauczyciele systematycznie prowadzą zajęcia usprawniające aparat mowy dziecka, zabawy usprawniające płynność wypowiedzi oraz zwracają uwagę na poprawność gramatyczną oraz fleksyjną wypowiedzi. Nauczyciele systematycznie prowadzą zajęcia dydaktyczne wspierające dzieci w procesie przygotowania do nauki pisania i czytania. Rozpoznają potrzeby i możliwości dzieci w czasie codziennych zajęć, zabaw, prowadząc obserwacje i diagnozy, formułują i wdrażają wnioski z analiz osiągnięć dzieci, czym przyczyniają się do rozwijania ich umiejętności i zainteresowań. Stwarzają szansę do ciągłego doskonalenia umiejętności i pogłębiania wiedzy, informują rodziców o wynikach diagnoz /wstępnej – po I półroczu oraz końcowej/

Z analizy diagnozy końcowej, wynika, że dzieci 5/6 letnie, objęte badaniem gotowości szkolnej, uzyskały kompetencje zawarte w danym obszarze podstawy programowej dot.

 

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania - dzieci kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej, potrafią:

 określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;

 uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

 dysponują sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;

 interesują się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;

słuchają np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesują się książkami;

układają krótkie zdania, dzielą zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby; wyodrębniają głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;

 rozumieją sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli (…)

 

Bazując na wynikach ankiet dla nauczycieli i rodziców, można stwierdzić, że nauczyciele podejmują różnorodne działania w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci. są to:

- współpraca z biblioteką przedszkolną i publiczną,

- zapraszanie do czytania rodziców i znanych osób ze środowiska lokalnego w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”,

- zachęcanie dzieci do codziennego korzystania z książek w

  • organizacja Dnia Książki w przedszkolu / konkursy/

- wymiana czytelnicza pomiędzy grupami (panie wychowawczynie czytają w innych grupach), codzienne czytanie dzieciom przez nauczycieli (zajęcia edukacyjne,

 - przygotowanie i udział w konkursach np. w konkursie literackim „ W harmonii z przyrodą” oraz konkursie recytatorskim/ kolejne edycje/ organizowanym przez nasze przedszkole

 Z analizy ankiet wynika, że wszyscy badani posiadają w swoich domach księgozbiór, w którym znajdują się różne książki. Codziennie czytają swoim dzieciom. Najczęściej są to bajki, które dzieci same wybierają i chętnie słuchają. Rodzice są zainteresowani zajęciami czytelniczymi prowadzonymi w naszym przedszkolu. Bardzo dobrze oceniają postępy dzieci w toku prowadzonych zajęć.

Przeprowadzono wywiady z dziećmi we wszystkich grupach wiekowych. Wynika z nich że:

- w większości domów rodzice czytają dzieciom książki,

- dzieci bardzo lubią ich słuchać,

- wspólnie wybierają książki do czytania,

- najbardziej lubią słuchać bajek lub baśni,

- w przedszkolu lubią słuchać czytanych bajek i baśni,

- chętnie rysują ilustrację do przeczytanych książek,

- dużo dzieci lubi bawić się w teatr,

- lubią samodzielnie wymyślać bajki lub opowiadania.

Mocne strony:

Mocną stroną jest łatwy dostęp do informacji dot. przedszkolnych działań, poprzez stronę internetową naszego przedszkola, tablice, gabloty informacyjne na terenie placówki, informacje w internecie . Nauczyciele systematycznie prowadzą zajęcia dydaktyczne wspierające dzieci w procesie przygotowania do nauki pisania i czytania oraz podejmują szereg działań zmierzających do rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci.

 Słabe strony:

brak

Rekomendacje

Dalsze angażowanie rodziców do współpracy w rozwijaniu umiejętności językowych dzieci. Dbanie o rzetelny i czytelny przepływ informacji nauczyciel - rodzic dotyczący postępów dziecka.

 

Opracowanie zespół ds. ewaluacji

Imię i nazwisko :

 

  1. Ćwiek Ewa - koordynator
  2. Pożoga Elżbieta

3. Krajewska Barbara

4. Jemiołek Małgorzata

5. Tusińska Grażyna

6. Barszcz Katarzyna