RAPORT
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
przeprowadzonej
w roku szkolnym 2017/2018
w Samorządowym Przedszkolu w Iłży
Wymaganie: Kształtowane są postawy i respektowane są normy społeczne.
Iłża, maj 2018r.
I Wstęp
Informacje wstępne
Głównym zadaniem ewaluacji jest doskonalenie działań podnoszących jakość pracy w Samorządowym Przedszkolu w Iłży.
Ewaluacja została przeprowadzona przez zespół nauczycieli w okresie od lutego 2018r. do maja 2018r.
Opis przedmiotu ewaluacji
Przedmiotem ewaluacji jest obszar kształtowania postaw i respektowania norm społecznych.
Cele ewaluacji
Przeprowadzona ewaluacja miała odpowiedzieć na postawione pytania kluczowe:
- Czy przedszkole realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne, które są dostosowane do potrzeb dzieci i środowiska?
- Czy działania przedszkola zapewniają dzieciom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne?
- Czy dzieci wykazują się odpowiedzialnością w działaniach i relacjach społecznych?
- Czy rodzice są zapoznawani z działaniami podejmowanymi przez przedszkole?
- Czy relacje między wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu?
- Czy zasady postępowania i współżycia w przedszkolu są uzgodnione
i przestrzegane przez dzieci, pracowników przedszkola oraz rodziców?
- Czy w przedszkolu, wspólnie z dziećmi i rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań?
- Czy ocenia się ich skuteczność oraz w razie potrzeb, modyfikuje?
Metody badawcze:
W przeprowadzonych badaniach wykorzystano następujące narzędzia badawcze:
- Analiza dokumentów
- Wywiad z dziećmi
- Ankieta dla rodziców
- Ankieta dla nauczycieli
W badaniu wzięli udział rodzice i dzieci ze wszystkich grup wiekowych, nauczyciele/wychowawcy grup. Analizie poddano również dokumentację przedszkolną.
Ankieta dla nauczycieli
- Czy diagnozuje pani zachowania dzieci?
- tak – 15
- nie – 0
- Czy dzieci znają zasady bezpieczeństwa i przestrzegają ich w czasie pobytu w przedszkolu?
- tak – 15
- nie – 0
- Czy prowadzi pani ewaluację swojej pracy?
- tak – 15
- nie – 0
- Proszę wymienić sposoby ewaluacji
- diagnoza – 13
- obserwacja – 15
- analiza swojej pracy – 4
- W jakich formach doskonalenia związanych z bezpieczeństwem brała pani udział?
- Szkolenie BHP – 15
- Jakie formy pracy stosuje pani w realizacji zagadnień związanych z bezpieczeństwem?
- zajęcia z całą grupą – 15
- spacery, wycieczki – 15
- spotkania z Policą i Strażą Pożarną i Pielęgniarką – 7
- ustalenie kodeksu grupowego – 15
Ankieta dla rodziców
- Czy dziecko czuje się bezpiecznie w przedszkolu?
- tak – 120
- nie – 0
- nie wiem – 0
- Czy nauczyciele i pracownicy przedszkola zwracają należytą uwagę na zachowania dzieci?
- tak – 120
- nie – 0
- nie wiem – 0
- Czy dzieci są informowane jakich zasad postępowania należy przestrzegać?
- tak – 120
- nie – 0
- nie wiem – 0
- Czy dziecko może liczyć na pomoc personelu przedszkola w trudnych dla niego sytuacjach?
- tak – 120
- nie – 0
- nie wiem – 0
- W jaki sposób wzmacnia się w przedszkolu pożądane zachowania dzieci?
- nagrody i pochwały – 30
- rozmowy – 20
- zabawy – 11
- dyscyplina – 5
- przykłady dobrego zachowania- 9
- spotkania z policją – 4
- kary – 3
- Czy wychowawca informuje rodziców o niewłaściwym zachowaniu dziecka?
- tak – 120
- nie – 0
- Jakie działania powinno podejmować przedszkole, aby zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w placówce?
- żadnych – 18
- działania eliminujące zagrożenia – 7
- monitoring – 5
- zabezpieczenie wejścia głównego – 6
- dodatkowa pomoc wychowawcy – 16
Wywiad z dziećmi 3-4 letnimi
- Czy dzieci mogą wychodzić same z przedszkola?
- Wszystkie dzieci odpowiedziały „nie”.
- Jak należy się zachowywać na spacerze?
- grzecznie, nie popychać się, iść parami i nie odłączać się od grupy
- Jak należy się zachowywać w ogrodzie przedszkolnym?
- ostrożnie i grzecznie
- Jak należy się zachowywać w sali przedszkolnej?
- nie dokuczać , dzielić się zabawkami, bawić się cicho
Wywiad z dziećmi 5- 6 letni
- Czy jest coś czego boicie się w przedszkolu?
- nie
- Czy wiecie jak należy się zachowywać podczas:
- posiłków – tak
- zabawy – tak
- zajęć całą grupą – tak
- na spacerze – tak
- Co to znaczy być grzecznym?
- słuchać pani i rodziców
- odpowiadać na pytania
- przestrzegać kodeksu grupowego
- sprzątać zabawki
- Czego nie wolno robić w przedszkolu?
- biegać
- krzyczeć
- bić się
- Dlaczego należy być grzecznym?
- żeby rodzice i pani byli zadowoleni
Wyniki ewaluacji wewnętrznej
Dzieci czują się w przedszkolu bezpiecznie i wiedzą jakich zachowań się od nich oczekuje. Wszystkie pomieszczenia, w których przebywają są urządzone tak, aby były bezpieczne dla dzieci.
Według informacji uzyskanych od pani dyrektor na temat bezpieczeństwa dzieci oraz czy respektowane są normy społeczne wysnuto następujące wnioski: Sprzęty są dostosowane do wieku, zabawki nie stanowią zagrożenia.
Plac przedszkolny jest miejscem bezpiecznym, ponieważ jest w całości ogrodzony, urządzenia znajdujące się na nim spełniają wymogi bezpieczeństwa, plac jest na bieżąco porządkowany (w lecie i zimie).
Z analizy dokumentów wynika, że obowiązujące przeglądy techniczne są wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz terminowo.
Przedszkole posiada wewnętrzne akty prawne (regulaminy, procedury) związane z bezpiecznym pobytem dziecka w przedszkolu.
Analiza dokumentu „Statut Przedszkola” wskazuje, że zarówno nauczyciele jak i personel są zobowiązani do czuwania nad bezpieczeństwem dzieci. Poziom zabezpieczeń przed czynnikami zewnętrznymi jest adekwatny do potrzeb: dzieci są wydawane zgodnie z upoważnieniami, zaznaczone są drogi ewakuacyjne, widoczne są numery alarmowe, oraz oznakowane miejsca na gaśnice. W placówce została również przeprowadzona ewakuacja w razie pożaru, która przebiegała sprawnie i zgodnie z regulaminem. Dzieci są pod opieką wykwalifikowanej kadry pedagogicznej, traktowane są z szacunkiem- respektuje się tu prawa dziecka, respektowane są normy społeczne. W grupach zawiązane są kontakty, które pozwalają na zachowanie się dzieci zgodnie
z zasadami i normami. Przedszkolaki są zapoznawane z „Prawami dziecka” oraz z „Kodeksem Przedszkolaka”. Przedszkole systematycznie współpracuje
z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Iłży. W przedszkolu podejmuje się działania wychowawcze mające na celu zmniejszanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań. Ważnym elementem działań profilaktycznych jest wyposażenie dzieci, rodziców i nauczycieli w wiedzę
o niebezpiecznych zachowaniach. Wszyscy pracownicy przedszkola są przeszkoleni w zakresie BHP.
Rodzice w wywiadach potwierdzili że nauczyciele w różnoraki sposób wzmacniają pozytywne zachowania i konsekwentnie reagują na niepożądane. Nauczyciele w celu zapobiegania niepożądanym zachowaniom dzieci stosują np. rozmowę uświadamiającą złe zachowanie, odwołanie się do zawartych umów, pokazanie jak należy się zachować. Wzmacniają właściwe zachowanie poprzez nagrody, pochwały, przykład dla innych dzieci, przedstawienie dobrych przykładów z literatury.
Nauczyciele realizują zagadnienia bezpieczeństwa w różnych formach:
- Udział dzieci w teatrzykach i pogadankach
- Organizacja spotkań z przedstawicielami służby zdrowia
- Organizacja spotkań z przedstawicielami policji
- Realizacja tematów kompleksowych
- Spacery, wycieczki, zabawy
- Opracowanie „Kodeksu Przedszkolaka”
- Tablice demonstracyjne „Złe i dobre zachowania”
- Zajęcia zorganizowane
W bieżącym roku szkolnym 2017/2018 poprzez szereg działań prowadzonych w przedszkolu dzieci nabyły wiele umiejętności i wiadomości związanych z bezpieczeństwem:
- Bezpieczne zachowanie się na drodze
- Prawidłowe zachowanie się w kontakcie z innymi ludźmi
- Prawidłowe zachowanie się w kontakcie z obcym psem
- Wiedzę na temat rozpoznawania różnego rodzaju zagrożeń
i sposobie zachowania się adekwatnie do niego
- Umiejętności związane z pierwszą pomocą, a także wezwaniem służb ratunkowych
- Wiedzę na temat bezpiecznej zabawy na śniegu i nad wodą
Podczas obserwacji dało się zauważyć sporadyczne zachowania dzieci wskazujące, że nie zawsze są przestrzegane ustalone zasady, zwłaszcza w czasie zabaw. Zdarzało się również że dochodziło do konfliktów wśród rówieśników.
Analiza danych pozwala stwierdzić, że większość ankietowanych rodziców stwierdziło że ich dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu.
Główne tezy uzasadnienia to:
- Dzieci chętnie chodzą do przedszkola i dobrze się tam czują
- Są pod opieką wykwalifikowanej kadry pedagogicznej
- Budynek przedszkolny i jego otoczenie są zadbane na bieżąco
- Prowadzone są naprawy i konserwacje
- Sale są czyste, przestronne
- Plac zabaw jest bezpieczny
- Wyznaczona jest droga ewakuacyjna
Większość ankietowanych rodziców twierdzi, że zawsze są informowani o problemach, zachowaniach niewłaściwych swoich dzieci a nauczyciele
w sposób efektywny reagują na tego typu zachowania.
Zdaniem dyrektora w przedszkolu systematycznie prowadzi się analizę
i ocenę działań wychowawczych za pomocą obserwacji w poszczególnych grupach, diagnozowania gotowości szkolnej, monitorowania realizacji programowej, ankietowania rodziców i nauczycieli. Wzajemne relacje pomiędzy wszystkimi grupami tworzącymi społeczność przedszkolną oparte są na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Dzieci uczą się rozwiązywania konfliktów zgodnie z przyjętymi umowami, bez użycia agresji. Przed każdym wyjściem na plac zabaw, spacer czy wycieczkę są przypominane zasady bezpieczeństwa.
W sytuacji pojawienia się niepożądanych zachowań nauczyciele rozmawiają
z dzieckiem, przypominają o obowiązujących zasadach i celowości ich stosowania.
Analiza dokumentów przedszkolnych pod kątem zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa wskazuje, że przedszkole posiada regulaminy dotyczące bezpieczeństwa. Zostało omówione i zatwierdzone regulaminy i procedury dotyczące bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu oraz podczas spacerów
i wycieczek. „Statut Przedszkola” dokładnie omawia sposób przyprowadzania
i odbierania dziecka z przedszkola, określone są prawa i obowiązki dziecka. Dzieci znają podstawowe zasady bezpiecznego zachowania się budynku
w ogrodzie przedszkolnym oraz poza terenem przedszkola. Realizacja tematów o bezpieczeństwie odbywa się również podczas pracy indywidualnej, spacerów
i wycieczek, zabaw, prac użytecznych, odgrywania scenek dramowych, a także poprzez wykorzystanie literatury dziecięcej na tematy bezpieczeństwa.
Z analizy dokumentów widać, iż nauczyciele pogłębiają swoją wiedzę nie tylko związaną z bezpieczeństwem dzieci, ale tworzeniem klimatu poczucia bezpieczeństwa. Ważnym aspektem jest to, by dzieci potrafiły samodzielnie dokonywać świadomych wyborów, np. co do miejsca zabawy czy formy spędzania wolnego czasu. Istotą pracy było, by dzieci znały ryzyko, jakie wiąże się z nieprzestrzeganiem zasad bezpieczeństwa, umiały je rozpoznawać, a jeśli już zaistnieje- wyposażenie wychowanków w zdolność do radzenia sobie
z trudną- niebezpieczną sytuacją.
II Wnioski
A)Mocne strony
- Dokumenty regulujące zasady bezpieczeństwa w przedszkolu są zgodne z obowiązującymi aktami prawnymi
- W przedszkolu są przestrzegane zasady bezpieczeństwa
- Regulaminy wewnętrzne są dostępne dla pracowników
i rodziców na żądanie, oraz omawiane na zebraniach i radach pedagogicznych
- W każdej grupie wiekowej opracowany jest kodeks grupowy
- Rodzice uważają że ich dzieci czują się w przedszkolu bezpiecznie
- Zarówno pracownicy, rodzice jak i dzieci znają zasady bezpieczeństwa obowiązujące w przedszkolu
- Dzieci czują się w przedszkolu bezpiecznie i wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje
- Organizowane są spotkania ze specjalistami zajmującymi się bezpieczeństwem
- Nauczyciele stosują systemy motywacyjne, mające na celu wzmacnianie właściwych zachowań, eliminowanie negatywnych
B) Słabe strony
- Nie występują.
C)Rekomendacje
- Zadbać o dalszą dobrą współpracę z instytucjami które uczą dzieci odpowiednich postaw w sytuacji zagrożeń.
- Nadal pracować tak, aby utrzymać wysoką jakość pracy
w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dziecka.
- Organizować spotkania z psychologiem dla rodziców.
RAPORT OPRACOWAŁY:
Mgr Ewa Ćwiek
Mgr Elżbieta Pożoga
Mgr Barbara Krajewska
Mgr Grażyna Tusińska
Mgr Kamila Kutera
Mgr Katarzyna Michalak