RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

 

SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA

 

W IŁŻY

 

 

NABYWANIE PRZEZ DZIECI WIADOMOŚCI

I   UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONYCH W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ

Rok szkolny 2017- 2018

 

 

 

 PRZEDMIOT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

 

1. Cel ewaluacji wewnętrznej

Doskonalenie działań przedszkola w celu rozwijania obszarów aktywności dzieci określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

                                                

2. Zakres diagnozowania   

Nabywanie przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej.

 

3. Pytania kluczowe:

 

- Jakie sytuacje edukacyjne organizowane przez przedszkole sprzyjają   

  nabywaniu wiadomości i umiejętności przez dzieci?

 

- Czy realizacja programu wychowania przedszkolnego przekłada się

   na osiągnięcia dzieci objęte podstawą programową?

 

- Które sytuacje edukacyjne najbardziej rozwijają obszary aktywności dzieci?

 

- W jaki sposób przedszkole monitoruje nabywanie przez dzieci wiadomości

   i umiejętności objętych podstawą programową?

 

- Jak oceniają nauczyciele realizację nowej podstawy programowej?

 

- Jaka jest opinia rodziców na temat wdrażania założeń reformy programowej   

   systemu edukacji?

 

- Na jakie trudności napotyka realizacja nowej podstawy programowej?

 

4. Kryteria ewaluacji:

  • Efektywność działań nauczycieli w realizacji nowej podstawy programowej.
  • Adekwatność stosowanych działań sytuacji edukacyjnych
  • do nabywanych przez dzieci wiadomości i umiejętności.
  • Skuteczność kształtowania u dzieci umiejętności i nabywania wiadomości wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

 

 

II. OPIS ZASTOSOWANEJ METODOLOGII ORAZ ŹRÓDEŁ INFORMACJI

 

1.Wskazanie źródeł informacji, o jakości pracy w obszarze objętym ewaluacją:

  • Losowo wybrani rodzice
  • Nauczyciele
  • Dyrektor
  • Dokumenty przedszkola

2.Opis metod i narzędzi badawczych wykorzystanych przy ewaluacji:

  • Analiza dokumentów: dzienniki zajęć, dokumenty obserwacji i diagnozy pedagogicznej, plany pracy nauczycieli
  • Kwestionariusz ankiety – rodzice
  • Kwestionariusz ankiety – nauczyciele
  • Kwestionariusz wywiadu - dyrektor

3.Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych:

  • Powołanie zespołu ewaluacyjnego – wrzesień-2017 r.
  • Opracowanie projektu ewaluacji – październik - 2017 r.
  • Opracowanie narzędzi badawczych i prowadzenie badań- listopad  2017 r.
  • Analiza zebranych informacji, analiza wyników badania i wniosków, przygotowanie raportu – grudzień 2017 r.
  • Przedstawienie wyników badania i wniosków Radzie Pedagogicznej –       styczeń 2018 r.

4. Forma raportu i sposoby upowszechnienia wyników:

  • Przedstawienie wyników badania i wniosków na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w formie prezentacji.
  • Przedstawienie raportu w formie pisemnej.
  • Opublikowanie raportu na stronie internetowej przedszkola.

 

 

III. WNIOSKI ORAZ REKOMENDACJE DO DALSZEJ PRACY

 

Raport z ewaluacji dotyczy jednego wymagania –  Dzieci nabywają wiadomości

 i umiejętności określone w podstawie programowej

 

ANALIZA ANKIET DLA RODZICÓW

Ankietę wypełniło 105 losowo wybranych rodziców z wszystkich grup przedszkolnych. Ankietowani udzielili odpowiedzi na 6 pytań.

1.W jaki sposób zostali Państwo zapoznani z nową podstawą programową?

91 % rodziców zapoznało się na zebraniu z  wychowawcą,

20 % na stronie internetowej przedszkola,

5       % przez internet.

  1. Jakie sytuacje edukacyjne organizowane przez przedszkole sprzyjają nabywaniu wiadomości i umiejętności przez dzieci?

Rodzice odpowiedzieli następująco:

89 %  - zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne,

82% - wycieczki,

81 % -  spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,

74% - spacery,

66% - imprezy i uroczystości.

  1. Czy realizacja programu wychowania przedszkolnego przekłada się

na osiągnięcia dzieci?

100% respondentów odpowiedziało twierdząco.

  1. Które sytuacje edukacyjne najbardziej rozwijają aktywność dzieci?

 Rodzice na  to pytanie udzielili następujących odpowiedzi:

 96% zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne,

80% - wycieczki,

76% -  spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,

40% -  imprezy i uroczystości,

32% - -spacery.

  1. W jaki sposób przedszkole monitoruje nabywanie przez dzieci wiadomości i umiejętności objętych podstawą programową?

Na to pytanie rodzice udzielili następujących odpowiedzi:

79% -  przeprowadzanie oceny gotowości szkolnej dzieci,

69% - prowadzenie kart obserwacji,

65% -  obserwowanie dziecka podczas codziennych  zabaw i zajęć,

59% -  wymiany spostrzeżeń z nauczycielem,

40% - organizowanie konkursów,

32% -  analizowanie prac twórczych dzieci.

  1. Jak Państwo oceniają wdrażanie reformy programowej systemu edukacji?

Rodzice na to pytanie udzielili następujących odpowiedzi:

40% ocenia bardzo dobrze,

20% - dobrze,

40%- nie ma zdania na temat reformy.

 

ANALIZA ANKIET DLA NAUCZYCIELI

W ankiecie  wzięło udział 14 nauczycielek. Odpowiadały one na 8 pytań               i udzieliły następujących odpowiedzi.

 

1. Jakie Pani organizuje sytuacje edukacyjne sprzyjające nabywaniu wiadomości i umiejętności przez dzieci ?

100% nauczycieli organizuje wycieczki, spacery, zabawy badawcze, dydaktyczne i tematyczne,

100% - spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,

100%-  imprezy i uroczystości ,

100%- zajęcia obowiązkowe,

71 % nauczycieli ogląda filmy edukacyjne i teatrzyki.

 

 2. Czy realizacja programu wychowania przedszkolnego przekłada się na       osiągnięcia dzieci objęte podstawą programową?

100% - nauczycieli odpowiedziało twierdząco.

 

3.  Które sytuacje edukacyjne najbardziej rozwijają obszary aktywności dzieci?

100% nauczycieli uważa, że najbardziej rozwijają aktywność dzieci, zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne, spacery i wycieczki,

92% -imprezy i uroczystości,

78% uważa, że spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, 

8 % uważa, że zabawy inspirowane przez dzieci.

 

4.  W jaki sposób Pani monitoruje nabywanie przez dzieci wiadomości

 i umiejętności objętych podstawą programową?

100 % nauczycieli odpowiedziało, że prowadzi karty obserwacji dzieci, obserwuje dzieci podczas codziennych zajęć i zabaw, analizuje prace twórcze dzieci,

93% - wymienia spostrzeżenia między sobą

43% nauczycieli prowadzi ocenę gotowości szkolnej dzieci.

 

5. Jak ocenia Pani realizację nowej podstawy programowej?

100% nauczycieli ocenia pozytywnie realizację nowej podstawy programowej

 

6. Na jakie trudności napotyka realizacja podstawy programowej?

78% nauczycieli uważa, że w podstawie programowej brakuje konkretnych sformułowań takich jak: dziecko wie, potrafi, umie, zna itp.

 22% nauczycieli nie miało zdania na ten temat.

 

7.W jaki sposób są formułowane i wdrażane wnioski z analizy osiągnięć dzieci?

100% nauczycieli udzieliło następującej wypowiedzi: ,,Wnioski są formułowane na podstawie oceny efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej i osiągnięć dzieci.  Wnioski są wdrażane do dalszej pracy  w celu  wyrównywania szans rozwojowych dzieci i rozwijania uzdolnień.

8. Czy wdrażane wnioski przyczyniają się do poprawy poziomu wiedz                      i umiejętności dzieci?

Na to pytanie 100% nauczycieli odpowiedziało twierdząco.

 

 

ANALIZA WYWIADU Z DYREKTOREM

Na pierwsze pytanie ,,Jakie sytuacje edukacyjne sprzyjające nabywaniu wiadomości i umiejętności przez dzieci stosują nauczyciele w przedszkolu?

 Pani dyrektor udzieliła następującej odpowiedzi: Wszystkie nauczycielki systematycznie prowadzą zajęcia wykorzystując różnorodne metody i formy pracy dostosowując je do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Dominują zabawy badawcze, dydaktyczne i tematyczne.  Organizują spacery , wycieczki, spotkania  z przedstawicielami różnych zawodów, imprezy i uroczystości, spotkania z rodzicami, którzy włączają się w realizację niektórych zadań edukacyjnych. Nauczyciele przygotowują dzieci do udziału w konkursach: literackich, logopedycznych, artystycznych, ekologicznych i zdrowotnych.

 

Na drugie pytanie ,,Czy wybrany i realizowany program wychowania przedszkolnego przekłada się na osiągnięcia dzieci?

,,W przedszkolu realizowany jest program ,,Nasze Przedszkole’’

M. Kwaśniewskiej i W. Żaby –Żabińskiej. Głównym celem tego programu jest wspomaganie rozwoju dziecka poprzez świadome podejmowanie organizowanych działań edukacyjnych przyczyniających się do zdobywania wiadomości, doświadczeń i umiejętności. Treści zawarte w programie rozwijają u dzieci aktywność społeczną, językową, poznawcza, artystyczną, ruchową          i zdrowotną. Pomagają dzieciom w osiąganiu sukcesów.

 

Na trzecie pytanie ,,W jaki sposób przedszkole monitoruje nabywanie wiadomości i umiejętności przez dzieci?

Padła odpowiedź: W placówce nauczyciele prowadzą wymaganą dokumentację: plany miesięczne, dzienniki zajęć wychowawczo- dydaktycznych.   Wychowawcy grup prowadzą karty obserwacji dzieci, przeprowadzają ocenę gotowości szkolnej 6-latków, dokonują analizy prac twórczych przedszkolaków i   podsumowują  osiągnięcia  dzieci za I i II półrocze.

 

Na czwarte pytanie ,,Jak ocenia Pani realizację nowej podstawy programowej

 w przedszkolu? Czy napotyka na jakieś trudności?

Z wypowiedzi pani dyrektor wynika, że nowa podstawa programowa jest realizowana właściwie.

 

Na piąte  pytanie ,,W jaki sposób przedszkole wykorzystuje wnioski z analizy osiągnięć dzieci w celu poprawy ich poziomu wiedzy i umiejętności?

 ,,Po przeprowadzeniu wstępnych obserwacji dzieci i dokonaniu wstępnej diagnozy dzieci 6-letnich ustala się kierunek działań dla dzieci słabszych               i zdolnych. Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych organizowana jest pomoc psychologiczno- pedagogiczna oraz tworzone są programy indywidualne dla dzieci mających opinie  i orzeczenia z poradni.

                                         

ANALIZA DOKUMENTÓW

Samorządowe Przedszkole posiada swój statut, który zawiera cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz opiera się na przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Nauczyciele znają Statut przedszkola, który jest dostępny na stronie internetowej i u pani dyrektor.

W placówce nauczyciele prowadzą wymaganą dokumentację: plany miesięczne, dzienniki zajęć wychowawczo-dydaktycznych, zeszyty współpracy     z rodzicami, dzienniki zajęć dodatkowych dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, prowadzą karty obserwacji dla dzieci oraz karty oceny gotowości szkolnej dla dzieci 6-letnich. Wpisy do dziennika zajęć korelują z miesięcznymi planami pracy, treściami zawartymi w podstawie programowej oraz treściami zawartymi w programie wychowania przedszkolnego.

W przedszkolu prowadzona jest terapia logopedyczna, zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z elementami ćwiczeń korekcyjno- kompensacyjnych.

 

      PODSUMOWANIE

Na podstawie ankiet do rodziców i nauczycieli, wywiadu z panią dyrektor            i analizy dokumentów nożna stwierdzić, że w przedszkolu dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.

 

- Nauczyciele prowadzą zajęcia wykorzystując różnorodne metody i formy pracy, tworzą sytuacje edukacyjne takie jak:  wycieczki, spacery, zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne, ruchowe, spotkania

z przedstawicielami różnych zawodów, imprezy i uroczystości.

100% nauczycieli i 84% rodziców uważa, że  dzieci zdobywają wiadomości           i umiejętności najbardziej poprzez  zajęcia, zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne i spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.

 

- Nauczyciele monitorują osiągnięcia dzieci przez prowadzenie ich obserwacji     w codziennych zajęciach i zabawach, które odnotowywane są w arkuszach obserwacji. Analizują prace twórcze dzieci i wymieniają się swoimi spostrzeżeniami. Ponadto u 6-latków przeprowadzają wstępną ocenę  gotowości szkolnej i sporządzają końcową ,,Ocenę gotowości szkolnej’’

 

- W zależności od zdiagnozowanych potrzeb i możliwości dzieci, nauczyciele dobierają odpowiednie metody, formy pracy i środki dydaktyczne oraz opracowują indywidualne programy wsparcia, które umożliwiają rozwój wiadomości,  umiejętności i uzdolnień dzieci.

 

- Rodzice są zadowoleni z nabywanej przez ich dzieci wiedzy i umiejętności        w  przedszkolu, ponieważ w ten sposób uczą się samodzielności, odporności emocjonalnej i są dojrzałe do podjęcia nauki w szkole.

 

- Wszyscy nauczyciele pozytywnie oceniają realizację podstawy programowej, ponieważ przedszkole posiada odpowiednie warunki umożliwiające jej realizację.

 

 

REKOMENDACJE

Należy szukać nowych sposobów motywowania dzieci do zdobywania wiadomości i umiejętności.

Zachęcać rodziców do większej współpracy na rzecz dzieci i przedszkola.

 

 

Formy upowszechnienia raportu

Przedstawienie wyników badania i wniosków Radzie Pedagogicznej.

Przedstawienie raportu w formie pisemnej.

Opublikowanie raportu na stronie internetowej przedszkola.

 

Zespół do spraw ewaluacji wewnętrznej

Dryjańska Danuta –koordynator

Derlatka Alicja

      Gut Cecylia

      Kurek Anna

      Miaz Bożena

      Szymela Teresa

      Wiktorowska Grażyna