RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
W IŁŻY
NABYWANIE PRZEZ DZIECI WIADOMOŚCI
I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONYCH W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ
Rok szkolny 2017- 2018
PRZEDMIOT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
1. Cel ewaluacji wewnętrznej
Doskonalenie działań przedszkola w celu rozwijania obszarów aktywności dzieci określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
2. Zakres diagnozowania
Nabywanie przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej.
3. Pytania kluczowe:
- Jakie sytuacje edukacyjne organizowane przez przedszkole sprzyjają
nabywaniu wiadomości i umiejętności przez dzieci?
- Czy realizacja programu wychowania przedszkolnego przekłada się
na osiągnięcia dzieci objęte podstawą programową?
- Które sytuacje edukacyjne najbardziej rozwijają obszary aktywności dzieci?
- W jaki sposób przedszkole monitoruje nabywanie przez dzieci wiadomości
i umiejętności objętych podstawą programową?
- Jak oceniają nauczyciele realizację nowej podstawy programowej?
- Jaka jest opinia rodziców na temat wdrażania założeń reformy programowej
systemu edukacji?
- Na jakie trudności napotyka realizacja nowej podstawy programowej?
4. Kryteria ewaluacji:
- Efektywność działań nauczycieli w realizacji nowej podstawy programowej.
- Adekwatność stosowanych działań sytuacji edukacyjnych
- do nabywanych przez dzieci wiadomości i umiejętności.
- Skuteczność kształtowania u dzieci umiejętności i nabywania wiadomości wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
II. OPIS ZASTOSOWANEJ METODOLOGII ORAZ ŹRÓDEŁ INFORMACJI
1.Wskazanie źródeł informacji, o jakości pracy w obszarze objętym ewaluacją:
- Losowo wybrani rodzice
- Nauczyciele
- Dyrektor
- Dokumenty przedszkola
2.Opis metod i narzędzi badawczych wykorzystanych przy ewaluacji:
- Analiza dokumentów: dzienniki zajęć, dokumenty obserwacji i diagnozy pedagogicznej, plany pracy nauczycieli
- Kwestionariusz ankiety – rodzice
- Kwestionariusz ankiety – nauczyciele
- Kwestionariusz wywiadu - dyrektor
3.Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych:
- Powołanie zespołu ewaluacyjnego – wrzesień-2017 r.
- Opracowanie projektu ewaluacji – październik - 2017 r.
- Opracowanie narzędzi badawczych i prowadzenie badań- listopad 2017 r.
- Analiza zebranych informacji, analiza wyników badania i wniosków, przygotowanie raportu – grudzień 2017 r.
- Przedstawienie wyników badania i wniosków Radzie Pedagogicznej – styczeń 2018 r.
4. Forma raportu i sposoby upowszechnienia wyników:
- Przedstawienie wyników badania i wniosków na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w formie prezentacji.
- Przedstawienie raportu w formie pisemnej.
- Opublikowanie raportu na stronie internetowej przedszkola.
III. WNIOSKI ORAZ REKOMENDACJE DO DALSZEJ PRACY
Raport z ewaluacji dotyczy jednego wymagania – Dzieci nabywają wiadomości
i umiejętności określone w podstawie programowej
ANALIZA ANKIET DLA RODZICÓW
Ankietę wypełniło 105 losowo wybranych rodziców z wszystkich grup przedszkolnych. Ankietowani udzielili odpowiedzi na 6 pytań.
1.W jaki sposób zostali Państwo zapoznani z nową podstawą programową?
91 % rodziców zapoznało się na zebraniu z wychowawcą,
20 % na stronie internetowej przedszkola,
5 % przez internet.
- Jakie sytuacje edukacyjne organizowane przez przedszkole sprzyjają nabywaniu wiadomości i umiejętności przez dzieci?
Rodzice odpowiedzieli następująco:
89 % - zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne,
82% - wycieczki,
81 % - spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
74% - spacery,
66% - imprezy i uroczystości.
- Czy realizacja programu wychowania przedszkolnego przekłada się
na osiągnięcia dzieci?
100% respondentów odpowiedziało twierdząco.
- Które sytuacje edukacyjne najbardziej rozwijają aktywność dzieci?
Rodzice na to pytanie udzielili następujących odpowiedzi:
96% zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne,
80% - wycieczki,
76% - spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
40% - imprezy i uroczystości,
32% - -spacery.
- W jaki sposób przedszkole monitoruje nabywanie przez dzieci wiadomości i umiejętności objętych podstawą programową?
Na to pytanie rodzice udzielili następujących odpowiedzi:
79% - przeprowadzanie oceny gotowości szkolnej dzieci,
69% - prowadzenie kart obserwacji,
65% - obserwowanie dziecka podczas codziennych zabaw i zajęć,
59% - wymiany spostrzeżeń z nauczycielem,
40% - organizowanie konkursów,
32% - analizowanie prac twórczych dzieci.
- Jak Państwo oceniają wdrażanie reformy programowej systemu edukacji?
Rodzice na to pytanie udzielili następujących odpowiedzi:
40% ocenia bardzo dobrze,
20% - dobrze,
40%- nie ma zdania na temat reformy.
ANALIZA ANKIET DLA NAUCZYCIELI
W ankiecie wzięło udział 14 nauczycielek. Odpowiadały one na 8 pytań i udzieliły następujących odpowiedzi.
1. Jakie Pani organizuje sytuacje edukacyjne sprzyjające nabywaniu wiadomości i umiejętności przez dzieci ?
100% nauczycieli organizuje wycieczki, spacery, zabawy badawcze, dydaktyczne i tematyczne,
100% - spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
100%- imprezy i uroczystości ,
100%- zajęcia obowiązkowe,
71 % nauczycieli ogląda filmy edukacyjne i teatrzyki.
2. Czy realizacja programu wychowania przedszkolnego przekłada się na osiągnięcia dzieci objęte podstawą programową?
100% - nauczycieli odpowiedziało twierdząco.
3. Które sytuacje edukacyjne najbardziej rozwijają obszary aktywności dzieci?
100% nauczycieli uważa, że najbardziej rozwijają aktywność dzieci, zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne, spacery i wycieczki,
92% -imprezy i uroczystości,
78% uważa, że spotkania z przedstawicielami różnych zawodów,
8 % uważa, że zabawy inspirowane przez dzieci.
4. W jaki sposób Pani monitoruje nabywanie przez dzieci wiadomości
i umiejętności objętych podstawą programową?
100 % nauczycieli odpowiedziało, że prowadzi karty obserwacji dzieci, obserwuje dzieci podczas codziennych zajęć i zabaw, analizuje prace twórcze dzieci,
93% - wymienia spostrzeżenia między sobą
43% nauczycieli prowadzi ocenę gotowości szkolnej dzieci.
5. Jak ocenia Pani realizację nowej podstawy programowej?
100% nauczycieli ocenia pozytywnie realizację nowej podstawy programowej
6. Na jakie trudności napotyka realizacja podstawy programowej?
78% nauczycieli uważa, że w podstawie programowej brakuje konkretnych sformułowań takich jak: dziecko wie, potrafi, umie, zna itp.
22% nauczycieli nie miało zdania na ten temat.
7.W jaki sposób są formułowane i wdrażane wnioski z analizy osiągnięć dzieci?
100% nauczycieli udzieliło następującej wypowiedzi: ,,Wnioski są formułowane na podstawie oceny efektów pracy wychowawczo- dydaktycznej i osiągnięć dzieci. Wnioski są wdrażane do dalszej pracy w celu wyrównywania szans rozwojowych dzieci i rozwijania uzdolnień.
8. Czy wdrażane wnioski przyczyniają się do poprawy poziomu wiedz i umiejętności dzieci?
Na to pytanie 100% nauczycieli odpowiedziało twierdząco.
ANALIZA WYWIADU Z DYREKTOREM
Na pierwsze pytanie ,,Jakie sytuacje edukacyjne sprzyjające nabywaniu wiadomości i umiejętności przez dzieci stosują nauczyciele w przedszkolu?
Pani dyrektor udzieliła następującej odpowiedzi: Wszystkie nauczycielki systematycznie prowadzą zajęcia wykorzystując różnorodne metody i formy pracy dostosowując je do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Dominują zabawy badawcze, dydaktyczne i tematyczne. Organizują spacery , wycieczki, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, imprezy i uroczystości, spotkania z rodzicami, którzy włączają się w realizację niektórych zadań edukacyjnych. Nauczyciele przygotowują dzieci do udziału w konkursach: literackich, logopedycznych, artystycznych, ekologicznych i zdrowotnych.
Na drugie pytanie ,,Czy wybrany i realizowany program wychowania przedszkolnego przekłada się na osiągnięcia dzieci?
,,W przedszkolu realizowany jest program ,,Nasze Przedszkole’’
M. Kwaśniewskiej i W. Żaby –Żabińskiej. Głównym celem tego programu jest wspomaganie rozwoju dziecka poprzez świadome podejmowanie organizowanych działań edukacyjnych przyczyniających się do zdobywania wiadomości, doświadczeń i umiejętności. Treści zawarte w programie rozwijają u dzieci aktywność społeczną, językową, poznawcza, artystyczną, ruchową i zdrowotną. Pomagają dzieciom w osiąganiu sukcesów.
Na trzecie pytanie ,,W jaki sposób przedszkole monitoruje nabywanie wiadomości i umiejętności przez dzieci?
Padła odpowiedź: W placówce nauczyciele prowadzą wymaganą dokumentację: plany miesięczne, dzienniki zajęć wychowawczo- dydaktycznych. Wychowawcy grup prowadzą karty obserwacji dzieci, przeprowadzają ocenę gotowości szkolnej 6-latków, dokonują analizy prac twórczych przedszkolaków i podsumowują osiągnięcia dzieci za I i II półrocze.
Na czwarte pytanie ,,Jak ocenia Pani realizację nowej podstawy programowej
w przedszkolu? Czy napotyka na jakieś trudności?
Z wypowiedzi pani dyrektor wynika, że nowa podstawa programowa jest realizowana właściwie.
Na piąte pytanie ,,W jaki sposób przedszkole wykorzystuje wnioski z analizy osiągnięć dzieci w celu poprawy ich poziomu wiedzy i umiejętności?
,,Po przeprowadzeniu wstępnych obserwacji dzieci i dokonaniu wstępnej diagnozy dzieci 6-letnich ustala się kierunek działań dla dzieci słabszych i zdolnych. Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych organizowana jest pomoc psychologiczno- pedagogiczna oraz tworzone są programy indywidualne dla dzieci mających opinie i orzeczenia z poradni.
ANALIZA DOKUMENTÓW
Samorządowe Przedszkole posiada swój statut, który zawiera cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz opiera się na przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Nauczyciele znają Statut przedszkola, który jest dostępny na stronie internetowej i u pani dyrektor.
W placówce nauczyciele prowadzą wymaganą dokumentację: plany miesięczne, dzienniki zajęć wychowawczo-dydaktycznych, zeszyty współpracy z rodzicami, dzienniki zajęć dodatkowych dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, prowadzą karty obserwacji dla dzieci oraz karty oceny gotowości szkolnej dla dzieci 6-letnich. Wpisy do dziennika zajęć korelują z miesięcznymi planami pracy, treściami zawartymi w podstawie programowej oraz treściami zawartymi w programie wychowania przedszkolnego.
W przedszkolu prowadzona jest terapia logopedyczna, zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z elementami ćwiczeń korekcyjno- kompensacyjnych.
PODSUMOWANIE
Na podstawie ankiet do rodziców i nauczycieli, wywiadu z panią dyrektor i analizy dokumentów nożna stwierdzić, że w przedszkolu dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
- Nauczyciele prowadzą zajęcia wykorzystując różnorodne metody i formy pracy, tworzą sytuacje edukacyjne takie jak: wycieczki, spacery, zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne, ruchowe, spotkania
z przedstawicielami różnych zawodów, imprezy i uroczystości.
100% nauczycieli i 84% rodziców uważa, że dzieci zdobywają wiadomości i umiejętności najbardziej poprzez zajęcia, zabawy badawcze, dydaktyczne, tematyczne i spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.
- Nauczyciele monitorują osiągnięcia dzieci przez prowadzenie ich obserwacji w codziennych zajęciach i zabawach, które odnotowywane są w arkuszach obserwacji. Analizują prace twórcze dzieci i wymieniają się swoimi spostrzeżeniami. Ponadto u 6-latków przeprowadzają wstępną ocenę gotowości szkolnej i sporządzają końcową ,,Ocenę gotowości szkolnej’’
- W zależności od zdiagnozowanych potrzeb i możliwości dzieci, nauczyciele dobierają odpowiednie metody, formy pracy i środki dydaktyczne oraz opracowują indywidualne programy wsparcia, które umożliwiają rozwój wiadomości, umiejętności i uzdolnień dzieci.
- Rodzice są zadowoleni z nabywanej przez ich dzieci wiedzy i umiejętności w przedszkolu, ponieważ w ten sposób uczą się samodzielności, odporności emocjonalnej i są dojrzałe do podjęcia nauki w szkole.
- Wszyscy nauczyciele pozytywnie oceniają realizację podstawy programowej, ponieważ przedszkole posiada odpowiednie warunki umożliwiające jej realizację.
REKOMENDACJE
Należy szukać nowych sposobów motywowania dzieci do zdobywania wiadomości i umiejętności.
Zachęcać rodziców do większej współpracy na rzecz dzieci i przedszkola.
Formy upowszechnienia raportu
Przedstawienie wyników badania i wniosków Radzie Pedagogicznej.
Przedstawienie raportu w formie pisemnej.
Opublikowanie raportu na stronie internetowej przedszkola.
Zespół do spraw ewaluacji wewnętrznej
Dryjańska Danuta –koordynator
Derlatka Alicja
Gut Cecylia
Kurek Anna
Miaz Bożena
Szymela Teresa
Wiktorowska Grażyna