PROCEDURA

BEZPIECZEŃSTWA DZIECI

PODCZAS ICH POBYTU

W SAMORZĄDOWYM PRZEDZKOLU W IŁŻY

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996
z późn. zm.).

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. poz. 69 z późn. zm.).

Cele procedury

1. Zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki oraz bezpieczeństwa dzieciom podczas ich pobytu w przedszkolu.

2.Dostosowanie metod i sposobów oddziaływań do potrzeb dzieci, ich możliwości rozwojowych i zainteresowań oraz potrzeb środowiska, z uwzględnieniem istniejących warunków.

Zakres procedury

Procedura dotyczy: dzieci, dyrektora , nauczycieli, pracowników obsługi.

Obowiązki, odpowiedzialność, upoważnienia osób realizujących zadanie, które jest przedmiotem procedury

1. Przedszkole w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy bhp i ppoż.

2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do potrzeb dziecka, jego możliwości rozwojowych i zainteresowań,  a także potrzeb środowiska - z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz  w trakcie zajęć poza jej terenem.

3. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny.

4. Nauczyciel musi być świadomy odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci, jaka na nim spoczywa. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków musi być priorytetem wszelkich jego działań.

5. Nauczyciel musi mieć świadomość, że odpowiada za zdrowie i życie dzieci, a  w przypadku ich narażenia poniesie za to pełną odpowiedzialność dyscyplinarną.

6. Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Za to poczucie bezpieczeństwa również odpowiada nauczyciel.

7. Opiekę nad każdym oddziałem, zgodnie z ustalonym w arkuszu organizacyjnym czasem pracy oddziału lub realizowanych zadań z uwzględnieniem propozycji rodziców, sprawuje jeden lub dwóch nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

8. W przypadku nieobecności nauczyciela grupy (np. z powodu zwolnienia lekarskiego) dyrektor przedszkola może zlecić pracę opiekuńczą i wychowawczo-dydaktyczną innemu nauczycielowi w ramach zastępstwa lub połączyć oddział z innymi oddziałami.

9. W przypadku łączenia grup nauczyciel przekazuje dzieci nauczycielowi innej grupy wraz z informacyjnymi o tych dzieciach, zawierających numery kontaktowe do rodziców/prawnych opiekunów, dane osób uprawnionych do odbioru dzieci, informacje o szczególnych potrzebach dzieci. Informuje nauczyciela o przypadkach pozbawienia lub ograniczenia władzy rodzicielskiej.

10. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

11. Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika. W takiej sytuacji dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w grupie i wypłacić za ten czas wynagrodzenie za godziny doraźnych zastępstw.

12. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej. Gdy nauczyciel musi wyjść, np. do toalety, grupą powinna się zająć osoba z obsługi grupy – pomoc nauczyciela. Nauczyciel ma obowiązek ograniczyć swoją nieobecność do minimum.

13. Nauczyciel jest obecny przy rozchodzeniu się dzieci do czasu, gdy wszystkie dzieci zostaną odebrane przez rodziców/prawnych opiekunów lub osoby  upoważnione na piśmie przez rodziców do odbioru dzieci.

14. Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, wdraża dzieci systematycznie do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami, uczestniczy w zabawach dzieci. Zapoznaje rodziców z systemem wychowawczym (metodami wychowawczymi) stosowanym w przedszkolu.

15. Od rana są organizowane zajęcia i zabawy, aby dzieci mogły spędzać czas atrakcyjnie i aktywnie. Na nauczycielu spoczywa obowiązek takiego zajmowania się dziećmi, aby nie miały czasu tęsknić za rodzicami.

16. Dzieciom, które już weszły do sali, nie wolno podczas dnia wychodzić z niej samowolnie. Nie wolno im też samowolnie wychodzić z budynku przedszkola lub ogrodu przedszkolnego. Dziecko przez cały czas powinno być otoczone opieką nauczyciela lub upoważnionego pracownika przedszkola.

17. Podczas korzystania z łazienki zwraca się szczególną uwagę na bezpieczeństwo dzieci: wchodzenie do łazienki po kolei, ilość dzieci przy umywalce (jedno lub dwoje), niebieganie w łazience, niepopychanie kolegów i koleżanek itp.

18. Do łazienki znajdującej się poza salą zajęć, nauczycielka wychodzi z całą grupą dzieci. Indywidualnie dziecko może wyjść do łazienki pod nadzorem pomocy nauczyciela.

19. Podczas zabaw dowolnych w sali zwraca się uwagę na zgodną i bezpieczną zabawę dzieci, zgodne korzystanie ze wspólnych zabawek, uczy dzielenia się nimi. Nauczyciel odpowiada za stan zabawek i sprzętu, którym bawią się dzieci.

20. Nauczyciele obserwują dzieci podczas zabaw, kierują zabawą lub ją inspirują, ewentualnie ingerują w konflikty między dziećmi, jeśli te nie są w stanie same ich rozwiązać.

21. Nauczyciel nie prowadzi rozmów z innymi osobami podczas zabaw dzieci. Jego uwaga skupiona jest wyłącznie na podopiecznych. Nauczyciel musi mieć świadomość, jakie mogą być konsekwencje jego nieuwagi.

22. Nauczyciel organizuje zajęcia zgodnie ze szczegółowym rozkładem dnia, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny umysłu; przestrzega zalecanych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej.

23.  Podczas zajęć wymagających dodatkowego nadzoru nad bezpieczeństwem dzieci, nauczyciela wspomaga pomoc nauczyciela.

24. Każde zajęcie (zabawa) musi być przemyślane organizacyjnie pod względem bezpieczeństwa dzieci. Nauczyciel musi przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.

25. Przy przemieszczaniu się grupy, np. do szatni itp. dzieci ustawiają się parami, po schodach schodzą pojedynczo trzymając się poręczy.

26. Każde wyjście nauczyciela z grupą poza teren przedszkola wpisywane jest do rejestru wyjść.

27. Planowanie, organizacja i przebieg wycieczek powinny być zgodne  z obowiązującym w przedszkolu regulaminem wycieczek.

28. Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu nauczyciel niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie rodziców/prawnych opiekunów. Rodzic/prawny opiekun zobowiązany jest do odebrania dziecka z przedszkola. W sytuacjach infekcji, chorób skórnych, zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia.

29. W razie wystąpienia wypadku dziecka na terenie przedszkola lub poza nim nauczyciel jest obowiązany natychmiast powiadomić dyrektora oraz:

1) zapewnić udzielenie pierwszej pomocy,

2) w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe,

3) zawiadomić rodziców/prawnych opiekunów dziecka,

4)  podjąć środki zapobiegawcze.

30. Nauczyciel pierwszej zmiany informuje zmieniającego go nauczyciela
o wszelkich zaistniałych w ciągu dnia sytuacjach, które mogą mieć wpływ na stan zdrowia i bezpieczeństwa podopiecznych.

31. Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:

1) dołożenia wszelkich starań w celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych przez przedszkole;

2) zachowania czujności w sprawach dotyczących bezpieczeństwa;

3) niezwłocznego informowania dyrektora, a podczas jego nieobecności osoby przez niego wyznaczonej, o wszelkich zagrożeniach.                       .

32. Pomoc nauczyciela, w szczególności:

1) wspomaga nauczyciela w opiece nad dziećmi;

2) są do dyspozycji innych nauczycieli, np. podczas nieobecności w pracy innej pomocy;

3) dbają o czystość i higieniczne warunki w przedszkolu.

 

 

 

 

 

Procedura bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w Samorządowym Przedszkolu w Iłży