SAMORZĄDOWE PRZEDSZKOLE W IŁŻY
PROCEDURA
Postępowanie nauczyciela (innych pracowników przedszkola) w przypadku stwierdzenia aktu przemocy i agresji wobec dziecka i ze strony dziecka
Przemoc to zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie przeciw innej osobie, naruszające jej prawa i dobra osobiste (do nietykalności fizycznej, godności, szacunku powodujące cierpienie i szkody); ma na celu kontrolowanie i podporządkowanie ofiary.
- Nie musi wiązać się z fizycznymi obrażeniami.
- Przemoc fizyczna – bicie, kopanie, popychanie, niszczenie rzeczy, plucie itp.
- Przemoc słowna – przezywanie, wyśmiewanie, poniżanie, grożenie, obmawianie, szantażowanie itp.
- Przemoc bez słów i kontaktu fizycznego – miny, wrogie gesty, izolowanie, manipulowanie związkami. Agresja w psychologii oznacza skłonności do zachowań agresywnych, ataku, trudności kontrolowania negatywnych popędów i impulsów skierowanych przeciwko innym ludziom, sytuacjom, poglądom. Często występuje w sytuacji grupowej, jako działanie imitacyjne (naśladowcze), będące wyrazem dostosowania się do wymagań i zasad, obowiązujących np. w grupie rówieśniczej lub subkulturze. Agresja może przybierać różne formy: od aktów fizycznych, jak przemoc czy gwałt w rozmaitych (indywidualnych lub grupowych) postaciach, do bardziej subtelnych zachowań, m.in. krzyku, agresji słownej, złośliwości zachowania, mimiki czy gestykulacji.
Ogólne zasady
W każdym przypadku, gdy dziecko jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego zachowania bądź innego zdarzenia sprzecznego z normami i zasadami obowiązującymi na terenie przedszkola natychmiast zgłasza zaistnienie danego faktu najbliżej znajdującej się osobie dorosłej:
➢ pracownikowi przedszkola;
➢ nauczycielowi;
➢ wychowawcy;
➢ dyrektorowi przedszkola.
W sytuacjach objętych procedurami dziecko ma obowiązek podporządkować się do poleceń wszystkich pracowników przedszkola.
- I. Procedura zachowania się w przypadku czynu o stosunkowo niskiej szkodliwości (np. celowe popchnięcie, kopnięcie, wyzywanie):
Pracownik przedszkola:
- Zdecydowanie i stanowczo, nie wdając się w dyskusje, całkowite przerwanie negatywnych zachowań sprawcy wobec ofiary.
- Rozdzielenie stron.
- Ustalenie granic: niedopuszczenie do przejawów agresji wobec siebie jako osoby interweniującej.
- Ocena zagrożenia i podjęcie decyzji o rodzaju interwencji.
- Rozmowa z dzieckiem – zwrócenie uwagi na jego niewłaściwe zachowanie.
- Zgłoszenie zaistniałego zdarzenia wychowawcy.
Wychowawca:
- Rozmowa z dzieckiem – zwrócenie uwagi na jego niewłaściwe zachowanie.
- Gdy dane zdarzenie powtórzy się kilkakrotnie – poinformowanie rodziców i odpowiedni zapis w kartach obserwacji.
- Gdy dziecko nadal nie reaguje na upomnienie – poinformowanie rodziców o zaistniałym fakcie; upomnienie dyrektora przedszkola.
- II. Procedura zachowania się w przypadku czynu o dużej szkodliwości (np. stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia siebie lub innych, uszkodzenie ciała itp.):
Pracownik przedszkola:
- Zdecydowanie, stanowczo słownie, nie wdając się w dyskusje, całkowite przerwanie negatywnych zachowań sprawcy wobec ofiary.
- Rozdzielenie stron.
- Ustalenie granic: nie dopuszczenie do przejawów agresji wobec siebie jako osoby interweniującej.
- Ocena zagrożenia i podjęcie decyzji o rodzaju dalszej interwencji.
- Udzielenie pierwszej pomocy ofierze zdarzenia i zabezpieczenie miejsca zdarzenia.
- Wezwanie pomocy medycznej w razie konieczności.
- Wezwanie wychowawcy (w przypadku jego nieobecności dyrektora przedszkola) rozpoczęcie procedury wobec sprawcy zdarzenia.
Wychowawca:
- Powiadomienie dyrekcji o zaistniałym zdarzeniu.
- Powiadomienie rodziców sprawcy i ofiary zaistniałego zdarzenia.
- Rozmowa indywidualna ze sprawcą zdarzenia – poinformowanie go o poważnym naruszeniu obowiązujących zasad, poinformowanie o dalszym toku postępowania.
Zadania Dyrektora przedszkola:
- Wezwanie rodziców – powiadomienie ich o zaistniałym fakcie.
- Ustalenie okoliczności zdarzenia – wysłuchanie stron.
- W przypadku poważnego wykroczenia – wezwanie rodziców, ewentualnie policji.
- Upomnienie rodziców dziecka o zachowaniu i działaniach negatywnych dziecka mających charakter zagrażający życiu i zdrowiu innych – odpowiedni zapis poprzez notatkę służbową.
- W przypadku okaleczeń lub innego uszczerbku na zdrowiu u ofiary agresji udzielenie pomocy przedmedycznej.
- Wychowawca przeprowadza rozmowę interwencyjną z uczestnikami zdarzenia oraz sporządza notatkę, dotyczącą okoliczności zdarzenia.
- W sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu dzieci dyrektor lub upoważniony pracownik powiadamia policję oraz wzywa pogotowie ratunkowe.