REGULAMIN SPACERÓW I WYCIECZEK

Samorządowego Przedszkola w Iłży

Iłża 2022 r.

Podstawa prawna:

1. Ustaw Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 i 1000 z późniejszymi zmianami) 

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. poz. 1055)

  

REGULAMIN SPACERÓW I WYCIECZEK

ZAŁOŻENIA OGÓLNE

1.     Organizatorem spacerów i wycieczek jest Samorządowe Przedszkole  w Iłży.

2.     Dopuszcza się możliwość organizowania wycieczek i spacerów przy współpracy z rodzicami.

3.     W zorganizowaniu wycieczki przedszkole może współdziałać z innymi podmiotami, których przedmiotem jest krajoznawstwo i turystyka.

4.     Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeby dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności dzieci, wymaganych podczas wycieczki (imprezy).

5.     Wycieczka powinna być należycie przygotowana zgodnie  z harmonogramem, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami  w zakresie: celu wycieczki, trasy i terminów postojów, zwiedzanych obiektów.

6.     Krajoznawstwo turystyka są organizowane w trakcie roku szkolnego, w szczególności w ramach odpowiednio zajęć dydaktyczno – wychowawczych lub opiekuńczych.

Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w formie:

•       wycieczek przedmiotowych – inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego;

•       wycieczek krajoznawczo – turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od dzieci przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy  w praktyce;

•       spacerów poza teren przedszkola.

6.     Rada Pedagogiczna ustala harmonogram wycieczek na dany rok.

7.     Uczestnikami wycieczki są (w zależności od charakteru wycieczki):

•       dzieci wszystkich grup wiekowych lub tylko dzieci z grupy starszej;

•       opiekunowie w/g obowiązujących przepisów.

7.1 Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem przedszkola liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece przedszkola, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać. Kryteria te uwzględnia się również przy ustalaniu programu zajęć, imprez  i wycieczek.

7.2  Optymalna ilość opiekunów grupy wycieczkowej:

◦        grupa do 15 osób – 2 opiekunów;

◦        grupa powyżej 15 osób – 1 opiekun na 10 uczestników

8.     Koszt wycieczki lub spaceru pokrywa organizator i rodzice.

9.     Wyżywienie w czasie wycieczki zapewnia organizator.

10.   Nie dopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi.

11.  Organizując spacery i wycieczki:

•       Zapoznajemy dzieci z miejscem i celem spaceru, wycieczki, aby ich obserwacje i działania były świadome;

•       Nie dopuszczamy do nadmiernego zmęczenia fizycznego;

•       Przestrzegamy normy kulturalnego zachowania się w stosunku do współuczestników wycieczki;

•       Przestrzegamy wspólnie wypracowanych reguł zapewniających bezpieczeństwo, współdziałanie i przyjemny nastrój, które wpływają na nasze doznania psychiczne i estetyczne;

•       Dbamy o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych;

•       Zapewniamy pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach dajemy dzieciom „kontrolowane poczucie swobody";

•       Zapewniamy właściwą organizację tak, aby osiągnąć zamierzone cele edukacyjne;

•       Upowszechniamy różnorodne formy aktywnego wypoczynku;

14.  Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki (załącznik nr 1).

15.  Do karty wycieczki dołącza się listę dzieci biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko dziecka, PESEL oraz telefon rodzica lub rodziców dziecka (załącznik nr 2). Listę dzieci podpisuje dyrektor przedszkola.

16.  Zgoda rodziców na udział w wycieczce dziecka niepełnoletniego jest wyrażana w formie pisemnej.

17.  Dyrektor szkoły wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola.

19.  W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym przedszkola, wyznaczona przez dyrektora przedszkola.

 

II. ZADANIA DYREKTORA

1.     Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w spacerach, wycieczkach, imprezach, czuwa nad prawidłową ich organizacją.

2.     Dyrektor Przedszkola wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych przedszkola.

2.1  W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym przedszkola, wyznaczona przez dyrektora przedszkola:

•       Dyrektor kontroluje organizację wycieczek, zatwierdza kartę wycieczki oraz obowiązującą dokumentację i współpracuje  z rodzicami w zakresie finansowania wycieczek.

 

III. ZADANIA KIEROWNIKA WYCIECZK  (załącznik nr 3)

1.     Opracowuje program i regulamin wycieczki lub imprezy.

2.     Organizuje regulamin i zapoznaje uczestników wycieczki z programem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki.

3.     Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.

4.     Zapoznaje dzieci i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.

5.     Określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dzieciom.

6.     Nadzoruje zaopatrzenie dzieci i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy.

7.     Organizuje i nadzoruje transport, wyżywienie dla dzieci  opiekunów wycieczki.

8.     Dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki.

9.     Dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i informuje o tym dyrektora placówki oraz rodziców, w              terminie 14 dni.

 

IV. ZADANIA OPIEKUNA WYCIECZKI  (załącznik nr 4)

1.     Sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi w celu zapewnienia im pełnego bezpieczeństwa.

2.     Współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.         

3.     Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu i zasad bezpieczeństwa.

4.     Nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczestnikom.

5.     Wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.

6.     Sprawdza stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.

7.     Dba o prawidłowe przygotowanie dzieci do wyjścia poza teren przedszkola, np. korzystanie z odblaskowych kamizelek.

 

V. ZADANIA DZIECI UCZESTNICZĄCYCH W WYCIECZCE ORAZ RODZICÓW

1.     Dzieci starsze biorą czynny udział w przygotowaniach do wycieczki.

2.     Przestrzegają zawartych wcześniej umów z opiekunami.

3.     Rodzice informują organizatora na piśmie o szczególnych potrzebach dziecka (związane np. z jazdą autokarem).

4.     Dzieci reagują na umówione sygnały, np. podczas zbiórek.

5.     Przestrzegają zasad prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych, skansenach i rezerwatach przyrody (np. las).

6.     Życzliwie i ufnie odnoszą się do opiekunów.

7.     Dzieci starsze pomagają młodszym i słabszym.

8.     Pamiętają o zachowaniu porządku i ustalonym przez opiekunów miejscu na odpadki.

9.     Przestrzegają ustalonych zasad bezpieczeństwa i dyscypliny.

10.  Sygnalizują opiekunowi swoje potrzeby fizjologiczne.

11.  Uczestnikowi wycieczki - dziecku nie wolno:

•       zabierać własnego prowiantu, napojów i słodyczy,

•       zabierać własnych zabawek bez zgody opiekuna wycieczki,

•       niszczyć środowiska przyrodniczego, zrywać roślin, płoszyć i krzywdzić zwierząt,

•       oddalać się od grupy bez zgody.

VI. BEZPIECZEŃSTWO PODCZAS PRZEJAZDU AUTOKAREM

      Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczki autokarowej:

1.     Liczebność grupy musi być dostosowana do możliwości technicznych – autokaru (liczba dzieci nie może być większa od liczby miejsc oznaczonej w dowodzie rejestracyjnym pojazdu).

2.     Każdy opiekun zajmuje się grupą maksymalnie 10 osób.

3.     Przejścia w autokarze muszą być wolne, nie mogą się znajdować tam dodatkowe miejsca do siedzenia.

4.     Autokar musi być oznakowany napisem „Przewóz dzieci”.

Pojazd przewożący zorganizowaną grupę dzieci oznacza się z przodu i z tyłu kwadratowymi tablicami barwy żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej. W warunkach niedostatecznej widoczności tablice powinny być oświetlone chyba, że są wykonane z materiału odblaskowego. Kierujący tym pojazdem jest obowiązany włączyć światła awaryjne podczas wsiadania lub wysiadania dzieci. Organizator odpowiedzialny jest za zapewnienie bezpiecznego przejazdu dzieci.

6.     Przestoje autokaru są dozwolone tylko w miejscach do tego wyznaczonych, tj. na oznakowanych parkingach.

7.     Po każdej przerwie w podróży należy sprawdzić stan liczebny dzieci.

8.     Opiekunowie zapewniają dzieciom bezpieczne przejście z pojazdu i do pojazdu przy wsiadaniu i wysiadaniu.

9.     Opiekunowie pilnują bezpieczeństwa dzieci w czasie jazdy (nie wolno chodzić po autokarze, siedzieć tyłem).

10.  Planując wycieczkę autokarową należy poznać stan zdrowia uczestników.

11.  Należy zabrać apteczkę pierwszej pomocy.

 

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1.     Dzieci, które nie uczestniczą w wycieczce grupowej np. z powodu braku zgody rodziców, przeciwwskazań lekarskich mają zapewnioną opiekę innego nauczyciela w przedszkolu.

2.     Niniejszy regulamin stosuje się do wszystkich form spacerów i wycieczek.

3.     Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.

4.      W razie wypadku uczestników spaceru lub wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych. 

Załączniki:

1.     Karta wycieczki

2.     Lista dzieci biorących udział w wycieczce.

3.     Zadania kierownika wycieczki.

4.     Zadania opiekuna wycieczki.

 

pobrane.jpg[small] Regulamin spacerów i wycieczek